[BC3] Nog maar een keer: hoe linux erop?

Pagina: 1
Acties:

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:21

evol

hello world

Topicstarter
Okee, al tig keer behandeld, en ik heb het ook al tig keer gelezen maar ik heb ff specifieke hulp nodig. Ik wil Mandrake installeren, was ook gelukt maar die bootmanager van mandrake werkte niet mee, kon windows alleen inkomen via een omweg. Niet via een duidelijk menu...:(
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~a.van.olderen/hd.jpg
dit is me hd, zo ingedeeld, die free space wil ik dus opslitsen in linux native en swap, is dat een beetje logisch zo?
En zit dat zo dan goed met die 1024e cylinder, fdisk onder linux zegt dat die eerste partitie bij cylinder 256 eindigt, dus ik zou zeggen van wel...

Ander probleem is dat ik me internet deel via sygate op een andere machine. Die werkt met DHCP dus dat moet wel goed gaan, maar moeten mijn instellingen op deze pc (onder linux dan) gewoon net zo staan als in windows? Want toen ik net ff Mandrake erop had werkte mijn netwerk voor geen meter, zelfs die windowsmachine pingen ging niet...

Alvast bedankt...

Move along people. Nothing to see here.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:38
hahah!

je gebruikt partition magic!
waarom heb je bootmagic er niet bij geinstaleerd?

dat is wel eeuwig zonde. Mooi bootmenutje!
en makkelijk in te stellen

• evol

evol

hello world

Topicstarter
Op donderdag 12 april 2001 15:10 schreef Hennie-M het volgende:
hahah!

je gebruikt partition magic!
waarom heb je bootmagic er niet bij geinstaleerd?

dat is wel eeuwig zonde. Mooi bootmenutje!
en makkelijk in te stellen
Das nog es snel antwoord :)
Maar het gaat me niet om mooie menu''s, het gaat me meer om simpel en doeltreffend en ik heb een tijdje terug een Windows98/Redhat systeem gehad met Lilo en dat werkte perfect.

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Hennie-M: hij wil hulp

Maar goed,

Je harde schijf is zo (op zich) goed ingedeeld. Welke bootmanager gebruik je?
LILO of Grub? En die zou je gewoon in moeten stellen met een of ander Mandrake-Menu.
(Ik krijg binnenkort M 8.0 beta)

En die andere vraag...
Ik vraag me het zelfde af dus ik ga de discussie volgen.

8-)

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:33
Lilo 21.7.3 is de laatste versie. Kan ook booten van boven de 1024ste cilinder (recente bios, 1998 ofzo ;) nodig)
Kan ook van een reiserfs partitie booten, mara dat is voor jouw niet zo van belang.
Heeft ook een mooi (text) bootmenu en boot echt alles (Beos personal ;) )

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

bootmanager van mandrake kun je op twee plaatsen installeren
1) in je MBR dus hda
2) in je /boot dus hda2 in jouw geval (2e primaire partitie) misschien ook hda5 (1e partitie in extended, hangt er vanaf wat er met de extended gebeurt)

als je niet voor 1 hebt gekozen moet je nog een bootmanager installeren. Het makkelijkste is dan bootmagic (versie maakt niet uit). Die installeer je onder windows en herkent je linux automatisch)

Verwijderd

kon windows alleen inkomen via een omweg. Niet via een duidelijk menu...
Dus er gebeurt wel wat? kon je wel linux booten? heb je "DOS" ingetyped bij opstarten om in windows te komen? Wat waren de foutmeldingen?

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
rm -rf /

of anders ff mv * /dev/null

suc6

• evol

evol

hello world

Topicstarter
Op vrijdag 13 april 2001 00:46 schreef Zemanova het volgende:

[..]

