[BC3] Mijn allereerste Linux stapjes.. .. help?

Pagina: 1
Acties:

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Na een zondagje wat onderdelen bij elkaar schrapen heb ik mijzelf zowaar een Linux doosje gebouwd. Een P75, 32MB en een .. 340MB HD. Nu staat iedereen te kijken.. 340 MB.. ja er gaat niet meer in dan 528 MB. Tis namelijk een oude Compact Prolinea 486DX33 Mini Tower (erg MINI overigens) met daarop een Intel P75 OVERDRIVE CPU (zelzame dingetjes volgens mij :) ).

Maar goed, ik wil toch geen X server draaien .. gewoon DHCP, beetje firewallen of gewoon lekker spelen.

Ik had nog Slackware 4.0 liggen dus dat moet wel goed komen.

Afijn, Slack 4.0 geinstalleerd .. beetje erg bare, gewoon netwerk zooi, geen X of apps, alleen de man, howto''s en faqs en een paar editors.

Tis allemaal beetje nieuw maar okay we komen er wel uit.. nu wat vraagjes..

1: Er zit een 3com 3C509 ISA kaartje in (10Mbit UTP). Hoe installeren we dat ding? Moet ik daarvoor de kernel recompilen? Enneuh.. hoe zie ik dat hij al dan wel of niet geinstallerd is.. :) Klinkt mega dom maar goed, ik begin er ook maar net mee.

2: Onder het root account heb ik wat aliassen aangemaakt die ik wat handiger vind .. als ik nou onder mijn normale account su naar root, krijg ik dan ook beschikken over die root aliassen? En waar worden die aliassen opgeslagen? Kan ik die op 1 of andere manier ook gewoon copieeren naar mijn normale user account (dus niet het root account) ?

Ga nou allemaal niet lopen lachen, mijn linux ervaring telt nu slechts 30 minuten ofzo.. :) Dus ik kan wel wat hullup gebruiken... mochten mijn vragen nogal dom overkomen, hey sowwy..

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

ethernet kaartje:

modprobe 3c509

klaar is frits ;)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
thx.. :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
oh man, kick slackware 4.0 eens de deur uit, da''s hopeloos verouderd joh.. neem 7.0 of ander de nieuwste debian..

geloof me, het is een stuk makkelijker met een nieuwe distro

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:04
Ik heb al 10 minuten linux ervaring. Krijg niet eens een boot flop gemaakt. Weet niet iemand er een goed boek/site over linux (redhat 7.0) dat normaal leesbaar is. Ik wil het namelijk erg graag leren.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Rick: Dank je!

Wif: Waarom zou het makkelijker zijn? Ik vind het tot nu toe prima werken en de bak waarop het loopt is een stuk ouder dan Slack 4.0. :) Ik koop nog wel es 7.0 als ik ook op mijn ''gaming rig'' Linux wil installeren.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Op maandag 02 april 2001 19:16 schreef mhr-zip het volgende:
Ik heb al 10 minuten linux ervaring. Krijg niet eens een boot flop gemaakt. Weet niet iemand er een goed boek/site over linux (redhat 7.0) dat normaal leesbaar is. Ik wil het namelijk erg graag leren.
Je bedoelt die Linux boot en root floppies? Bij mijn (oude) slackware is het gewoon de goede image uitzoeken en dan RAWRITE BARE.I A: of RAWRITE COLOR.GZ A: en voila .. 2 floppies en het feest kan beginnen. :)

• mhr-zip
Kan wel boot.img vinden die is 1440 kb/s alleen die kan ik niet op een flopje zetten omdat windows (op alle 3 mijn computers) zegt dat al mijn flopjes maar 1,38 mb zijn. Ook onder dos copieren lukt niet....

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:54

Robinski

A.K.A. RHarmsen

je moet die boot.img er niet zo opzetten
maar RAWRITE gebruiken

PS.
heb pas 1 minuut Linux ervaring

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

ik zou dus ook zeker een nieuwe distro erop pleuren. Als je ''m als firewall wilt gebruiken is met name kernel 2.4 interessant.
Dus slack 7.0 of debian 2.2r2 en dan kernel 2.4.x erop. Het mooiste is natuurlijk als je ook reiserFS erop pleurt.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Och laten we eerst maar es met slack 4 beginnen. Daarna beginnen we vrolijk overnieuw.. :)

Hmm okay Modprobe 3c509 ging wel aardig zo te zien.. alleen ff verder pielen om dat ding mijn netwerk op te helpen.. het blijft 1 groot avontuur :)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Ik vraag me af of slack 7 gaat passen... en als ie nou gewoon een beetje wil spelen, laat hem lekker....

als je su gebruikt moet je: su - doen
dus: su[spatie][streepje]
Dan is het ''alsof'' je als root inlogt en heb je meer rechten :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• mhr-zip
Op maandag 02 april 2001 21:29 schreef Robinski het volgende:
je moet die boot.img er niet zo opzetten
maar RAWRITE gebruiken
Onder windows/linux?? En het werkt bij mij niet, wat doe ik verkeerd???

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 23:20
rawrite.exe is een dos programma (Mandrake heeft er ook een grafische versie van gemaakt). Je kan ook beter versie 2 nemen.
tik maar in een dos-box in de juiste directory ''rawrite'' en volg de instructies op scherm. Makkelijkste is om de image en het programmaatje in de zelfde dir te hebben. Je kan de diskette daarna niet meer onder windows bekijken. Nog een tip: zorg dat je nieuwe/weinig gebruikte diskettes gebruikt. En nog een tip: Zet alles ook op een andere compu, als een floppie dan niet werkt (50% kans? Met mijn collectie floppies wel :P) dan hoef je niet telkens dos/windows op te starten.

