[BC3] MacOS-X / wat is het?

Pagina: 1
Acties:

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Topicstarter
hoi,

ik lees de laatste tijd het een en ander over MacOS-X, voor zover ik weet is het een MAC GUI gebaseerd op BSD. Nu vroeg ik mij af (geen Linux-goeroe of uber Mac-geek hierzo :P) of deze OS ook op de PC kan draaien (aangezien het gebaseerd is op BSD)?

En verder, wat zijn de verschillen tussen MacOS X en MacOS (de oudere dan)

heb zelf nooit met max gewerkt maar omdat er mischien eentje zal moeten worden aageschaft ben ik wel hiernaar benieuwd.

Alvast bedankt

Verwijderd

Er gaan al heel lang geruchten dat de nieuwere (macos9 en X) in principe relatief eenvoudig naar het pc segment kan toe worden geschoven, en ik denk zelf dat met de opkomst van macosX die stap weer dichterbij komt. Ik vrees echter dat apple het voorlopig niet zal laten gebeuren (en macosX is geen open source, dus het is ook niet door anderen om te zetten.

Paz

Verwijderd

bijna perfectie :-)
paar mooie features:
- elke user kan zijn eigen taal gebruiken (maakt niet meer uit, zelfs japans kan)
- User Interface is perfect voor jantje, de professional en alles wat daar tussen zit.
- heb je meerdere mogelijkheden voor Internet? zoals Airport (draadloos netwerk), ethernet. Dan hoef je niks meer in te stellen. De computer kijkt gewoon welke internet connectie het best is en daar merk je niks van... (heb je aangeven dat je ethernet beter vind dan airport en je plugt ethernet in je laptop dan verandert de computer meteen de connectie van airport naar ethernet...)
- protected memory
- preemptive(!) multitasking
- super-efficient virtual memory manager
- voor alle BSD fans is er natuurlijk een termainal
- Geen postscript meer maar PDF based 2D. Dat is veel sneller en mooier waardoor "genie" effecten simpel zijn om te doen. Je kunt ook ALLES als PDF saven.
- Snel (snelste) in java en ook nog Java 2 support.
en nog meer... :)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op zaterdag 31 maart 2001 21:03 schreef sharky_k_ het volgende:
- Geen postscript meer maar PDF based 2D. Dat is veel sneller en mooier waardoor "genie" effecten simpel zijn om te doen. Je kunt ook ALLES als PDF saven.
Uuuh.. niet om de pret te bederfen ofzo, maar PDF is gewoon postscript maar dan compressed en met wat kleine extenties van adobe (zoals encryptie)
het zou dus trager moeten zijn (alhoewel niet merkbaar) dan postscript omdat die decompressie slag er nog tussen zit

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

wat je met OS X doet in 2D doe je met postscript niet zo maar even na. Is het dan langzamer?

PS: Antialiasing van Text kan volgens mij niet beter (al heel wat "oohhh wat mooi"''s gehoord)

Nog een leuk puntje dat ik vergeten was is de font managment, dat is toch mooi...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De darwin kernel is idd wel eens voor i386 gecompiled, maar dat is op zich ook niet zo moeilijk.. is net FreeBSD.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Iemand heeft MacOS X reeds geport naar de PC. Nou ja, niet de grafische schil, maar de onderliggende delen. Dat draait al op een PC. Jammer genoeg zijn er geen plannen om ook de GUI om te zetten naar PC en het zal dus bij dat ene experimentje blijven.

Verwijderd

Op zaterdag 31 maart 2001 22:40 schreef Valium het volgende:
Iemand heeft MacOS X reeds geport naar de PC. Nou ja, niet de grafische schil, maar de onderliggende delen. Dat draait al op een PC. Jammer genoeg zijn er geen plannen om ook de GUI om te zetten naar PC en het zal dus bij dat ene experimentje blijven.
tja Darwin is open source en dat heeft hij geport voor op de pc...

Verwijderd

O nee?? de gui niet ?? shit. ik had gehoord dat ze dus de gehele OS X wouden poorten :? maar ja je leest wel vaker wat natuurlijl, zou iig heeel gaaf zijn vooral omdat je dan dus op je pc apple spul kan draaien en anders om natuurlijk. er schieten over van die pagina uit de grond die allemaal nix apps hebben gepoort naar de apple
(joe bv.)

Verwijderd

Op zondag 01 april 2001 00:27 schreef Gila het volgende:
O nee?? de gui niet ?? shit. ik had gehoord dat ze dus de gehele OS X wouden poorten :? maar ja je leest wel vaker wat natuurlijl, zou iig heeel gaaf zijn vooral omdat je dan dus op je pc apple spul kan draaien en anders om natuurlijk. er schieten over van die pagina uit de grond die allemaal nix apps hebben gepoort naar de apple
(joe bv.)
Volgens mij gaat dat niet zo:). Je krijgt dan twee verschillende versie''s van OS X en alle OS X software omdat alle software moet gecompiled worden voor een x86. Gelukkig is dat niet veel werk, ik verwacht ook dus dat veel software van andere UNIX''s snel voor MacOS X te voorschijn komen.

Net nog even een quicktime filmpje gespeeld... dat is wel leuk >:)
Live dragen... filmpje blijft gewoon smoooooothhhh doorspelen... verkleinen naar de dock (die trouwens enorm veel kan) en in de dock blijft het gewoon als doorspelen als je niet op stop had gedrukt :-)
Met shift ingedrukt gaat de genie effect van het minimalizeren wat langzamer kan je mooi zien hoe smooottthhh het gaat (filmpje blijft draaien...):P

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

NEE, Aqua kan niet op de PC draaien

JA, darwin kan je WEL draaien op een pc. Maar ik snap dan het nut niet: je hebt dan een BSD-spin off, maar dan anders...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Pagina: 1