Voor het eerste getal geldt gewoon: groter is nieuwer

Dit getal veranderd bijna nooit (momenteel is het 2 en hier voor was er de 1.* serie en de allereerste kernels zaten in de 0.* serie om maar ff wat opendeuren in te trappen
Wat betreft het tweede getal is de situatie iets ingewikkelder: Als dat een even getal is betreft het een stabiele kernel versie, die al grotendeels debugged is en waarmee geen grote problemen te verwachten zijn. Een oneven getal wijst op een test kernel versie, die ook grote structurele verschillen heeft met de voorgaande stabiele versies.
Op dit moment zijn er de stabiele versies 2.0.*(deze kernels zijn oud, maar niet perse slecht), 2.2.* (dit zijn op het moment de meest gebruikte kernels) en de 2.4.* serie (dit is de nieuwste stabiele serie, wordt nog niet zoveel gebruikt aangezien niet iedereen zin heeft al zijn spul te updaten en het nog niet zo door en door getest is als 2.2.*).
2.1.* waren test kernels voor de 2.2.* serie, deze kernels hebben al veel van de features van 2.2.* en de laatste 2.1.* lijkt erg veel op de eerste 2.2.* kernel, dan de 2.3.* serie was de test serie voor 2.4 en had dus dezelfde opbouw, veel van de driver support en de features die 2.4 nu heeft.
Ondanks dat 2.4.* de niewste stabiele versie is worden er nog wel nieuwe updates uitgebracht voor de 2.2. versie als daar belangrijke fouten in ontdekt worden en misschien worden er dan zelfs nog wel nieuwe 2.0.* versie gereleased ,maar dat weet ik niet zeker. De eerste 2.5 kernels ie geloof ik nog niet uit, maar dat zal wel aardig snel gebeuren.
Het laatste getal in het versie nummer geeft gewoon het volgnummer in de serie aan, voor 2.0 is de nieuwste 2.0.39 (zo uit mijn hoofd), voor 2.2 is het 2.2.19 en voor 2.4 is het 2.4.3.
Het lijkt me sterk dat er veel meer dan dit over kernel versie nummers valt te vertellen