Toon posts:

[BC3] [linux] Installatie probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds mijn speciale Linux comp. gesneuveld is heb ik besloten om Linux dan maar op mijn normale PC te installeren. Als eerste heb ik mijn HDD geresized met Pqmagic5 zodat er vrije ruimte was en vervolgens van mijn Linux bootdisk opgestart. Vervolgens deelde Linux mij mee dat hij niet kon installeren omdat er geen hardeschijven in het systeem aanwezig zijn. Niet vreemd, mijn hdd is tenslotte aangesloten op een RAID controller en dat zal dat brakke linux vast niet standaard herkennen. Maar goed, een oude HDD erin gebouwd en deze aangesloten op de primaire IDE controller. Vervolgens kon Linux installeren. Na de installatie opnieuw gereboot en in de bios ingesteld dat de pc moet opstarten vanaf HDD0 ipv de RAID schijf. Vervolgens komen alleen de letters LI op het scherm te staan.

Nou weet ik uit ervaring dat dan mijn MBR dan verneukt is. Dus ik alle partities verwijderd met Pqmagic5 en een nieuwe FAT32 partitie aangemaakt op die IDE schijf en effe fdisk /mbr uitgevoerd. Vervolgens weer Linux een kans gegeven, de FAT32 partitie verwijderd en installeren op een nieuwe Linux partitie. Resultaat na een reboot, weer alleen de letter LI.

Dan maar handmatig LILO installeren. Linux opgestart van bootdisk met Linux Rescue. Vervolgens geprobeerd handmatig de LILO rpm te installeren. Dit ging echter niet omdat er een fout was met de database. Deze moest volgens Linux geconverteerd worden. Dus ik dat doen, foutmelding: kan database niet converteren.

Is het onmogelijk om linux op dit systeem te installeren?

Geprobeerde Linux versies: RedHat 6.1 en RedHat 7

Verwijderd

1 regeltje toevoegen aan /etc/lilo.conf en al je problemen zijn opgelost.

Het regeltje is:
code:
1
lba32

Vervolgens niet vergeten /sbin/lilo te draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zal allemaal best wel kloppen, maar ik kan niet op mijn Linux partitie komen!

BTW Hoe start ik eingelijk vanaf een Linux bootdisk linux op die op een HDD partitie staat?

Verwijderd

Je kan gewoon via een boordisk opstarten en dan een partitie mounten.

tik het volgende maar eens in als je via de bootdisk je linux op de harde schijf wil opstarten:
code:
1
linux root=/dev/hddX initrd=

/dev/hddX moet dus vervangen worden door de partitie waar je de root op geinstalleerd hebt (bijv /dev/hdd2).