Toon posts:

[BC3] application server :?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heey jongens, ik heb een vraagje over hoe en wat met appz op een server.

als je bv backoffice hebt of een filemaker pro voor een netwerk. is het dan ook mogelijk om die dingen op een novell server te installen of moet dat op een nt server die dan een "service" draait. ik moet nl een lan plan maken (hehe:)) en nu weet ik niet wat ik zou adviseren. novell of nt. en een firewall MOET er ook komen, nu kan dit uiteraard met linux maar is het niet verstandiger om met een cisco router te doen.

kortom wat is wijsheid.. iemand suggesties :?

Verwijderd

Voor een professionele firewall zou ik geen router gebruiken.
Met een router zou je hooguit wat access-listen kunnen gaan zetten, maar dat is net zoiets als de straat baricaderen tegen de inbrekers. (onzin dus) ...

Je zou wel een Cisco PIX firewall kunnen gebruiken of een andere firewall (checkpoint firewall-1 ofzo...)

Met linux zou het op zich ook wel kunnen, maar dan moet je wel zorgen dat je hem heel goed afschermt. >:)

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:53
heey jongens, ik heb een vraagje over hoe en wat met appz op een server.
Ow, leuk. Applicatie servers, terminals, X-Windows, Citrix en NFuse!
als je bv backoffice hebt of een filemaker pro voor een netwerk. is het dan ook mogelijk om die dingen op een novell server te installen of moet dat op een nt server die dan een "service" draait.
Ow, toch niet. Uhmm, Microsoft BackOffice is geen Filemaker Pro. En die dingen kun je niet allebei op Novell installeren.
ik moet nl een lan plan maken (hehe) en nu weet ik niet wat ik zou adviseren. novell of nt.
Probeer eerst maar eens te begrijpen wat de klant wil en of je dat wel kan.
en een firewall MOET er ook komen, nu kan dit uiteraard met linux maar is het niet verstandiger om met een cisco router te doen.
Een ACL of een rule-base zijn niet echt te vergelijken. Enne, wat zijn de eisen dan?
kortom wat is wijsheid.. iemand suggesties
Tsja, mijn mening heb ik al geventileerd. Ga je er eerst maar wat beter in verdiepen. Wat is een server, wat kan welk NOS, wat is een service, welke software is waarvoor geschikt, welke protocollen kunnen er gebruikt worden, hoe vindt routering plaats, hoe wil je data beveiliging doorvoeren. Enzovoorts.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Topicstarter
euh... dat vraag ik toch helemaal niet :?
ik wil gewoon weten hoe het zit met app servers meer niet. en of je een hardware firewall moet nemen (cisco) of een linux bak

wat ze willen is toch helemaal niet relevant, ik stel de vraag wat hoe en wat en ik vraag geen oplossing voor een lan |:(

• The Lord
euh... dat vraag ik toch helemaal niet ik wil gewoon weten hoe het zit met app servers meer niet.
Wat versta jij dan onder app servers? Ik denk dat jij gewoon een server bedoelt; namelijk een database server die op een machine draait waarvan jij het beste NOS nog niet weet.
en of je een hardware firewall moet nemen (cisco) of een linux bak
En hoe moet iemand daar antwoord opgeven? Bij een klein bedrijfje kun je een oude Pentium met FreeSCO nemen met firewall. Maar misschien willen ze wel VoIP of Netmeeting gebruiken over een leased-line met 50 man tegelijk. Of volledige redundantie. Wellicht blijk je dan een dedicated hardware doos nodig te hebben met Firewall-1 met VPN licenties. Tussen die twee producten kan zo''n ton verschil in prijs zitten.
wat ze willen is toch helemaal niet relevant, ik stel de vraag wat hoe en wat en ik vraag geen oplossing voor een lan
Wat ze willen is juist heel relevant. Wij hoeven dat niet zo te weten, maar jij wel. Want dan kun je hier een vraag posten zoals : ''15 mans bedrijf wil geheel nieuw netwerk. Daarbij moet iedereen informatie kunnen zoeken op het internet en zijn POP3 mail kunnen lezen.'' Hoe meer info in je duidelijk geformuleerde vraag, hoe beter.

Je kan hier heel veel vragen en leren, maar voor helderzienden is dit het verkeerde forum. Denk dus even goed na over je vragen, deel ze eventueel in kleine stappen op en maak daar nieuwe threads van. Dan krijg je ook goede antwoorden. (Zelfs van mij ;) )

Verwijderd

Topicstarter
oke oke oke..:) laat ik de vraag dan anders stellen.

wat is nu een applicatie server :? volgens mij zet je daar dus applicatie''s op die je dan van het netwerk start ofniet? en wat de vraag nu dan is... moet je daardan een nt server voor hebben of kan novell ook. maw werkt een backoffice versie alleen als het op een nt server staat of werkt het ook als je het op een novell of samba server zet.. snap je nu wat ik bedoel :?

