Toon posts:

[BC3] [linux] welke bestanden backupen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
wij draaien een eigen co-located webserver (bij widexs) en wij backupen 1 keer per dag en om de 2 weken op een andere server. nu is de vraag, wat moet ik allemaal backupen ?

momenteel wordt er een backup van de /opt partitie gemaakt (hier staan alle gegevens van de klanten in (website etc..)) ook zit hier de mysql bestanden in.

ons lijkt het verstanding om het bestand passwd te backupen en httpd.conf, deze worden nu ook al gebackuped...

maar welke bestanden (belangrijke) zijn nog meer van belang om te backupen ?

Verwijderd

/etc lijkt me ook wel handig...
Configuratie files, altijd handig om te backuppen..

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 12:32

ThE_ED

Stuffed Animal

Idd, alle .conf files backuppen, zit je naderhand niet van ''hoe deed ik dat ook al weer?''

Evt ook alle laatste logs... je weet maar nooit...

Ik ben fan van dingen

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Gewoon de hele /etc (compressed misschien 10MB?)
En bestanden die vaak veranderen (/home ?) en andere belangrijke files.

Verwijderd

Topicstarter
hoe zouden jullie backupen ?

alles inpakken en dan op een andere schijf kopieren ?, zo gebeurt het nu. alles wordt wel ingepakt met rechten en al..

we hebben geen backup faciliteiten zoals zip, onstream of dergelijke, maar gewoon een tweede harddisk

Verwijderd

tja, gewoon een simpel bash-scriptje schrijven die /etc inpakt en op de 2e HD zet (evt renamet naar een bestandsnaam met de datum erin, ookal is dat niet echt handig voor /etc.. maar misschien voor een paar andere bestanden wel?), en die in de cron daemon zetten.. logisch dat de permissies gewoon ''tzelfde blijven, anders zou ''t erg onveilig zijn... en zou ''t gewoon door iemand anders uitgepakt kunnen worden, en dan kan /etc in z''n totaal gelezen worden.
Pagina: 1