[BC3] X windows configureren - problemen!!

Pagina: 1
Acties:

• alexrins
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 08:04
Win98/linux redhat 7
sound blaster live value
500 mhz - 192 ram

Ik wou mijn sound kaart installeren dat moest ik volgens een redhat manual inloggen als root een Xterm open en dat sndconfig intypen
Dat lukt niet. Wat ik doe: ik open zo''n console en typ xterm(ik weet niet wat een xterm is hoor) en dan typ in het schermpje wat er dan verschijnt sndconfig hij geeft dan de melding dat hij dat commando niet herkent!!
Ook als ik setup intyp moet ik volgens een friend een setup krijgen van linux, ook dat commando kent hij niet!!

In de setup van linux kon ik kiezen of ik lilo wil installeren dat heb ik gekozen maar hij gaat onder het opstarten gewoon door met win.
Kan iemand mij hierbij helpen!

bedankt,

alex

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 12:32

ThE_ED

Stuffed Animal

Eh. dat van dat xterm snap ik niet helemaal. Misschien moet je het iets duidelijker uitleggen. :)

Dat van lilo kan gewoon zijn dat er ingesteld staat dat ie standaard als je niks doet je Windows partitie moet gaan booten. Je kan dit veranderen door iets te editen, maar wat ook weer :?
IIG kan je dat geloof ik zelf vinden door ''man lilo'' op de command prompt in linux te tiepen.

Ik ben fan van dingen

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

probeer eens /sbin/sndconf

weet path niet zeker, geen redhat hier.

anders:

/usr/sbin/sndconf

?

• Valium
  • Laatst online: 01:41

Valium

- rustig maar -

Maar zeg nou zelf, step up is makkelijker te onthouden. Zeker voor mensen die nieuw zijn met Linux.
[on topic]
Heppie ut nou gevonden??
[/on topic]

• Valium
  • Laatst online: 01:41

Valium

- rustig maar -

Je moet root zijn voor sndconfig. (in terminal: "su" intikken. su = step up. Dan wordt je root)
Je kunt kijken waar het staat met whereis sndconfig.
Een xterm is gewoon ook een terminaltje. Een standaard KDE of Gnome terminal werkt prima.

Lilo instellen:
Het bestandje waar alles in staat heet /etc/lilo.conf
Vanuit een terminal kun je de opdracht "mc" geven om een filemanager te starten en adat bestand aan te passen aan jouw setup. Lees voor gebruik de bijsluiter. :)
"man lilo" en "man lilo.conf"
Red Hat heeft vast wel een mooi grafisch setup-tooltje daar voor, maar "this is the way to use linux". Hard-core editten van bestandjes. O+ I love it.

• alexrins
Uhh meschien een beetje een domme vraag hoor maar als ik in die dir zit met mijn console hoe run ik die sndconfig dan want als ik het gewoon intyp:(als ik in de dir zit)
"sndconifg" dan zegt hij:
command not found (of zoiets)

En kan iemand mij vertellen hoe ik bij het grafische programmatje kom waar ik lilo kan instellen?? Dat editten van bestandjes in nog een beetje te hoog gegrepen voor mij :)

bedankt,
Alex

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ben je wel root? Gebruik ''su''! Probeer dan nog eens ''sndconfig''. Lukt het nog niet, zet het hele path er dan es voor. Weet het niet uit het hoofd, maar zal wel iets zijn als ''/usr/sbin/sndconfig''. Gebruik anders even ''locate sndconfig''.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
** wat doe jij met linux als je het niet snapt!? ;) naja, je moet het toch leren...
(niet dat ik het snap maar goed.)

Probeer eens je commando met ./ ervoor. Ik geloof dat dat zou moeten werken. Maar helemal zeker is het niet, omdat ik zelf geen linux heb. Veel succes

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Op vrijdag 06 april 2001 23:39 schreef nielsz het volgende:
Probeer eens je commando met ./ ervoor. Ik geloof dat dat zou moeten werken. Maar helemal zeker is het niet, omdat ik zelf geen linux heb. Veel succes
Je hoeft niet persé te reply''n als je het niet weet hoor :*

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op vrijdag 06 april 2001 23:39 schreef nielsz het volgende:

Probeer eens je commando met ./ ervoor.
Dat werkt alleen als je in de dir zit waarin ook die executable staat.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op vrijdag 06 april 2001 23:41 schreef Jotti het volgende:

[..]

