[BC3] Vraagje over kernel compileren met modules

Pagina: 1
Acties:

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoi iedereen,

Aan m''n aantal postings hier de afgelopen weken zul je wel zien dat ik lekker aan het experimenteren ben. Hier m''n nieuwe "quest" :)

Ik ga de kernel (2.4.2) compileren met support voor modules. Dat lijkt me logisch gezien de voordelen daarvan.
Echter hoever moet je gaan in het compileren als module of vast in de kernel? De drivers voor de netwerkkaarten best als module lijkt me, maar wat voor bijvoorbeeld iptables en masquerade. Ik ga gebruik maken van masquerade. Als ik dat als module compileer hoe krijg ik dat dan in "actie"? De help daarover is nogal vaag.

Thanks

Verwijderd

Beste..

Dat kun je met lsmod, rmmod en insmod. Daar kun je modules mee in de kernel krijgen en er uit halen:
Met lsmod kijk je welke modules geladen zijn.
Met rmmod verwijder je modules.
Met insmod zet je de modules erbij.
Hoever je moet gaan?
Als je bijvoorbeeld een scsi hd hebt en wil je die als opstart partitie gebruiken dan moet je hem meecompilen anders hoeft dat niet. Datgene wat nodig is voor het opstarten van linux dat moet je met de kernel meeladen.

Matthijs

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ok thanks... Ik vis de details wel uit :)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Het voordeel van modules is dat je ze kan laden. Daarom zijn modules uitgevonden. Als je een gedeelte niet mee-compiled, word je kernel ook kleiner.

Tot in hoeverre je moet gaan? Kijk dingen die je van tijd tot tijd gebruikt kan je als modules maken, zodat je ze van tijd tot tijd kan unloaden (om zo weer bronnen te besparen) persoonlijk doe ik alleen de netwerkkaart als module compilen, omdat ik dan heel gemakkelijk in me modules.conf kan aangeven welke module welke interface is.

Ik hoop dat je wat hieraan hebt.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen