[BC3] Novell 5 installeren & gebruiken.

Pagina: 1
Acties:

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 22:21
Hoi,

Ik heb nog een P166 met 64mb staan. Daar wil ik eens ff Novell 5 opzetten. Als het goed lukt dan ga ik mijn ''echte'' server ook van novell 5 voorzien (P200, 128mb, 2mb vga en 20gb harddisk, intel 430tx chipset)
Ik wil:
- Internetten met het hele netwerk via IP routing + dialup en later adsl
- Mailserver die pop boxen van het internet download (moet goed en makkelijk werken (niet iets als exchange want dat zuigt denk ik:()
- Goede integratie in winnt / 2000 en 98 of me
Duidelijk? Wat te doen nu?

Verwijderd

probeer eens GroupWise, is een goede en makkelijke oplossing. Deze kan ook pop accounts aan en web based e-mail B-)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
GroupWise is overkill als je alleen maar een mailserver wilt. NIMS is imo dan een betere keus: erg complete (en makkelijke) mailserver, maar ook niets meer dan dat.
Of evt. Mercury, die is gratis, alhoewel ik eigenlijk niet weet of die wel mail uit andere POP3 mailboxen kan fetchen.
Internetten met het hele netwerk via IP routing + dialup en later adsl
Daar heb je niets extra''s voor nodig, afgezien van het laatste service pack misschien voor NAT.

(NW5 installeren met 64MB gaat niet echt lekker trouwens... de installatie gebeurt vanuit X en is Java based -> vrij wat geheugen nodig)
(na de installatie heb je daar verder geen last meer van gelukkig)

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
heb zelf thuis ook zo''n low budget systeempje met Netware5. versie 5.0 draait aardig met 64 MB. versie 5.1 absoluut niet!
(upgrade crash tijdens java install). De installatie geeft zelf ook minimale memory aan, als je de waarschuwing negeert heb je gegarandeert een crash. voor netware5.0 is dat 47MB. Voor 5.1 iets van 96MB. 5.1 is wel leuker met portal manager enzo.
#

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Onno
  • Niet online
versie 5.0 draait aardig met 64 MB. versie 5.1 absoluut niet!
Na de installatie (en laatste service packs) is NetWare 5.1 100% identiek aan NetWare 5.0, afgezien van de extra services (webserver, portal, enz) die meegeleverd worden. Maar die kun je gewoon uitzetten.

• Eastern
Het gaat in eerste instantie om een test systeem. Dus dan is het geen probleem dat het langer duurt. De andere server heeft wel 128mb geheugen.

Moet ik trouwens voor win2k de laatste client downen van de novell website of kan ik in eerste instantie ook die oude die bij versie 5 meegeleverd is gebruiken?

• Koffie
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als de client versie ook voor W2K is, kun je die gewoon gebruiken.
Alsie alleen nog voor NT4 is, zou ik ff een nieuwe downen.

Uit ervarng weet ik dat je een install met 96 Mb MEM niet lukt :(

Het lijkt allemaal goed, te gaan maar een insallatie duurt echter een uurtje of 4 tot 5, en je krigt de meest rare leesn en schrijffouten tijdens de install.

Suc6
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Eastern
Hij draait inmiddels, en dat wel met 64mb. Ik krijg alleen nog geen netwerk verbinding (kan nie pingen).

Verder nu ff mercury downen... (als het niet te groot is ivm analoog:()

Verwijderd

128 is toch wel het minimum om lekker met novell 5 te werken

• Eastern
Het is een test systeem, de normale server heeft wel 128mb.

• Eastern
Nog ff wat.

Ik krijg geen netwerk verbinding. Wat kan er mis zijn?

Heb een ISA NE2000 kaart, bnc netwerk, ip-adres 192.168.1.10, geen ipx/spx, de client heeft 192.168.1.101. Kan niet pingen (niet vanaf de server, maar er ook niet heen)

• Eastern
Hij doet het al. Ik had ipv irq 10 irq 3 geselecteerd. Hij start de netwerk kaart dan wel, je kan alleen geen verkeer opbouwen. Beetje vaag:(

• Onno
  • Niet online
Vaag? Neuh... hij kan immers wel met je netwerkkaart communiceren (via het wel juist ingestelde I/O adres), alleen krijgt NetWare nooit een signaaltje van de netwerkkaart dat er traffic binnenkomt. Want dat gaat via een IRQ. :)

• Eastern
Die Mercury is niks, en die andere kan ik niet downloaden.

Zijn er nog alternatieven? GroupWise lijkt mij ook een beetje overkill. Het mag erg simpel zijn (gebruik nu winroute)

• Onno
  • Niet online
en die andere kan ik niet downloaden.
Oh nee?

• Eastern
Dank

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Waarom zou GW overkill zijn ?
Draait het zelf met de WebAccess en PFA services zonder probs.

Check m''n site maar ''s

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Oeps .. foutje .. wist ik niet.
Ach ik denk dat het ook erg persoonlijk is waar je voorkeur naar uit gaat ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Onno
  • Niet online
Waarom zou GW overkill zijn ?
Draait het zelf met de WebAccess en PFA services zonder probs.
Die twee dingen hebben niks met elkaar te maken. Of iets overkill is zegt niets over het al dan niet goed functioneren.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

OK, andere formulering dan; waarom zou je met minder genoegen nemen ;)
Enne ... persoonlijk vind ik het uitdagender om Novell prodcuten met elkaar te kunnen laten communiceren op een NetWare server.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Onno
  • Niet online
NIMS is toch een Novell produkt? Dus uhh? :?
waarom zou je met minder genoegen nemen
Omdat GroupWise overkill is als je alleen maar wilt mailen. Het zit propvol dingen die je nooit zult gebruiken dan. Zonde van je resources.
Pagina: 1