[BC3] DHCP server moet UIT!

Pagina: 1
Acties:

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58
Heb hier klein probleempje. Ineens heb ik op mijn Mandrake 7.2 linux een DHCP servertje draaien. Ik geef toe, ik zal vast wel iets verkeerd gedaan hebben, anders loopt dat ding niet.

Maar het probleem is dat ik niet weet hoe ik dat ding UIT kan krijgen. Heb er al eentje draaien en 2 DHCP''s in een segment.... :( How-to''s over hoe je ''m aan de praat kan krijgen zijn er voldoende, maar hoe je ''m uit kan krijgen is nergens te vinden. En inderdaad, ik ben nog een flinke newbie...

Wie o wie kan me helpen..

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
linuxconf(denk ik)

of crontab

of rc.?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

"killall -9 dhcpd" als je hem zelf wil beëindigen.

Ga verder eens in de verschillende runlevel direcotries kijken, daar zal je wel iets van symlinkjes vinden naar een scriptje, dat waarschijnlijk "dhcpd" heet en dat te vinden is in /etc/init.d of /etc/rc.d/init.d, afhankelijk van je distributie

Die symlinkjes kun je dus vinden in /etc/rc<RUNLEVEL_NUMMER>.d of /etc/rc.d/rc<RUNLEVEL_NUMMER>.d afhankelijk van de distributie die je gebruikt.
Er zal een hoofdletter "S" voor staan gevolgd door een cijfer, gevolgd door de naam "dhcpd" waarschijnlijk (bijvoorbeeld S50dhcpd).
Verwijder deze symlinkjes uit de betreffende runlevel directories en je probleem is opgelost. De volgende keer wordt de dhcpd daemon niet meer opgestart voor die betreffende runlevels.

Als je niet weet hoe dit werkt, kan je beter gebruik maken van een speciale runlevel editor of bijvoorbeeld van linuxconf.

Verwijderd

Zet gewoon een killall -9 <dhcp servernaam> in je crontab file

Nee, grapje... :)

Je hebt als het goed is een file met de naam van de DHCP server in de dir. /etc/init.d od /etc/rc.dstaan.
Als je die er uit haalt wordt ie niet meer automatisch opgestart.

Handmatig stoppen meestal met <dhcp servernaam> stop

Verwijderd

doe anders in je /etc eens ''grep dhcp ./* -Hr'', dan zie je precies in welke files ''dhcp'' gebruikt wordt. Dan kan je kijken waar dhcpd ook daadwerkelijk aangeroepen wordt.

ff wat regeltjes commenten should do the trick

• Whizzer
Heb dhcpd weggehaald uit /etc/init.d Problem solved... :) Hopelijk is het ook de goede manier.. :?

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 12:26 schreef quinty het volgende:
Zet gewoon een killall -9 <dhcp servernaam> in je crontab file

Nee, grapje... :)

Je hebt als het goed is een file met de naam van de DHCP server in de dir. /etc/init.d od /etc/rc.dstaan.
Als je die er uit haalt wordt ie niet meer automatisch opgestart.

Handmatig stoppen meestal met <dhcp servernaam> stop
FOUT FOUT DOUT |:(

Less mijn stukje nog maar eens heel goed door!!

Wat je nu gedaan hebt is fysiek het opstart script weghalen, terwijl je gewoon de symlinkjes naar dit script in de runlevel directories weg had moeten halen.

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 13:25 schreef Whizzer het volgende:
Heb dhcpd weggehaald uit /etc/init.d Problem solved... :) Hopelijk is het ook de goede manier.. :?
Tja lees bovenstaand antwoord maar!

• Whizzer
[b]Op woensdag 04 april 2001 18:17 Die symlinkjes kun je dus vinden in /etc/rc<RUNLEVEL_NUMMER>.d of /etc/rc.d/rc<RUNLEVEL_NUMMER>.d afhankelijk van de distributie die je gebruikt.
Er zal een hoofdletter "S" voor staan gevolgd door een cijfer, gevolgd door de naam "dhcpd" waarschijnlijk (bijvoorbeeld S50dhcpd).
Even nieuwgierig, ik zie S en K linkjes... wat is het verschil??

O, en ik heb die dhcpd maar weer terug gezet...

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

S = start

K = kill

:)

Wat dus betekent dat als er een S linkje in die dir voor dat runlevel staat, dan wordt bij het overschakelen naar dat runlevel die service gestart... staat er een K linkje in die dir dan wordt bij het overschakelen naar dat runlevel die service gestopt. Dat gaat door zichzelf (eigenlijk dus het init.d scriptje waar het naar verwijst) te callen met respectievelijk start en stop als parameter.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1