Verwijderd

Op maandag 02 april 2001 17:21 schreef tazzman het volgende:
Maar goed, ik wil toch geen X server draaien .. gewoon DHCP, beetje firewallen of gewoon lekker spelen.

Ik had nog Slackware 4.0 liggen dus dat moet wel goed komen.
slack 4.0 zou ik als ik jou was niet aan inet hangen om te firewallen, maar om wat te spelen is het zeker wel interresant
1: Er zit een 3com 3C509 ISA kaartje in (10Mbit UTP). Hoe installeren we dat ding? Moet ik daarvoor de kernel recompilen? Enneuh.. hoe zie ik dat hij al dan wel of niet geinstallerd is.. :) Klinkt mega dom maar goed, ik begin er ook maar net mee.
Met insmod of modprobe (modprobe laad automatisch ook andere modules die benodigd zijn als je install klopt) kun je een kernel module laden voor je netwerk kaart, als je zelf een kernel compiled kun je hem er ook gewoon vast in ''bakkun'' dan hoef je hem niet te laden. Met de tools ifconfig en route kun je je netwerk settings installen, voorbeeld `ifconfig eth0 10.0.0.1 netmask 255.255.255.0 ` wijst 10.0.0.1 toe aan je eerste ethernet adapter met netmask 255.255.255.0, check ook ifconfig --help, route --help en de man pages `man route`.
2: Onder het root account heb ik wat aliassen aangemaakt die ik wat handiger vind .. als ik nou onder mijn normale account su naar root, krijg ik dan ook beschikken over die root aliassen? En waar worden die aliassen opgeslagen? Kan ik die op 1 of andere manier ook gewoon copieeren naar mijn normale user account (dus niet het root account) ?
Iets dat ff wennen is misschien: als je aliassen maakt worden die niet automatisch opgeslagen, je moet ze elke keer dat je inlogt intypen (je netwerk instellingen moet je bij elke reboot opnieuw invoeren als je het handmatig doet), maar je kunt ook gewoon in een scriptje al die commando''s zetten zodat bijvoorbeeld elke keer dat je inlogt je aliassen weer gealiasd worden. Bij het inloggen worden $HOME/.profile( $HOME is bijvoorbeeld /root of /home/user) of $HOME/.bash_rc of $HOME/.bash_profile uitgevoerd ( weet zo ff niet precies hoe het zit :) en de algemene file /etc/profile, daar kun je dus je alias commando''s gewoon inzetten.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ah dat gaan we dus maar ff doen.. ik was mijn ''bedtime'' alias al kwijt.. :P Wel vrij relaxed zeg, eindelijk weer terug naar de commandline.. Die 3C509 werkt nu ook als een speer, we komen er wel. Hmm nu maar es gaan kijken hoe dat DHCP gebeuren in elkaar steekt onder Linux, zal wel iets anders werken dan DHCP/WINS onder NT4.0.

Slack 7, ik weet niet of dat gaat passen.. ik heb nog maar 80 MB vrij.. Omdat er zo heel erg oud BIOS inzit (non flashable) kan ik niet meer dan 528 MB per HD aan. Ik heb een 540MB-er liggen, een zeer oude Quantum vuurbal, maar die pakt ie dus ook niet. Zou het werken als ik bij Mycom nog zo''n ISA IDE controllertje haal? (en kan ik dan ook over 4 IDE devices beschikken ipv van 2 nu?)

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
DHCP tjes serveren doen we met de dhcpd das een deamon die dhcp leases uitgeeft voor je. staat ws wel op de debian cd ( en anders op freshmeat.net)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Staat ook op slack 4.0.. TCP/IP tools package 1 of 2..is al geinstalleerd, ben nu ff de docs aan het lezen hoe ik die conf moet schrijven.

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:47

JJJ

Wow! 30 minuten ervaring en ik vind dat je nu al best veel weet :) Ga zo door :)

Verwijderd

Ook nog een vraagje van mij over bootflops; Ik het alle images voor een minimale (floppy-)instalatie gedownload. Volgens de ''handleiding'' moet ik onder DOS met Rawrite een floppy maken van resque.bin en dit fungeert dan als startup-disk (beetje vaag, nu ik het hier zie staan, maar het staat er toch echt...) Maar ik krijg de bekende non-system disc error. Ik moet toch niet eerst een LINUX-partitie maken ofzo?

Please help me...

Systeem is Compaq Prolinea 486

Edit: Ik ben er juist achter gekomen, dat het probleem zeer waarschijnlijk ligt bij de floppy-drive... Ben ik nou mee bezig...

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Slack7.1 heb ik geinstalleerd inc. kernel sources en compiler en benodigde libraries. Totaal kwam ik op zo''n 300 mb uit. Ik geloof trouwens dat linux zich niet zoveel aantrekt van wat er in het bios staat over de HD, dus ik zou zeggen probeer slack7.1 eens op die grotere HD te installeren :)

Prepare for unforeseen consequences

Verwijderd

Draait slackware nog lekker op een 486?

• mhr-zip
Op dinsdag 03 april 2001 19:29 schreef jnijboer het volgende:
Slack7.1 heb ik geinstalleerd inc. kernel sources en compiler en benodigde libraries. Totaal kwam ik op zo''n 300 mb uit. Ik geloof trouwens dat linux zich niet zoveel aantrekt van wat er in het bios staat over de HD, dus ik zou zeggen probeer slack7.1 eens op die grotere HD te installeren :)
Ik heb ook 16,5 gb in een pent 133, terwijl de bios maar 8,5 gb erkent ofzo. Maar linux erkent gewoon alle 16,5 gb :)

Pagina: 1