Toon posts:

[BC3] Linux partities

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het kan met het programma gnuparted oid.

Verwijderd

Kan iemand me vertellen hoe of het mogelijk is om een linux partitie tabel te wijzigen zonder dat alles kwijtraakt.
Ik heb nl nu de volgende indeling van mijn schijven:

/ hda1 600mb Linux Native
/usr hda5 600mb Linux Native
/music hda6 811mb Linux Native
/home hdb1 800mb Linux Native
hdb5 80mb Linux Swap
hdb6 80mb Linux Swap
/data hdb7 663mb Linux Native

Het probleem is het volgende:
de systeempartitie hda1 wordt voor slechts 25% gebruikt, maar mijn /usr partitie (hda5)
is al voor 90% gevuld. Nou zou ik dus 300 mb van hda5 naar hda1 over willen hevelen...
En als het even kan ook nog wat afsnoepen van hda6....

Kan het, en hoe...?

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 00:54
Je zou het snelst aan de slag kunnen met PQmagic ofzo die kan ook ext2 partities resizen.

Er zijn ook wel tools voor voor onder linux zelf maar die zijn net iets minder gebruiksvriendelijk dan pqmagic.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Partition Magic kan dit. Er is ook een linuxversie van, zodat je je ext2 partities onder linux kunt resizen.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Op zondag 08 april 2001 18:05 schreef DjJor het volgende:
Nou zou ik dus 300 mb van hda5 naar hda1 over willen hevelen...
Kun je niet beter op hda1 een /usr2 directory aanmaken en een stel van de subdirectories uit /usr daarnaartoe verplaatsen? Symlinkje in /usr naar de verplaatste directories, en klaar!

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 16:18
Partition Magic kan dit. Er is ook een linuxversie van, zodat je je ext2 partities onder linux kunt resizen.
Bestaat er een echte (van Powerquest) versie voor Linux? Of bedoel je een programma als Fips? Zou wel erg handig zijn als er een PM was voor Linux :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 08 april 2001 18:06 schreef TH1J5 het volgende:
Het kan met het programma gnuparted oid.
Programma heeft als naam parted
werkt best aardig verder.
Zoek effe op www.freshmeat.net

Verwijderd

Beste..

Waarom zou je die 300MB er af snoepen je kan hem er toch ook effe heen linken ben je ook klaar. Geen risico dat je partitie als nog verloren gaat.

Matthijs

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ik heb eventjes snel gekeken (moet nog een hoop doen), maar het is beperkt tot een ''resize2fs'' van powerquest. Gewoon console programmaatje om ext2 partities mee te resizen dus, wel handig :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Op zondag 08 april 2001 19:18 schreef Afterlife het volgende:

[..]

Kun je niet beter op hda1 een /usr2 directory aanmaken en een stel van de subdirectories uit /usr daarnaartoe verplaatsen? Symlinkje in /usr naar de verplaatste directories, en klaar!
Hmmm... Is een optie...
Alleen ben nieuw systeempje aan het opzetten, en doe het dan liever ook goed natuurlijk ook...
Het is voor mij desnoods ook een optie om het nog één keer opnieuw te instaleren.

Kan iemand een beetje een richtlijn geven voor de grootte en indeling van mijn harde schijven...?
Hoeveel kan ik het best voor de systeempartitie gebruiken, als ik /usr en /home op een andere partitie knal...?

:7

Verwijderd

Op maandag 09 april 2001 15:51 schreef DjJor het volgende:
Hoeveel kan ik het best voor de systeempartitie gebruiken, als ik /usr en /home op een andere partitie knal...?
Ik heb Redhat 7.2 vrijwel volledig geinstalleerd, en nog wat extra''s, en buiten /usr, /home, /boot en 2 data directories neemt de root net iets meer dan 100 meg in beslag. Als je uitgaat van het dubbele zit je wel safe, denk ik.

/usr is trouwens wel al bijna 2 gig, dus 600Mb lijkt me daarvoor echt wel een beetje aan de krappe kant... :)
Maar als je niks met X doet, geen sources installeert en/of geen docs/manpages online hebt, moet ''t kunnen.

edit:
/usr toevoeging
Pagina: 1