[BC3] netwerkkaart doet het niet (linux)

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb een realtek 8029 PCI kaartje en die krijg ik niet aan de praat.. dwz pingen naar mn andere PC wil niet (network unreachable oid).
Ik gebruik WinLinux (geen commentaar daarop plz ;)) en de vorige keer dat ik het installeerde deed mn kaart het wél, ik had toen alleen wel een ander mobo. De installer van Winlinux detect mn realtek kaartje ook gewoon en geeft hem een IRQ en I/O adres alleen hij doet het dus niet.
Ik heb uiteraard wel een IP adres en subnetmask ingevuld.

Tijdens het opstarten en in zo''n PCI info schermpje van KDE staat wel iets over mn netwerkkaart.. Linux ziet dus wel iets.. :?

waarom zou ie het niet doen en wat kan ik er aan doen?
Ik heb verder zeer weinig ervaring met Linux dus misschien is het iets heel simpels.. maar ik zou niet weten waar ik het zou moeten zoeken :( (config filetje misschien :?)

alvast bedankt

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
kan je jezelf pingen?
kijk eens met ''dmesg'' of je kaart wordt gevonden? (shift-pijltje omhoog om omhoog te scrollen...)

geef de uitvoer van ifconfig eens.

• Palomar
  • Niet online
ja ik kon mezelf wel pingen.

dat andere zal ik zo ff proberen..

• Palomar
  • Niet online
ok, ik heb net dmesg gedaan en hij zegt het volgende:
ne2k-pci.c:vpre-1.00e 5/27/99 D. Becker/P. Gortmaker http://cesdis.gsfc.nasa.gov
/linux/drivers/ne2k-pci.html
WARNING: The PCI BIOS assigned this PCI NE2k card to IRQ 0, which is unlikely
to work!.
You should use the PCI BIOS setup to assign a valid IRQ line.
ne2k-pci.c: PCI NE2000 clone ''RealTek RTL-8029'' at I/O 0x5800, IRQ 0.
eth0: RealTek RTL-8029 found at 0x5800, IRQ 0, 00:20:18:57:83:B0.
Hij heeft het IRQ dus op 0 gezet :( en dat werkt idd niet helemaal lekker...
Hoe kan ik die handmatig instellen?? OF moet ik in de bios de NIC een IRQ geven? (probeer ik zo ff)

• Palomar
  • Niet online
ik heb nu weer wat anders.. als winlinux start nadat ik win98 heb afgesloten (opstarten in dosmodus) krijgt mn realtek dus geen IRQ 9irq 0) maar ik de PC opstart in dos mode en dan winlinux start krijgt de realtek WEL een IRQ (komt voorbij tijdens opstarten).
MAAR: dan blijft ie hangen bij

starting daemons: inetd (oid)

ik kan nog wel ctrl+alt+del doen voor shutdown script maar er gebeurt verder niks meer.. :?

Verwijderd

Plug en Pray is weer es bezig... schakel dat eerst maar eens uit in je BIOS als het aanstaat of in als het uit staat... Zorg verder ook dat je even naar je gateway en routing kijkt - dan krijg je ook vaak met de melding network unreachable te maken.
En zoals al gezegd: ping jezelf ff...

Verwijderd

Ik ken winlinux niet, maar dat irq=0 heb ik vaker gezien.
Als er een /etc/conf.modules of /etc/modules.conf bestaat kun je kijken of er opties staan bij de regel:
alias eth0 ne2k-pci
Dat zou namelijk niet moeten.
Als er bijv zou staan:
options irq=9
of wat dan ook kun je dat beter weg halen.
Voor een pci kaart is dat niet nodig, het kan eerder voor problemen zorgen.

• Palomar
  • Niet online
Ah.. hij doet het eindelijk :)

ik was al zover dat de kaart een IRQ kreeg, maar hij bleef dus hangen bij het opstarten bij "starting daemons". MAar ik had nog geen goede nameserver ingesteld.. had ff een andere geprobeerd en nu start ie gewoon door :) en het netwerk doet het nu :)

iedereen bedankt.. en op naar de volgende vraag :P (geluidskaart...)
Pagina: 1