Toon posts:

[BC3] Geen besturingssysteem?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vanmiddag geprobeerd slackware 7.0 te installeren op een Cyrix PR166+. Alles ging goed, ik rebooten, krijg ik deze melding:

Besturingssysteem ontbreekt.

Hoe kan dat nou weer?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Lilo zal dan wel niet in de mbr zitten?

Verwijderd

Topicstarter
Moet lilo in de mbr zitten? Ik heb hem de opdracht gegeven om lilo niet te installeren.

Als het wel geinstalleerd moet worden, dan vind ik het een beetje vaag dat ze vragen of je het wil installeren.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 09 april 2001 18:09 schreef Dominique het volgende:
Moet lilo in de mbr zitten? Ik heb hem de opdracht gegeven om lilo niet te installeren.

Als het wel geinstalleerd moet worden, dan vind ik het een beetje vaag dat ze vragen of je het wil installeren.
Als er nog niks in je MBR stond (een ander OS) dan gebeurt er inderdaad niks en krijg je die foutmelding. Als je Linux naast Windows installeert en lilo niet laat installeren, dan boot Windows gewoon en kun je met loadlin Linux laten booten. Zoals je het nu hebt moet je echt lilo wel installeren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Even moet LOADLIN of Linux bootflop opstarten, in /etc/lilo.conf even de regel

root=/dev/ietsmeteencijfer

(bijvoorbeeld /dev/hda1) editen door dat laatste cijfer (partitienummer) weg te halen (zodat je dus iets als /dev/hda overhoudt).
Draai ''lilo'' en voila :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er dus niet veel meer van. Ik heb het opnieuw geinstalleerd, lilo installeren. Ik selecteer lilo in mbr, error. Lilo is niet geinstalleerd.

Als ik met een bootflop opstart dan ontstaat er ook een error:

Error 0x10

Nog iets, als ik een root password wil instellen dan krijg ik ook een fout. Ligt dit dan niet gewoon aan linux of aan mijn hd?

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op maandag 09 april 2001 19:12 schreef Dominique het volgende:
Ik snap er dus niet veel meer van. Ik heb het opnieuw geinstalleerd, lilo installeren. Ik selecteer lilo in mbr, error. Lilo is niet geinstalleerd.

Als ik met een bootflop opstart dan ontstaat er ook een error:

Error 0x10

Nog iets, als ik een root password wil instellen dan krijg ik ook een fout. Ligt dit dan niet gewoon aan linux of aan mijn hd?
Volgens mij komt dit doordat Bananen sinds 1981 niet meer bruin verkocht mogen worden..

|:(

geef eens wat meer info, b.v. WELKE error je krijgen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het, maar ik had dat gepost en ik kon mijn eigen bericht zelfs niet meer vinden. Daarom ben ik het hier nog een keer gaan posten.

Verwijderd

Topicstarter
Wat denk je zelf? Datgene wat ik neergezet heb dat komt er te staan!

Error 0x10

Dit komt er te staan en meer niet.

BTW, ik heb opnieuw geboot met cd-rom en de configuratie aangepast. Lilo is nu wel goed geinstalleerd en de rest ook. Maar nu begint ie weer te zeuren over een root floppy:

VFS: Insert root floppy and press ENTER

En natuurlijk heb ik weer eens geen root floppy waar die geen kernel panic geeft.

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Dan maak je toch een root disk :?

Dauw de slackware cd in een windows bak, ga met je dos prompt naar cd dir rootdsks en typ daar in: rawrite color.gz a:

en die andere error krijg je denk ik omdat je een verkeerde boot disk hebt gemaakt (of beschadigde diskette).

Maak hem even opnieuw aan zou ik zeggen:

cd bootdsks.144 en dan rawrite bare.i a:

edit:
en btw, de error waar ik om vroeg sloeg op het veranderen van je root password
Pagina: 1