[BC3] Nieuwe kernel, mooie resolutie weg...

Pagina: 1
Acties:

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Topicstarter
Tja, ik vond mijn Linuxsysteem een puinhoop geworden en vond het tijd en eens opnieuw te beginnen.
Dus ik weer vrolijk Slackware 7.1 erop gezet. Maar omdat die nog kernel 2.2.16 heeft, heb ik kernel 2.4.3 er maar opgezet.
Maar nu heb ik dus het probleem dat die niet wil booten in een hoge resolutie. Ik draai namelijk de console altijd op 1024x768, door in Lilo.conf de vga parameter in te stellen. Bij de nieuwe kernel gaat dat helemaal fout :(
Het scherm schakelt wel over naar 1024x768, maar je ziet dan niets meer. Als ik boot met mijn oude kernel gaat dit nog steeds goed. Toen ik kernel 2.4.1 had ging dit ook goed.

Wie weet de oplossing hiervoor? Ik heb d.m.v. menuconfig al ingesteld dat ik VGA wil en MODE SELECTION. Beide zitten dus in de kernel gebakken, maar het beeld gaat toch op zwart...

[deze advertentieruimte is te koop]

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Ja, als ik "normal" doe dan gaat het wel goed. Nu staat er dus "ask", zodat je kunt kiezen bij het opstarten.
Maar ja ik wil wel 1024x768 hebben hoor! Dat is vga=730 meen ik.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
begin eens met vga=normal in je /etc/lilo.conf. Kan je in ieder gevak je nieuwe kernel draaien.

Er bestaan commando''s voor aan de lilo prompt om de mogelijkheden te bekijken.

Wat is je huidige regel in je lili.conf?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Kernel recmpilen en framebuffer device meecompileren.

Verwijderd

Modes staan in /usr/src/linux/Documentation/fb/vesafb.txt

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Op maandag 09 april 2001 13:24 schreef RickJansen het volgende:
Kernel recmpilen en framebuffer device meecompileren.
Ja dat dacht ik ook ja, maar in menuconfig is dat weer nergens terug te vinden...
Ik dacht toen "mode selection" dat al inhield maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Dan ga ik nog wel ff in de Doc bladeren en dat ding dan maar handmatig aanzetten ofzo, want dit schiet zo ook niet op.

Als het niet lukt horen jullie nog van mij :)

Verwijderd

console driver --> Framebuffer support

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:33
En als je een supported Videokaart hebt, kun je een niet vesa framebuffer meecompileren. is VEEL sneller dan de VESA fb. (matrox bijvoorbeeld ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
In "console" staat alleen de optie "vga" en de optie "modeselection" Die heb ik dusa beide maar aangezet, maar een framebuffer oid, kon ik nergens vinden...
Ik ga het zometeen nog eens proberen.

RG

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
me heb dus ff XFree 4.03 gecompileerd (moest dat toch doen...).
Kon ik dus meteen zien of het in "xconfig" wel werkte. Maar nee hoor 4get it. Ik ben wel wat wijzer geworden, want de opties bestaan wel, maar het is allemaal gedisabled!
Maar nou zijn de dan weer niet zo handig om erbij te zetten wat ik dan nodig heb om die handel wel te kunnen selecteren. AGP, DRI en Celeron optimalisatie uitgezet, maar dat maakte niets uit.

Als je nu dus zelf de .config gaat aanpassen dan gaat de compiler zwaar over de zeik bij het compileren van je kernel.. Dus je zult wel degelijk iets nodig hebben (iets anders aanzetten in de kernel neem ik aan).

Iemand die dat heel toevallig weet, of die me zijn .config ff mailt ofzo???

* Ik zit al niet meer met mijn handen in het haar, want die zijn er al allemaal uitgetrokken ;)

Pagina: 1