[BC3] IDE CD-rom op SB16 pnp?? hoe laten herkennen?

Pagina: 1
Acties:

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Topicstarter
Ik ben bezig geweest om in een amd5x86 systeempje een CDrom op de SB16 PNP te laten werken. Deze pnp kaart heeft een gewone atapi interface...

De truuk is nu dat er op het mobo 2 ide controllers zitten, die beide volledig in gebruik zijn. Nu is het mogelijk om op de SB nog atapi devices te gebruiken. (ik heb het onder windows gehad)
Het probleem daarbij is dat de ISAPNP configuratie later draait dan de initalisatie van de (in de kernel gebakken) IDE devicedrivers, en de atapi cdrom driver.
Het gevolg is dus dat ik op dat moment nog geen ide-controller heb op die sb!

Derhalve werkt et slecht...

Ik kom er niet uit.. iemand suggesties?

BVD }:O

Draai trouwens RH 6.2 (vergeten)

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Weet je zeker dat je daar een derder ide poort mee krijgt?
Op mijn 486 met zo''n geluidskaart nam die ide poort gewoon de 2e poort over.
Op de gewone ide poorten kon ik alleen op de eerste nog wat aansluiten.

Het is wel handig te weten wat de cdrom voor merk is.
Mijn philips cdrom gebruikte de module cm206.
Zo zijn er meerdere modules.
Je kunt de kernel docs er even op na pluizen welke module je voor jouw cdrom nodig hebt.
Bij mij was het zo dat mijn ide interface op de geluidskaart standaard herkent werd.
Misschien dat jij daarvoor iets in het bios om moet zetten?

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

Topicstarter
nou.. de cdrom is een mitsumi fx00?? (4speed)
gewoon ide.. maar de pnp kaart werkt prima.. het is alleen zo dat ie niet in /proc/ide te vinden is....
maar het probleem was dat de kaart pas aangezwengeld wordt nadat er gecheckt is welke ide controllers/drivers er aan hangen...
dat werkt niet zo goed natuurlijk.
Probleem is dus dat de CDrom drivers (voor atapi) niet meer loadable zijn, maar in de kernel gebakken zitten.. anders had ik later modprobe nog wel laten draaien.. maar er is geen module voor..
.

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

Verwijderd

Op donderdag 12 april 2001 16:49 schreef MarcelP het volgende:
Weet je zeker dat je daar een derder ide poort mee krijgt?
Op mijn 486 met zo''n geluidskaart nam die ide poort gewoon de 2e poort over.
''k Had lang geleden ook zo''n kaart, en als ik me goed herinner kon je ''m met een jumper instellen als IDE interface 1 t/m 4.
Die interface is echter pas actief wanneer de SB geinitialiseerd is, en da''s een probleem...

Toen (met die interface ingesteld als ''tertiary'', nr. 3 dus) heb ik dat "opgelost" door eerst DOS te booten, de SB drivers te laden, en vervolgens na een soft reboot OS/2 op te starten. De SB bleef daarmee geinitialiseerd, en OS/2 herkende de IDE interface.

Misschien werkt dat tegenwoordig nog steeds, met Linux i.p.v. OS/2?
Kan ''t niet meer testen, want die SB heb ik al jaren niet meer. :)