[BC3] linux kapot

Pagina: 1
Acties:

• Trigeminus
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-01-2024
Heya,

Kep een tijdje linux suse 6.4 kernel 2.2.7 draaien, alles doet het goed nix mee aan de hand. totdat ik vandaag hem shutdown (na 31dagen) om er een cd-rom speler in te bouwen, alles ok zet hem aan en een foutmelding:

"/dev/hd3a contains a file system with erros check forced"

"fsck failed. Please repair manually and reboot. The root file system is currently read-only. To Remount it read-write do:
bash# mount -n -o remount,rw /"

heb ik natuurlijk command gedaan en opnew gestart nix, cdrom eruit weer die foutmelding :(

Iemand enig id wat het is en hoe ik het op kan lossen?

Thx!

• Trigeminus
wanneer ik dus "mount -n -o remount,rw /" doe zegt ie: "EXT2-fs warning mounting unchecked fs, running e2fsck is recommended"
draai ik "e2fsck" maar dan doet ie nix moet er nog een commanda aanvast ofzo ?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Een beetje een klepelniveau...

Jouw probleem: Linux is niet correct afgesloten. De harde schijf moet gecontroleerd worden om alle mogelijk fouten te kunnen repareren. Hij probeert dat automatisch, maar de fouten zijn te ernstig om zonder tussenkomst van de gebruiker op te lossen.

Je komt in een shell terecht. Wat je moet doen is e2fsck. Dat klopt. Het werkt niet? Wat zou je doen?
"e2fsck --help" misschien? Zou kunnen.
"man e2fsck" misschien? Is ook prima.

HET PROGRAMMA MOET DUS WETEN WAT HIJ MOET CONTROLEREN!!!! Je doet toch ook "scandisk c:"of "scandisk a:"?????
En read-write remounten wil gewoon zeggen dat je je harde schijf beschrijfbaar aansluit. Dat wil je NIET als er nog zulke extreme fouten op zitten.

(e2fsck -> Ext2 (linux filesystem) FileSystem ChecK)

• Trigeminus
wat moet ik in 2fsck doen dan? als ik man 2fsck doe krijg ik wel commands maar welke moet ik doen? -a -b ? ben nm. nog een newbie op dit gebied.

Verwijderd

meer in de vorm van /dev/hda3 :?

• Trigeminus
command:
e2fsck /dev/hd3a

The Superblock could not be read or does not describe a correct ext2 filesystem. If The device is valid and it really contains an ext2 filesystem (and not a swap or ufs or something else), then the superblock is corrupt, and you might try running with an alternate superblock:
e2fsck -b 8193 <device>

??? :(

Verwijderd

lezen!

• Trigeminus
e2fsck -b 8193 <device>
wat moet er bij <device> staan dan /dev/hda3 ?

Verwijderd

Okee op de plaats van <device> moet dus de partitie komen te staan die je wil controleren.

In je foutmelding stond "/dev/hd3a", waarschijnlijk zal daar dus "/dev/hda3" hebben gestaan i.p.v. wat jij zegt!

/dev/hda3 wil zeggen de 3e primaire partitie op de primary master harde schijf.
zo heb je dus ook /dev/hdb /dev/hdc etc etc.
Die laatste letter geeft aan om welke harde schijf het gaat. Het getal erachter geeft aan om welke partitie het gaat

[edit]
als het dus inderdaad /dev/hda3 is, dan wordt het:
code:
1
e2fsck /dev/hda3

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Je zegt /dev/hd3a, maar ik neem maa dat je /dev/hda3 bedoeld (/dev/hda, master harddisk op eerste controler, 3, derde partitie).

Dus e2fsck /dev/hda3 moet voldoende zijn,
als je dan nog een superblock probleem hebt vind ik het vreemd dat je harddisk nog steeds in read-only mode kan worden gemount. Maar misschien ligt dat aan mij.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Trigeminus
[b]In je foutmelding stond "/dev/hd3a", waarschijnlijk zal daar dus "/dev/hda3" hebben gestaan i.p.v. wat jij zegt!
stom van me, thx,

Pass1: checking inodes, blocks, and size

zal nog wel even duren voordat ie klaar is :)

• Trigeminus
alles werkt weer :)

thx!
Pagina: 1