• The Lord
De naam ''applicatie server'' wordt vaak tweeledig gebruikt.
1. Een server waarvan enkele client-applicaties worden gestart.
2. Een machine waarop applicaties gestart en gebruikt worden. Bijvoorbeeld met behulp van Microsoft Terminal Services of Citrix MetaFrame.

Ikzelf (en velen met mij) vind de eerste een gewone fileserver en de tweede een applicatie server.

Nu wil jij de eerste gebruiken denk ik zo.
moet je daardan een nt server voor hebben of kan novell ook.
Dat hangt van de software af.
We nemen even een pre-historisch stand-alone DOS programma en zetten die op de server. Dit is ''platte'' file-sharing; het programma wordt gewoon van een ''network drive'' opgestart en draait volledig op het werkstation.

Nu als voorbeeld Exact (veel gebruikt). Exact is gemaakt om door meerdere mensen tegelijk te worden gebruikt. De applicatie kan gewoon van een ''network drive'' worden opgestart. Nu kan er een probleem onstaan als meerdere mensen tegelijk dezelfde gegevens aan gaan passen. Dat kan niet, dus om dit te controleren levert Exact een server mee. Dit is een produkt van Pervasive en draait op het NOS. Dus dit produkt moet geschikt zijn om op het Windows OS als server te draaien of om op het Netware OS als server te draaien.
maw werkt een backoffice versie alleen als het op een nt server staat of werkt het ook als je het op een novell of samba server zet..
Uhmmm. BackOffice is een stapel CD''s van Microsoft waarbij Windows NT/2000 server wordt geleverd als NOS. Tevens zitten er een stapel extra servers bij. Waarschijnlijk zoals een SQL server.

Die BackOffice spullen kunnen dus nooit op Netware of een Samba draaien.
snap je nu wat ik bedoel
Ik geloof het wel. :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus de keuze van het NOS is dus ook sterk afhankelijk van de rol die de server moet gaan vervullen. Dus als je kiest voor een Novell server, en later tot de conclusie komt dat Filemaker Pro 5 Server editon wel errug handig is, je in principe een NT server MOET nemen. Dat is dus wel weer lastig.

En het firewall gedeelte, je kan 2 dingen doen.

het is een koppeling van lan A naar lan B en daar moet een firewall tussen. maar met oog op het gemak neem je dan een Linux servertje met ipchains cq. iptables of neem je een cisco firewall. wat is het voordeel van een cisco firewall :?

Verwijderd

Topicstarter
Het voordeel van een linux firewall is dat het dus meerdere dingen kan. DHCP zou die pix ook wel kunnen maar eventueel een intranet server (ik noem maar iets) met sql en php kan een pix niet natuurlijk.

• The Lord
Inderdaad, als Filemaker Pro (server) er niet voor Netware of een Unix is (zal wel niet, het is van MS) dan kun je niets anders dan voor een MS NOS te kiezen.

Voor de koppeling van LAN A naar B ga ik er vanuit dat het protocol TCP/IP is en dat beide óf public óf private adressen hebben. Dan heb je in ieder geval een router nodig. Van de belasting hangt dan af of je een software of een hardware matige router wil.

Nu kunnen de meeste firewalls ook best aardig routeren, dus dat scheelt. En tsja, wederom, wat wordt de belasting.
En ook heel belangrijk, wie moet het met welke kennis beheren. Ik weet weinig van Unix en zal dus niet snel voor een Linux firewall oplossing kiezen die geen goede GUI heeft voor remote beheer. Een FreeSCO valt dan al snel af. Die Cisco Pix komt dan al snel in de buurt.

Die Pix klinkt een stuk duurder, maar dit geldt enkel voor de aanschaf. Stel dat ik een cursus nodig heb voor die Linux oplossing. Dat is een dure grap. Pix is dan over drie jaar afschrijving veel goedkoper.

• The Lord
Voor de veiligheid kun je ook maar beter niets op een firewall hebben draaien wat niets met een firewall te maken heeft.

Stel je zet er Apache op en je geeft daar remote toegang tot. Dan ontdek ik een niet ge-patch-te bug waarmee ik een scriptje kan uploaden op een plek, zodat dit wordt uitgevoerd...

Verwijderd

Op woensdag 11 april 2001 13:09 schreef Gila het volgende:

het is een koppeling van lan A naar lan B en daar moet een firewall tussen. maar met oog op het gemak neem je dan een Linux servertje met ipchains cq. iptables of neem je een cisco firewall. wat is het voordeel van een cisco firewall :?
Het voordeel van bijvoorbeeld een Cisco firewall is dat het hij gemakkelijker te configureren is (web-based)dat er support bijhoort en dat de doorvoersnelheid veel beter is.
Voor linux bestaan er firewall die op een diskette passen. Daarmee boot je een simpele pc op en je configureert de firewall. Bij www.securityfocus.com, kun je diverse firewalls voor linux vinden.

suc6
Pagina: 1