Dat werkt alleen als je in de dir zit waarin ook die executable staat.
~^~^~^~

maar als ik in die dir zit met mijn console hoe run ik die sndconfig dan want als ik het gewoon intypals ik in de dir zit)

~^~^~^~

Hij heeft sndconfig dus al gevonden, en zit al in de goede dir. [ego+=1]Dus mijn oplossing werkte wel! [/ego+=1]

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Quite right, het was alleen een opheldering :)
Ik heb nl. al vaak gehad dat newbies, no offense, vreemde links leggen met dat soort zaken, je kunt ze beter teveel vertellen dan te weinig.

Verwijderd

Op vrijdag 06 april 2001 22:42 schreef Valium het volgende:
Je moet root zijn voor sndconfig. (in terminal: "su" intikken. su = step up. Dan wordt je root)
Ermmm dit is een beetje off-topic maar staat SU niet voor Substitute User? :? :)

Verwijderd

Op vrijdag 06 april 2001 23:54 schreef ForMatPrO het volgende:

[..]

Ermmm dit is een beetje off-topic maar staat SU niet voor Substitute User? :? :)
Uit de info-page van su:
`su'': Run a command with substitute user and group id

Je zou het bijna zeggen he?

• alexrins
Prbleem opgelost!!!

Ik heb gewoon in een console eerst de file opgezocht: whereis sndconfig
en toen /usr/sbin/sndconfig en toen deed hij het!!

Wat dat verschilt bij de eerste keer is:
Eerst ging ik er heen d.m.v. cd /usr en toen cd /sbin en toen stond er
[root@localhost /sbin]#
toen ik dan sndconfig in typte zij hij:
bash: sndconfig: command not found

Zou iemand mij kunnen vertellen wat het verschil is tussen de twee methodes???

Toen ik mijn geluidskaar succesvol ginstalleerd had wou ik het ff testen ik ging naar mijn win partitie om een mp3 af te spelen. tot mijn verbazing starte hij een een of andere winamp clone op!!(XMMS) das makkelijk!!

Ik wou toen een snelkoppeling maken op mijn desktop maar hoe doe je dat ik kan dat programma nergens vinden in die "startknop"
en als ik whereis XMMS intyp in de console dan vind hij 3 mapjes maar geen exe ??

Weet iemand hoe dit werkt??

Verder:
Mijn modem is niet supported het is een PCtel weet iemand hoe je die kan installeren;waar je de drivers kan downlaoden en hoe je ze kan installeren??

Bedankt,
Alex
p.s. ik hoop niet dat ik teveel vraag :)

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Op vrijdag 06 april 2001 23:54 schreef ForMatPrO het volgende:

[..]

En ik maar denken dat het voor Super User staat!!!

* The J Kid is niet onder de indruk van de linux kenis van mensen in deze thread.

8-)

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

su = switch user.

[Edit]
Volgens de manpage in FreeBSD is het toch substitute user :) (ach boeien, switch/substitute.. same thing)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40
Als het programma niet bij PATH (in config file van je shell) staat moet je m uitvoeren met ./naamvanprogje

• zomertje
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

en als je su doet doe dan bij voorkeur: su -
dat geeft je rechten alsof je inlogt, anders willen er wel eens dingen niet werken :) .
je kan natuurlijk ook met su naar een andere user als root :)

over dat commando:

je doet: cd /usr dan kom je dus in /usr terecht, dit is goed, daarna doe je cd /sbin daardoor kom je in /sbin terecht en niet in /usr/sbin
dus je moet doen: cd /usr/sbin of: cd /usr en daarna: cd sbin
:)

doe eens: echo $PATH
dan krijg je een rijtje paden gescheiden door n :, daarin zoekt linux naar commando''s.
Daar moet dan /usr/sbin tussen staan

succes, de aanhouder wint (zie mij :+ )

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1