Dus er gebeurt wel wat? kon je wel linux booten? heb je "DOS" ingetyped bij opstarten om in windows te komen? Wat waren de foutmeldingen?
Nou, ik kreeg dus een bootmenu, ongeveer als volgt:
linux
linux-vm
failsafe
windows
floppy

Standaard stond windows geselecteerd, maar als ik op enter ramde, dan boote ie linux. Als ik eerst die windows regel ging editen (maar nix verander) en dan boot koos, deed ie het wel goed. Plus ik kon met de pijltjes toetsen alleen windows, floppy, en soms met moeite failsafe kiezen, bij linux kwam ik niet eens...

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op vrijdag 13 april 2001 11:03 schreef bbrother het volgende:
rm -rf /

suc6
*gaap*

Ga je moeder pesten of zo...

Voor de mensen die niet bekend zijn met linux, als je dat intyped ben je ALLES kwijt.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op vrijdag 13 april 2001 11:03 schreef bbrother het volgende:
rm -rf /

suc6
Zou je dit soort antwoorden voortaan alleen willen geven als er de vraag gesteld wordt ''hoe help ik alles naar de sodemieter''? Dank u. Voegt niet zoveel toe nu imho.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• evol

evol

hello world

Topicstarter
BTW, die bootmanager is trouwens niet echt mijn grootste probleem...
Ik vraag me meer af of ik het internet op kan onder linux via een windows machine die sygate draait. Die windows machine zit dus direct aan het kabelmodem, heeft 2 netwerkkaarten en de ander gaat dan naar die linuxmachine.
En nee, ik kan niet linux direct aan het kabelmodem hangen, want die windows pc wordt door de gehele familie gebruikt en die snappen linux zoiezo niet...(niet dat ik het doe,maar goed ik doe nog enige moeite :))

Verwijderd

Op vrijdag 13 april 2001 12:01 schreef out het volgende:
BTW, die bootmanager is trouwens niet echt mijn grootste probleem...
Ik vraag me meer af of ik het internet op kan onder linux via een windows machine die sygate draait. Die windows machine zit dus direct aan het kabelmodem, heeft 2 netwerkkaarten en de ander gaat dan naar die linuxmachine.
En nee, ik kan niet linux direct aan het kabelmodem hangen, want die windows pc wordt door de gehele familie gebruikt en die snappen linux zoiezo niet...(niet dat ik het doe,maar goed ik doe nog enige moeite :))
Dus die bootmanager gaat wel lukken? mooi :)

Ik zou zeggen: vertel hoe je windows clients geconfigureerd zijn (die werken immers) en hoe je linux client geconfigureerd is (met e.v. errors) en hoe sysgate ingesteld is (je server).

Btw: sygate proxy of NAT?

• evol

evol

hello world

Topicstarter
Op vrijdag 13 april 2001 14:13 schreef Zemanova het volgende:

[..]

Dus die bootmanager gaat wel lukken? mooi :)

Ik zou zeggen: vertel hoe je windows clients geconfigureerd zijn (die werken immers) en hoe je linux client geconfigureerd is (met e.v. errors) en hoe sysgate ingesteld is (je server).

Btw: sygate proxy of NAT?
Goed, ik heb dus een windows machine die sygate draait, met 2 netwerkkaarten, ene voor me chello, ander voor me intern verkeer en die heeft ip 192.168.0.1
PC die via deze windows machine internet gebruikt verkrijgt automatisch ip via syagate DHCP, heeft als gateway 192.168.0.1, als DNS 192.168.0.1 en als domein dezelfde instellingen als op de server.
Dit had ik dus ook zo ingevuld onder linux, ip verkrijgen via DHCP, en gateway 192.168.0.1, maar domein kon ik nergens invullen??? Linuxconf, netconf, etc. bood mij niet echt uitkomst, maar misschien zie ik wel iets over het hoofd.
Kun je me vertellen hoe ik het in zou moeten stellen, of mijn huidige instellingen zouden moeten werken?

Bedankt

BTW hoe zie ik dat of sygate proxy of NAT is?
Zal wel proxy zijn...kweenie, hmm als het proxy is moet je dan onder linux voor http proxy 192.168.0.1 invullen?

Pagina: 1