[BC3] openssh probleempjes

Pagina: 1
Acties:

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 09:43
Ik heb net openssh op mijn systeempje geinstalled. Ervoor had ik een standaard ssh1 van debian erop, maar ik heb gewoon ssh2 nodig voor veel dingen.

Installen ging allemaal perfect. Zonder PAM voor zover ik weet (staat niet op HD geinstalled) en ook niet opgegeven bij install.

Op dit moment draait sshd dus wel, echter ik kan totaal niet inloggen, het accepteerd mijn wachtwoorden niet. Ik dacht eerst dat tie mijn users niet kende, maar niets over terug gevonden.

Ik vond wel een thread van pas geleden van iemand met hetzelfde probleem volgens mij. Echter ik heb totaal geen PAM, en het zou toch moeten kunnen zonder PAM???

dus. ik zit met de volgende vraagjes
1) hoe zorg ik dat sshd mij laat inloggen??

2) iets totaal anders eigenlijk: hoe zorg ik er het nets voor dat ik het automatisch bij het opstarten van debian laad. Op dit moment heb ik een nood oplossing door in het networking script in /etc/init.d/ een aanroep naar sshd te plaatsen. Werkt wel, maar niet netjes.

3kwp pvoutput

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 09:43
blijkbaar kan ik niet goed zoeken, want kort geleden had iemand hetzelfde maar dan met slackware. Blijkt dus dat ik waarschijnlijk de optie voor md5 moet toepassen, logisch eigenlijk

link hiernaar toe, zodat iemand via de search het ook weer kan gebruiken

[topic=151334]

btw. nog iemand die me een tip kan geven om zulke dingen netjes te laten starten??

3kwp pvoutput

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:58
Volgens mij zou ik even in je .conf bestand kijken. Ik weet dat SSH2 bij debian standaard op poort 2222 staat..

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:58
je maakt een scriptje dat van een ander programma jat zoiets als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#! /bin/sh

test -f /usr/sbin/adsl-start || exit 0

case "$1" in
start)
  echo -n "starting internet connection"
  adsl-start &
  ;;
stop)
  echo -n "stopping internet connection"
  adsl-stop
  ;;
restart|force-reload)
  adsl-stop && adsl-start
  ;;
*)
  echo "Usage: /etc/init.d/pppoe {start|stop|restart|force-reload}"
  exit 1
esac

exit 0

Hier sloop je de zooi uit die niet boeit, zoals dat pppoe verhaal. En daar stop je de OpenSSH deamon in.. (zit er trouwens niet een opstart script meegeleverd????????)

plaats dit ''script'' in /etc/init.d en maak het executable (chmod +x script)

dan heb je in de /etc/ verschillende directories die per runlevel worden aangesproken.

de volgende dynamic link: (KILL-KILL-KILL)
K20script -> ../init.d/script
in dir:
/etc/rc0.d (runlevel 0 - halt)
/etc/rc1.d (rl 1 - single)
/etc/rc6.d (rl 6 - reboot)

de volgende dynamic link: (START)
S20script -> ../init.d/script
in dir:
/etc/rc2.d (runlevel 2 - console)
/etc/rc3.d (rl 3 - Xwindows)
/etc/rc4.d
/etc/rc5.d

doe maar eens "ls /etc/rc*" dan zie je dynamic links naar alle scripts. Die S en K zorgen ervoor dat het script aangestuurd worden alsware: script start en script stop.

Begrijp je het een beetje...

Ik vraag me eigenlijk af of er niet een standaard scrippie ergens zweeft die dit ook kan doen...

Nog een tip voor de Debian GNU/Linux liefhebbers: "apt-get install linuxlogo" GAAF!

- - - typo