Hai people, ik dus nog maar een linux rookie en heb dus een probleempje...Ik heb samba dus geinstalleerd en hij draait ook, het probleem in nu alleen dat ik onder windows de share wel kan zien maar niet kan openen. Hij vraag om een password maar deze heb ik helemaal niet ingestelt
Weet iemand wat hier de oorzaak van is??
Die share mag alleen geopend worden door bepaalde user. Als je met een andere user onder Windhoos inlogt, dan pikt ie dat niet. Let wel op de case sensitivity... 
edit:
TyP-o (YeaH, and it''s negative)
TyP-o (YeaH, and it''s negative)
Dat is het probleem ook. Je moet wel een user aanmaken op de Linux-bak.Hij vraag om een password maar deze heb ik helemaal niet ingestelt
If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.
Verwijderd
Dit kun je met smbpasswd doen. Hiermee link je een smbuser door naar een Linux user. Je moet de smbpasswd file in je smb.conf dan wel instellen op /etc/smb.conf
Verwijderd
je hoeft geen linux user aan te maken, het kan ook zonder. Het kan zelf helemaal zonder wachtwoord. 
gewoon ff zoeken met google op smb.conf en voila.
gewoon ff zoeken met google op smb.conf en voila.
Verwijderd
heb je wel een psswd gemaak met smbpasswd???
zo niet dan moet je eerst een linux user aanmaken en dan smpasswd username
enne in smb.conf moet je natuurlijk wel de user opgeven hoor anders werkt het niet.
zo niet dan moet je eerst een linux user aanmaken en dan smpasswd username
enne in smb.conf moet je natuurlijk wel de user opgeven hoor anders werkt het niet.
Verwijderd
Ik doe het altijd zo:
Nieuwe samba gebruiker:
1. Maak eventueel nieuwe account aan op het systeem.
2. Log in als die gebruiker
3. type ''smbpasswd''
4. Geef het wachtwoord
In ieder geval deze regels in /etc/smb.conf:
smb passwd file = /etc/smbpasswd
security = user
Nieuwe samba gebruiker:
1. Maak eventueel nieuwe account aan op het systeem.
2. Log in als die gebruiker
3. type ''smbpasswd''
4. Geef het wachtwoord
In ieder geval deze regels in /etc/smb.conf:
smb passwd file = /etc/smbpasswd
security = user
Ik heb een aantal HEEEEL goede PDF handleidingen voor SAMBA. Als je die leest of gebruikt kun je een heeel gave config maken en begrijp je het programma door en door. Ik heb er een NT-server 4.2 mee laten emuleren compleet met shares die veranderen met de persoon die inlogged. Ook met aanlogscripten. Als je het wil hebben moet je even een emailtje sturen naar bart.beumer@xs4all.nl, en dan stuur ik die dingen wel naar jou toe. Dit is echt een aanrader, ook voor de nieuwbe.
Verwijderd
Als je hem op share niveau hebt ja,
En als je op google wilt gaan zoeken kun je dat het best doen op www.google.com/linux
En als je op google wilt gaan zoeken kun je dat het best doen op www.google.com/linux
Pagina: 1