[BC3] een aantal vragen mbt linux als thuisserver

Pagina: 1
Acties:

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
lo mensen,

ik heb op een p200/48MB redhat 7.0 geinstalleerd (als server install) en daarbij IPCHAINS geconfigged enzo en nu werkt alles wel lekker alleen heb ik een aantal vraagjes.

- Ik zou graag mijn hp deskjet 930C aan die computer willen hangen zodat ik uit het hele netwerk kan printen, ik weet dat dit kan dmv Samba (toch? :)) is het nu zo dat als ik vanuit een windows machine kies om concept afdrukken te maken dat dit dan gewoon werkt op de printer? maw dat het HP controle-scherm gewoon werkt?

- apache recompilen met php4.. ik weet wel zo ongeveer hoe dit gaat maar ik had laatst dus apache zelf gecompiled en had je een hele andere dir structuur en meer bestanden enzow dan die standaard bij redhat zit, zal ik hier problemen mee krijgen?

- hoe kan ik ervoor zorgen dat die computer zichzelf altijd uitschakeld om precies 12.30 snachts (bijv), ik weet dat dit te maken heeft met cronjobs maar werken die ook als de user (bijv root) niet ingelogd is?

alvast bedankt

Verwijderd

man showdown?
shutdown -h now
als je dan "now" verandert en meteen aan je opstartscript toevoegt :P

en samba heb je idd voor je printer en shares.

Verwijderd

Op donderdag 12 april 2001 13:21 schreef stylee het volgende:
- Ik zou graag mijn hp deskjet 930C aan die computer willen hangen zodat ik uit het hele netwerk kan printen, ik weet dat dit kan dmv Samba (toch? :)) is het nu zo dat als ik vanuit een windows machine kies om concept afdrukken te maken dat dit dan gewoon werkt op de printer? maw dat het HP controle-scherm gewoon werkt?

- apache recompilen met php4.. ik weet wel zo ongeveer hoe dit gaat maar ik had laatst dus apache zelf gecompiled en had je een hele andere dir structuur en meer bestanden enzow dan die standaard bij redhat zit, zal ik hier problemen mee krijgen?

- hoe kan ik ervoor zorgen dat die computer zichzelf altijd uitschakeld om precies 12.30 snachts (bijv), ik weet dat dit te maken heeft met cronjobs maar werken die ook als de user (bijv root) niet ingelogd is?

alvast bedankt
Afdrukken op de printer kan op meerdere manieren. De makkelijkste is Samba.

Verwijder eerst Apache voordat je een nieuwe installed dit werkt het makkelijkste. dan de nieuwe erop compilen. Dan php compilen addtype toevoegen in je httpd.conf.

Cronjobs runnen altijd hoef je niet voor ingelogt te zijn.

MVGR

Sebastiaan

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ik zit ook met zon soort probleem maar bij mij moet ie de server uitzetten als ie om 12:30 geen ping reply''s van de client''s krijgt, in delphi ken ik dit wel maken maar onder linux(c) zou ik het echt nie kunne

• leo2222
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 19:13
Met linuxconfig kan je onder control-->config superuser scheduled task toevoegen.
dan maak je er 1 aan en geeft als uitvoering dit op:
/sbin/shutdown -h now
Vul voor de rest in het menu de goede tijd en dag in.
Het kan ook met cron maar dan moet je het meer handmatig doen

Je hoeft hiervoor niet zijn ingelogd op de server zelf.
En om je printer te delen moet je ff zoeken op howto''s op bijv
http://www.linux-nl.cx

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Voor netwerkprinten bij samba, moet je gewoon de officiele windows 930C drivers installeren. Of dan alle functies werken weet ik niet, maar veel iig wel.

Verwijderd

Op donderdag 12 april 2001 16:10 schreef THIJZEL het volgende:
ik zit ook met zon soort probleem maar bij mij moet ie de server uitzetten als ie om 12:30 geen ping reply''s van de client''s krijgt, in delphi ken ik dit wel maken maar onder linux(c) zou ik het echt nie kunne
uhm zo maar een ideetje:
- ipchains rule maken met log entry voor ping request van of naar (!) een bepaald IP
- cron job die de nieuwe regels in de logfile scanned na 12:30
- shutdown indien gewenst
:)
kan met een bash script wel denk ik

edit:
ping 123.123.123.123 > bestand moet ook wel kunnen lijkt me

Verwijderd

kan ook ff kijken op
http://www.paralinux.com ;)

Verwijderd

Op donderdag 12 april 2001 16:10 schreef THIJZEL het volgende:
schrijf gewoon een scriptje en zet dat in je cron:

ping -c 1 <IP ADRES> > /dev/null 2>&1
ERR=$?
if [ $ERR != 0 ]
then
halt
else
exit
fi
Pagina: 1