Toon posts:

[BC3] Hulp voor OpenBSD gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ben een OpenBSD-newbie en heb jullie ervaring/kennis nodig. Alle hulp is welkom.

Ik wil een oudere machine als gateway aan de ADSL-aansluiting (MXSTREAM) gaan gebruiken, zodat ''ie in de meterkast kan staan.

Ik heb inmiddels OpenBSD geinstallleerd, hetgeen prima verliep. Beide netwerkkaarten worden herkend. De lokale netwerk is
inmiddels voorzien een correct IP-adres voor mijn interne netwerk en dat werkt probleem loos.

Ik heb de volgende vragen die ik niet 1-2-3 heb kunnen vinden. Als iemand het antwoord weet of mij kan verwijzen naar de juiste FAQ dan ben ik al erg geholpen:

1. hoe kan ik de connectie met het adsl-netwerk van MXSTREAM realiseren? Moet er nog een login-script gemaakt worden, of is het configureren van het juiste IP-adres voldoende ?
2. hoe kan ik er voor zorgen dat het netwerkverkeer goed gerouteerd wordt van/naar Internet? Ik gebruik een gemixt netwerk met NT4 (server en werkstation), W2K(memberserver), W9x (enkele werkstatons)
Is het voldoende om statische routes toe te voegen, of moet er nog meer geconfigureerd worden?
3. hoe kan ik een dial-out verbinding definieren in OpenBSD? Het betreft een extern modem aan COM2.
4. hoe kan ik een dial-in verbinding definieren (bijvoorbeeld om remote op de gateway in te bellen voor trouble shooten)
5. hoe kan ik in OpenBSD een virtuele DOS-machine starten (tbv een specifiek communicatieprogramma via de serrriele poort). Moet ik daar nog een additionele installatie aan toevoegen ?

Ik begrijp dat deze vragen wellicht wat veel zijn voor 1 topic, maar met een link naar een juiste FAQ ben ik al heel erg tevreden. Ik heb al best veel gezocht , maar heb eigenlijk teveel hits terug gekregen, dus ben ik nog niet waar ik wezen moet.

Alvast bedankt voor de hulp.

Verwijderd

1. hoe kan ik de connectie met het adsl-netwerk van MXSTREAM realiseren? Moet er nog een login-script gemaakt worden, of is het configureren van het juiste IP-adres voldoende ?
2. hoe kan ik er voor zorgen dat het netwerkverkeer goed gerouteerd wordt van/naar Internet? Ik gebruik een gemixt netwerk met NT4 (server en werkstation), W2K(memberserver), W9x (enkele werkstatons)
Is het voldoende om statische routes toe te voegen, of moet er nog meer geconfigureerd worden?
3. hoe kan ik een dial-out verbinding definieren in OpenBSD? Het betreft een extern modem aan COM2.
4. hoe kan ik een dial-in verbinding definieren (bijvoorbeeld om remote op de gateway in te bellen voor trouble shooten)
OpenBSD kan dit allemaal verder zijn er weinig problemen.

Je heb het interne IP gedefineert.
Stel dit op de machines in als gateway.
Als je NAT (network adres translation) activeert zal deze functie ervoor zorgen dat de aangvraagde data gerouteert wordt.
Dus machine 1 vraagt de site tweakers op dan zal nat ervoor zorgen dat machine 1 de site te zien krijgt en de data niet naar machine twee gaat.

Om mxstream te connecten naar Internet heb je op OpenBSD een PPPoE module nodig. Je geeft daar aan je MTU (maximum tranfer unit) je time out (na geen gebruik disconnetie "afval tijd") je inlog en je wachtwoord. verder nog wat instelling zo als gebruik dns. Dit hoeft niet je kan dns forwarders gebruiken.

je dial out kan je defineren in ppp! ook kan je dit configureren in je ttys en getty lees de faq op OpenBSD dit doe je ook met dial in je kan een scriptje schrijven dat je de modem automatisch op laat nemen. Voor veel dingen kan jee ook kijken op FreeBSD
dit werkt 9 van de 10 keer.

veel voorbeelden zijn te vinden op!
HOWTO
HOWTO
LINUXHOWTO
FreeBSD

MANY MANY TYPOS