[BC3] Linux en fat32

Pagina: 1
Acties:

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een fat32 partitie gemount met linux. Ik kan hem wel lezen maar niet beschrijven. De partitie is gemount met:
mount -t vfat -o rw /dev/hdb3 /graphics

Doe ik iets fout?? Als ik de eigenaar wil veranderen met chown Blubber:Blubber *
krijg ik:
Operation not permitted...

Wat meot ik doen :'(

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

FAT32 ondersteunt geen permissies, owners en groups. Nee je doet niks fout, het kan gewoon niet :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

eehhhmm, probeer eens touch blaat, om te kijken of je schrijfrechten hebt.

dat operation not permitted komt omdat fat geen rechtenstructuur ondersteund.

• TrendKiller
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 13:03
Ik geloof dat het niet mogelijk is om als gewone user op een fat-partitie te schrijven. Permissies veranderen gaat eveneens niet (alles is dus 777).

Maybe in the future ...

Verwijderd

Schrijven niet mogelijk ??
Is mattrib, mcd, mcopy mdel enzovoort dan alleen geschikt voor FAT16 ??

Dit zijn normaal gesproken de commando''s waarmee je op DOS schijven schrijft enz.

Wat betreft de rechten op bestanden heeft trouwens zoals al verteld te maken met de mogelijkheden van het bestandssysteem. Het enige wat je dus kan veranderen zijn de attrib flags

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

code:
1
mount -t vfat -o rw,noexec,uid=0,gid=1000,umask=002 /dev/hdb3 /graphics

dan mount ie je schijf zo dat je niks kunt uitvoeren (win32 executables? naaaah) en dat alle files als owner root (uid 0) hebben en als group de group met groupid=1000 (kijk bv. in /etc/passwd en /etc/group voor die nummertjes). Je eigen group is dan een goeie optie. Mensen uit de group die je hebt opgegeven kunnen dan alles op je FAT32 schijf en de rest van de usertjes alleen lezen.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1