8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Een gebruiker moet lid zijn van een bepaalde group om te kunnen su''en. Onder linux weet ik niet welke groep dit is 
''man su'' al geprobeerd ?
Dat soort dingen zijn meestal ingsteld uit security overwegingen. Om als root via telnet in te kunnen loggen moet je wel het een en ander instellen. Het verschilt vaak ook per distro waar en hoe alles ingsteld wordt. Heb je al HOWTO''s gezocht?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Als het met su niet lukt lijkt je password foutOp vrijdag 13 april 2001 15:32 schreef Super_ik het volgende:
als ik ben ingelogd in linux als root dan kan ik gewoon iedereen su-en
maar als ik onder een gebruiker sit ingelogd en ik wil dan root su-en vraagt ie om een paswoord, dus type ik het root paswoord in en toch zegt ie dan da passwoord niet klopt
weet iemand hoe ik dit kan oplossen , want met telnet kan ik niet meteen inloggen als root, ookal zoiets vaags
Eigenlijk slaat het ook nergens op, want als je als user een telnet doet en dan in je telnet sessie een ''su root'' doet, dan kom je alsnog via telnet als root op het systeemOp vrijdag 13 april 2001 15:48 schreef j3p het volgende:
dat via telnet klopt, is uit veiligheid.. kun je wel veranderen hoor, maar zou ik zeker niet doen.. ook niet nodig trouwens.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
ALS dit al het geval is, krijgt de user het volgende te zien:Op vrijdag 13 april 2001 15:38 schreef Prozaq het volgende:
Een gebruiker moet lid zijn van een bepaalde group om te kunnen su''en. Onder linux weet ik niet welke groep dit is
Dus dat is het iig nietYou are not authorized to su root
User toevoegen aan group wheelOp vrijdag 13 april 2001 15:32 schreef Super_ik het volgende:
als ik onder een gebruiker sit ingelogd en ik wil dan root su-en vraagt ie om een paswoord, dus type ik het root paswoord in en toch zegt ie dan da passwoord niet klopt
usermod -G10 naamuser
Dit heeft te maken met pam modules, (/etc/pam.d/su) kun je wat vinden.
Erg handig voor sommige dingen.
Is standaard, maar wie gebruikt er tegenwoordig nog telnetwant met telnet kan ik niet meteen inloggen als root, ookal zoiets vaags
Verwijderd
Tuurlijk slaat dit wel ergens op. Het gaat om veiligheid. Iemand kan een brute-force op jouw telnetpoortje (liever ssh) doen en zo je root-wachtwoord te pakken hebben, heb ik liever dat hij een user accountje te pakken krijgt en dan geen echte schade kan doen. Er zijn ook nog wel andere dingen te bedenken waarom het niet handig is om als root direct in te loggen...Op vrijdag 13 april 2001 15:50 schreef Exirion het volgende:
[..]
Eigenlijk slaat het ook nergens op, want als je als user een telnet doet en dan in je telnet sessie een ''su root'' doet, dan kom je alsnog via telnet als root op het systeem
Nee hoor, ik krijg hier gewoon dezelfde melding als bij het invoeren van een verkeerd wachtwoord (en dan praten we dus over Linux)Op vrijdag 13 april 2001 15:57 schreef Phantom_ het volgende:
[..]
ALS dit al het geval is, krijgt de user het volgende te zien:
[..]
Dus dat is het iig niet
Het zal wel niet, maar het zou maar wel.
Pagina: 1