Toon posts:

[BC3] GRUB probleempje (Mandrake72/W2k)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn PC opstart kom ik ipv mijn grub menuutje (stage1 en stage2 verschijnen eerst nog) op de GRUB> commandline.
Hiervandaan kan ik w2k opstarten door de juiste root actief te maken en te booten.
Voor linux ( sjako = linux newbie ) lukt dit me niet.
Ik krijg de melding dat linux in "panic" raakt.

Eea komt omdat ik onder W2k een nieuwe partitie heb aangemaakt.
GRUB (/linux) vind dat geloof ik niet echt leuk (begrijp ook wel redelijk waarom).

Hoe krijg ik eea weer in orde?
Ik wil mijn menu dus weer krijgen en daarvandaan Linux of W2k kunnen starten.

De GRUB documentatie is redelijk beknopt en ik kan het daar ook niet echt uit halen (w2k booten lukte me nog wel *D) . Ook de search op GoT leverde niet het gewenste antwoord.

Verwijderd

Je zegt dat je een panic krijgt, wat is de exacte panic melding?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 02 april 2001 10:39 schreef r3b00t het volgende:
Je zegt dat je een panic krijgt, wat is de exacte panic melding?
Ben nu op mijn werk en weet de panic melding niet uit mijn hoofd.
Had kunnen weten dat dit zinnige info kan bevatten. Sorry. Zal dit vannavond even posten.
ThnX.

Verwijderd

Topicstarter
komt het :
code:
1
2
3
requets_module[block-major-8]: root fs not mounted
VFS:Cannot open root device 08:06
Kernek Panic:VFS:Unable to mount root fs on 08:06

Voor zover ik het denk te begrijpen : hij probeert de dir root te mounten op partitie 6?

Ik heb dus een nieuwe partitie aangemaakt en de root die hij wilt mounten staat nu op partitie 7 (of snap ik het niet helemaal?)

Hoe doe ik dat/ wat moet ik doen..

Verwijderd

Topicstarter
dus...

Verwijderd

god mag weten waar alles van jouw linux staat, maar ik neem even aan dat hij standaard je /boot/vmlinuz heeft gevonden, en anders jij wel. stel je voor dat root-partitie op /dev/hda7 staat dan zou het

> kernel /boot/vmlinuz root=/dev/hda7
> boot

moeten zijn.

Verwijderd

Tja zo te zien heb je dus een SCSI schijfje of niet. Tenminste het major nummer geeft aan dat we te maken hebbeb met "/dev/sda".

Dus ten eerste zijn de scsi-drivers wel geladen?
Ten tweede staat de root van linux wel op partitie 6 (=2e extended partitie)?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 03 april 2001 17:27 schreef KuRMiE het volgende:
god mag weten waar alles van jouw linux staat, maar ik neem even aan dat hij standaard je /boot/vmlinuz heeft gevonden, en anders jij wel. stel je voor dat root-partitie op /dev/hda7 staat dan zou het

> kernel /boot/vmlinuz root=/dev/hda7
> boot

moeten zijn.
ik kom binnen (grub prompt) op de partitie van de aangemaakte user sjako.
door nu :

root=(hd0,7)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/hda7
boot

te doen, komt ie een klein stukje verder bij de volgende panic :

Invalid session number or type of track
kernel panic : VFS:Unable to mount root fs on 03:07

Toen begreep deze newbie er weer wat minder van ;)

In wat voor files staat deze opstart data?
Is deze te editten (voor sjako) en hoe zou ik dat kunnen doen? Ik kan dus wel w2k booten en kan met "exploref2s" mijn linux partities bekijken.

enne nelske : ik heb geen scsi schijf.

edit:

typo

Verwijderd

Op dinsdag 03 april 2001 18:17 schreef sjako het volgende:

[..]
enne nelske : ik heb geen scsi schijf.
root device 08:06 == /dev/sda6
Ofwel het eerste scsi-apparaat dat aan de controller hangt met partitie 6.

Het feit dat je geen scsi systeem hebt, betekent dat de instellingen van GRUB dus helemaal verkeerd staan.

Je moet dus opgeven waar de root van linux te vinden is. Dus op welke partitie.

Waarschijnlijk zal het op de eerste harde schijf in je systeem staan (=/dev/hda == 1e primary master hdd).
Vervolgens bepalen welk partitie-nummer, dat plak je er dus achter.
Ik gok dat het bij jou op de 2e primaire partitie zal staan of misschien op de 3e of 4e, aangezien waarschijnlijk windows op de eerste staat (misschien één extra primaire partitie aangemaakt voor logische stations, en mischien dat je de swap-ruimte van linux voor de root geplaatst hebt)

dit is dus echt een púre gok he ;)
ofwel /dev/hda2 of /dev/hda3 of /dev/hda4

Het kan ook best zijn dat je de root op een uitgebreide partitie gezet hebt, maar dit alles zul je toch zelf uit moeten zoeken. Waar je dit alles moet instellen voor grub zou ik niet durven zeggen, aangezien ik geen GRUB gebruik, maar ik gok dat het te vinden is in /etc/grub.conf o.i.d.

Verwijderd

Op dinsdag 03 april 2001 18:28 schreef nelske het volgende:
Waar je dit alles moet instellen voor grub zou ik niet durven zeggen, aangezien ik geen GRUB gebruik, maar ik gok dat het te vinden is in /etc/grub.conf o.i.d.
Ja, hier zit dus het leuke. GRUB kent geen configuratie-bestand. In tegenstelling tot LILO detecteert hij alles aan het begin. Harde schijven ed zijn vanaf die prompt te bekijken. GRUB is veel uitgebreider en krachtiger dan LILO en heeft heel wat commando''s. GRUB hoeft ook niet na een kernel install opnieuw geladen te worden oid. Toch blijft het merkwaardig dat Mandrake GRUB bij hun installaties doen. Te veel Mandrake-gebruikers hebben er de ballen verstand van.

Zoals nelske al zei moet je zelf gaan uitzoeken waar je root-device staat. Ik had slechts als voorbeeld /dev/hda7 aangehaald.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 03 april 2001 18:56 schreef KuRMiE het volgende:

[..]

Toch blijft het merkwaardig dat Mandrake GRUB bij hun installaties doen. Te veel Mandrake-gebruikers hebben er de ballen verstand van.
:)

OK, zal zelf weer aan het puzzelen gaan.
Jullie worden alvast bedankt voor de moeite.
Ik meld me wel weer.
Pagina: 1