Ik ben bezig met een netwerkje thuis op te zetten. Als server heb ik een pentium 120 32 mb en een Teles ISDN-adapter met SuSE 7.0 erop. Omdat ik een eigen domein en vast ip heb (Demon rulez
) ben ik van plan een mailserver te gaan draaien (NOTE: ik krijg de mail binnen via bSMTP). Nou hoor ik her en der wat namen; en de meeste die ik dan hoor zijn Sendmail, Postfix en Exim.
Vraag is, welke moet ik nemen?
Wat wil ik met me mailserver kunnen doen:
- gewoon mail kunnen lezen op windows clients via Outlook (Express), dus dat zal wel POP3 moeten.
- via het web/palmtop+GSM email kunnen checken (IMAP?), dus het moet ook een beetje werken met applicates zoals een webmailer.
- een beetje fatsoenlijke virusscanner moet ik er aan kunnen hangen, zodat ik niet weer van die .vbs krengen binnenkrijg enzow.
P.s. binnenkort krijg ik ADSL
, dus 24/7 online, zijn er dan nog meer security issues waar ik rekening mee moet houden (geen open relay etc.)?
Alvast bedankt.
Vraag is, welke moet ik nemen?
Wat wil ik met me mailserver kunnen doen:
- gewoon mail kunnen lezen op windows clients via Outlook (Express), dus dat zal wel POP3 moeten.
- via het web/palmtop+GSM email kunnen checken (IMAP?), dus het moet ook een beetje werken met applicates zoals een webmailer.
- een beetje fatsoenlijke virusscanner moet ik er aan kunnen hangen, zodat ik niet weer van die .vbs krengen binnenkrijg enzow.
P.s. binnenkort krijg ik ADSL
Alvast bedankt.
Compromises are for the weak