[BC3] debian way van zelf compilen

Pagina: 1
Acties:

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 09:43
Ik las net een tip om zelf gecompilede software te uninstallen met make uninstall. (is dit waar btw) en vroeg me daarbij gelijk enkele andere dingetjes af (eigenlijk al tijdje, maargoed :)

Ik werk zelf met debian en heb nu net openssh zelf gecompiled erop gezet. Nu viel me op dat het alles niet installeerde op de plek waar debian ssh1 had geinstalleerd (gebruik makend van deb pakketjes met apt)

Zijn er nu standaard opties die je kan meegeven met het compilen dat het op de debian way geinstalled wordt???

Verder dus of er ook nog andere manieren van verwijderen zijn, of moet je dan echt altijd de source bewaren.

3kwp pvoutput

• mtbrainz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:41
Meestal als ik zelf iets wil compilen haal ik de source binnen met ''apt-get source <package>''.
Daarna naar de directory waar de source is uitgepakt, debian/rules editten naar hoe ik het wil, en dan ''dpkg-buildpackage''.
Als dat klaar is staat er in de dir waarin je de apt-get command ingetikt hebt een mooie .deb op je te wachten.

Als je echter een package zelf helemaal wilt maken vanaf een niet-debianized-source, moet je dh-make hebben (apt-get install dh-make).

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Dingen met ''make'' installen onder Debian is niet anders dan onder een andere distro. Wat je wel kunt doen is de source van een DEB package downloaden (met patch), patch eroverheen (die eveneens zorgt voor de benodigde debian dir), even debian/rules executable maken (je kunt dit alles ook doen met apt-get source packagenaam, als je sources.list goed geconfigged is). Dan in de dir van de package

dpkg-buildpackage

doen. Dan compilet ie het zooitje en poept ie een .DEB package uit die je dan weer met dpkg -i kunt installeren.
[edit: sjeeez... iemand was me weer voor :o]

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• morpheus
deze methodes kende ik al ja. Zijn de bekende debian rebuild methodes.

Echter, een debian openssh 2 versie is niet beschikbaar, dus moest ik deze bijv. zelf installeren. En toen vroeg ik mij af of er standaard argumenten zijn die je met de ./configure kan meegeven zodat het op de debian way wordt geinstalled

3kwp pvoutput

• mtbrainz
Op maandag 02 april 2001 00:42 schreef morpheus het volgende:
deze methodes kende ik al ja. Zijn de bekende debian rebuild methodes.

Echter, een debian openssh 2 versie is niet beschikbaar, dus moest ik deze bijv. zelf installeren. En toen vroeg ik mij af of er standaard argumenten zijn die je met de ./configure kan meegeven zodat het op de debian way wordt geinstalled
Tik eens ''apt-cache show dh-make''.
Ik heb zelf nog nooit met dh-make gewerkt, maar ik denk dat je dat wilt gebruiken.

• morpheus
hey, dat bleek ik al geinstalled te hebben. Lijkt er inderdaad wel op dat dit doet wat ik wil.

Weet iemand hoe of dh_make dus ook de install dirs verandert?? of dat het alleen maar alles voorbereid zodat er debjes gemaakt kunnen worden?? Het gaat er mij dus om dat bijv. sshd (server voor ssh) niet in de usr/local/sbin komt te staan, maar in de usr/sbin bijv.

en verder nog steeds natuurlijk of er goede manieren zijn om zelf gecompilede code te uninstallen

3kwp pvoutput

• mtbrainz
Op maandag 02 april 2001 00:57 schreef morpheus het volgende:
[..]
Weet iemand hoe of dh_make dus ook de install dirs verandert?? of dat het alleen maar alles voorbereid zodat er debjes gemaakt kunnen worden?? Het gaat er mij dus om dat bijv. sshd (server voor ssh) niet in de usr/local/sbin komt te staan, maar in de usr/sbin bijv.
Als ik de beschrijving goed lees maakt dh_make alleen maar een debian-dir aan, daarin kun je alle variabelen veranderen.
Ik verander er zelf te weinig aan om hier alles van te weten, helaas.
en verder nog steeds natuurlijk of er goede manieren zijn om zelf gecompilede code te uninstallen
Als het geinstallt is doe ik in zo''n geval gewoon ''apt-get remove <package> --purge''. ''t Is tenslotte een normaal debian-package geworden (als je het dus op deze manier hebt geinstallt).
Als je het zonder deze manier hebt geinstallt, kun je volgens mij alleen maar hopen dat ''make uninstall'' werkt.

• morpheus
maar zou ik nu voor dh_make configure moeten draaien om alle opties mee te geven???

of moet ik dat doen met behulp van het gedoe in die debian dir

3kwp pvoutput

• mtbrainz
Op maandag 02 april 2001 18:35 schreef morpheus het volgende:
maar zou ik nu voor dh_make configure moeten draaien om alle opties mee te geven???

of moet ik dat doen met behulp van het gedoe in die debian dir
Geen id. Zegt de manual daar nix van?
Pagina: 1