[BC3] geluidskaart (sb64pci) onder Linux

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe krijg ik deze aan de praat? In KDE onder PCI info wordt ie wel vermeld (als multimedia audio, ensoniq) maar als ik geluid wil afspelen zegt ie dus dat mn geluidskaart niet goed geconfigd is.. hoe doe ik dat?

oja, bij ''dmesg'' staat niks vermeld wat met mn geluidskaart te maken heeft.

Verwijderd

Type: ''lsmod''

Staat ie daar in?

zo niet, doe es ''modprobe sb'' (ik geloof dat dat de module voor de soundblaster is).
dan zoe ie moeten werken

Verwijderd

De drivers/module moeten wel gecompileerd zijn (kernel of modules, wat ze dus wel niet zullen zijn).
Kijk ff naar de howto specifiek voor de AWE
(ik geloof dat-ie zelfs AWE-HOWTO heet :))
Succes!

• Palomar
  • Niet online
1smod werkt niet bij mij :? (command not found)

en bij modprobe sb zegt ie:

Device or resource busy
(kan niet letterlijk copy-pasten, netscape wil niet pasten..)

en ik gebruik winlinux..

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Een SB 64 PCI is geen AWE kaart. Het is een Ensoniq kaart die ook door Creative is verkocht nadat ze Ensoniq overgenomen hadden.

Er zijn twee varianten, ens1370 en ens1371, in /proc/pci kun je zien welke je hebt. De ALSA drivers (www.alsa-project.org) werken prima met deze kaarten. Compileer OSS emulatie mee.

"This is the noise that keeps me awake."

• mth

mth

Het is "lsmod" ("LSMOD"), dus met een "el" als eerste letter (kort voor "list modules"). Als je die niet hebt, dan klopt er iets niet met je modutils installatie.

Verwijderd

sorry!
:)

• Palomar
  • Niet online
aha :).. ik kon het ook al niet zo goed lezen met die kleine kl#telettertjes onder netscape....

maar LSMOD doet het wel, hij zegt het volgende: (hmmmz.. kan weer niet copy-pasten :()

sound
soundlow
soundcore

met nog de size dr achter, en used by: [uart401] en [sound] en [sound]...

en dat compilen van drivers (oid).. is dat echt noodzakelijk? Ik ben een linux newbee.. dus dat wordt dan nog heel wat docs doorlezen.. kan ik hem niet net zo aan de praat krijgen als bijv. mn netwerkkaart? die deed het eigenlijk meteen.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Nee hoor, is niet nodig. Kan wel handig zijn, maar noodzakelijk is een recompile, zeker in dit soort gevallen, bijna nooit.
Het bijna goede antwoord is al gegeven. De ene SBPCI128 is gebaseerd op de es1370 (dus niet ens1370) chip en de andere op de es1371 chip. Ik heb 2 van die kaartjes, van elke variant 1 :)
Maar goed. Probeer eens ''modprobe es1370''
Foutmelding? Dan is het hoogstwaarschijnlijk geen es1370 chip. Probeer dan eens ''modprobe es1371''. Geeft dat ook een foutmelding? Dan is er stront aan de knikker (in de zin van IRQ conflicten ofzo), maar dat hoort niet voor te komen.
Controleer het boeltje weer met lsmod, een van de twee modules moeten er nu bij staan.
Good luck :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Palomar
  • Niet online
Op vrijdag 06 april 2001 13:58 schreef Jotti het volgende:
Nee hoor, is niet nodig. Kan wel handig zijn, maar noodzakelijk is een recompile, zeker in dit soort gevallen, bijna nooit.
Het bijna goede antwoord is al gegeven. De ene SBPCI128 is gebaseerd op de es1370 (dus niet ens1370) chip en de andere op de es1371 chip. Ik heb 2 van die kaartjes, van elke variant 1 :)
Maar goed. Probeer eens ''modprobe es1370''
Foutmelding? Dan is het hoogstwaarschijnlijk geen es1370 chip. Probeer dan eens ''modprobe es1371''. Geeft dat ook een foutmelding? Dan is er stront aan de knikker (in de zin van IRQ conflicten ofzo), maar dat hoort niet voor te komen.
Controleer het boeltje weer met lsmod, een van de twee modules moeten er nu bij staan.
Good luck :)
:):):) Hij doet het :) allemaal bedankt :*:* ;)

• mth

mth

Jotti: Het lijkt erop dat OSS en ALSA andere namen gebruiken voor hun modules, want ik heb hier een ALSA module ingeladen die wel degelijk snd-ens1371 heet.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ja das logisch dat die verschillende namen gebruiken!
Pleur dat modprobe regeltje maar ff in /etc/rc.d/int.d/rc.local ofzo, dan wordt je geluidskaartdriver geladen tijdens het opstarten!

[deze advertentieruimte is te koop]

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

mth: je hebt gelijk, maar precompiled alsa drivers worden vrijwel nooit meegeleverd bij de standaardkernel van een distro :)
Enne... beter om gewoon de naam van de kernel module in /etc/modules te zetten, als je distro dat gebruikt, dan wordt ie geprobed bij de bootup.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Palomar
  • Niet online
ik heb nog een vraagje. Ik moet nu elke keer als ik Linux opnieuw gestart heb opnieuw ''modprobe es1371'' intypen.. kan ik dat niet in een opstartbestandje zetten (soort autoexec.bat zegmaar :))

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

zie mijn vorige post... :Z

[deze advertentieruimte is te koop]

• Palomar
  • Niet online
Op zaterdag 07 april 2001 14:18 schreef Groot-Moefti het volgende:

zie mijn vorige post... :Z