[BC3] M''n ntfs partitie lezen onder Linux (mandrake 7.2)

Pagina: 1
Acties:

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 10:53
Ik wil dus graag m''n win2k (ntfs) lezen onder mandrake 7.2 (voor newbees zoals ik een geweldige linux distributie).... maar hoe moet dat. Ik heb al wat rond lopen vragen en ik moest maar zoiets doen als:

mount -t ntfs -ro /dev/hd1 /mnt/win

Dan gaf ie geen error message, hij zei niks (dat was goed volgens de expert :) ) maar als ik dan naar /mnt/win ging dan vond ie geen ekele file of map.

• Kogelvis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 17:05

Kogelvis

Nu ook met gitaar

probeer gewoon eens mount /dev/hd1 of /dev/hda1 wat het ok maar is te doen en verders niets vaak kun je een schijf dan wel mounten.

<Jeroen> Wirf: vrouwen versieren kan je gewoon in het OSI model proppen hoor :P
I am dyslexic of Borg prepare to have your ass laminated
Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because oct31 = dec25

• Morgoth
Dan zegt ie dit:

mount: can''t find /dev/hda1 in /etc/fstab or /etc/mtab

Verwijderd

Je bedoelt hdd1 ipv hd1 ?

Hmm, lijkt me verder ok wat je doet.
Het zou kunnen dat de kernel het niet slikt, de ntfs code is nogal slecht onderhouden, daarom is die -ro ook erg aan te raden.

Met mount kun je zien welke filesystemen gemount zijn.
Met df -m kun je zien hoeveel vrije en gebruikte ruimte erop is.
En met cat /proc/filesystems kun je zien voor welke systemen je ondersteuning hebt. Met lsmod kun je zien welke modules geladen zijn.

Tja, als dat allemaal klopt zou ik gewoon de kernel verdenken.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je moet NTFS-read in elk geval in je kernel aanzetten. Dus je kernel opnieuw compileren. en ik weet niet of deze ook NTFS5 (tis tenslotte win2k) ondersteunt.

• Morgoth
zou het makkelijker zijn als ik m''n partitie zou omzetten in een fat32 partitie (ook mogelijk met win2k) met partitionmagic 6? Dan heb je niet het probleem van ntfs5.

Verwijderd

ja, FAT32 wordt goed ondersteund (en readwrite). NTFS wordt minder goed ondersteund (alleen read)

• Morgoth
goed, dan zal ik hem zo is omzetten naar fat32 en dan ff kijken of het me wel lukt.... zou wel _errug_ handig zijn.

Je kan onder windows zeker niet op je linux partitie komen?

• Morgoth
Ik heb nu win98 geinstalled (ging wat fout tijdens het resizen van m''n ntfs partitie met pqmagic, hij crashte tijdens de sessie, dus mocht ik de partitie deleten :( ) dus nu fijn een fat32 partitie. Alleen nu start ie niet meer die bootmanager van linux op maar gaat ie meteen naar windows. Hoe krijg ik die mooie bootmanager weer te voor schijn getoverd?

En hoe mout ik nu mounten? Gewoon mount fat32 /dev/hd1 /dev/win ofzo?

Ennuh hoe weet je welke hdx m''n windows partitie is?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zaterdag 31 maart 2001 17:08 schreef morgoth het volgende:
Alleen nu start ie niet meer die bootmanager van linux op maar gaat ie meteen naar windows. Hoe krijg ik die mooie bootmanager weer te voor schijn getoverd?
met een linux bootflop LILO of GRUB weer terugzetten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Op donderdag 29 maart 2001 22:42 schreef Kogelvis het volgende:

probeer gewoon eens mount /dev/hd1 of /dev/hda1 wat het ok maar is te doen en verders niets vaak kun je een schijf dan wel mounten.
dan moet er nog wel een mount point achter:)

• Morgoth
en als ik geen linux bootflop heb? Was beetje lui :o

En met mount point bedoel je gewoon zoiets als /mnt/win ofz?

• Morgoth
ah thanx.... alleen uh is er een fiets dat ik weer in linux kan komen zonder een linux bootflop :?

• balk
  • Laatst online: 19-08 23:20
Mounten is in feite een bestaande bestandsstructuur (een partitie) koppelen aan een andere bestandsstructuur (het bestandssyteem van je linux systeem).

Vergelijk het met de letters in windows. Je systeemschijf is ''gemount'' op c: en alle andere in een bepaalde volgorde daar achteraan. In linux is dat niet gefixt. Je hebt bijvoorbeeld een partitie met daarop een aantal home directories van users. Die wil je graag appart omdat je dan als er iets fout gaat geen user instellingen en documenten kwijt zijn. In linux zitten de home dirs standaard in /home (de ''/'' geeft aan dat het een dir is van de root, een absolute verwijzing dus. ''home'' is niet het zelfde als ''/home'')
Bij het opstarten checkt linux een bestandje met daarin wat regels wat hij waar moet mounten. In mijn geval mount ie /dev/hda3 (de fysieke plek van een partitie) op /home. Die directory moet wel bestaan in je draaiende systeem, anders hang je iets aan een niet bestaand iets (???) :)

In de meeste linux distro''s bestaat al een dir /mnt. als je daarin een dir windows oid aanmaakt kan je daarop je windows dir mounten.

Dit kan je ook handmatig doen met het commando ''mount''
''mount <fysieke plek> <mount punt>''. In mijn geval zou dat dus ''mount /dev/hda3 /home'' zijn. Je kan mount ook vertellen wat voor type schijf hij gaat mounten. Maar hij kan het ook zelf ontdekken. Doe maar eens ''man mount''.

Als je een windows partitie wil mounten doe je dat zoals hierboven in wat replies staat aangegeven.

btw: Ik neem aan dat je weet wat dingen als /dev/hda3 en /dev/hda (en het subtiele verschil er tussen) weet?

• Morgoth
hmjaa bedankt voor de info.

Iemand had me al uitgelegd dat de /dev/hd? volgorde te maken had wat je primary (slave/master) schijf was en wat je secundary was enzo, maar precies weten doe ik het niet.....

Want ik heb geen idee welke /dev/hd? m''n windows fat32 partitie nou is.

Verwijderd

gebruik fdisk (de linux variant) of cfdisk (ook al linux). Dan zie je er een partitie bij staan welke FAT is.
Om te weten welke /dev/hd? je moet gebruiken hanteer je dit:
/dev/hda = Master IDE-primair
/dev/hdb = Slave IDE-primair
/dev/hdc = Master IDE-secundair
/dev/hdd = Slave IDE-secundair
(Okay dit klopt niet voor 100% maar wel voor 99,9% van de gevallen)

voor SCSI disks:
/dev/sda = Disk op ID0
/dev/sdb = Disk op ID1
/dev/sdc = Disk op ID2
/dev/sdd = Disk op ID3

Succes

• mtbrainz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:41
Op maandag 02 april 2001 00:12 schreef morgoth het volgende:
ah thanx.... alleen uh is er een fiets dat ik weer in linux kan komen zonder een linux bootflop :?
Bij de meeste distributies kun je de installatie-cd ook gebruiken als resue-disk cq bootflop.
Ik heb geen idee of Mandrake dat ook heeft (ik is debian-user).

• balk
Op maandag 02 april 2001 00:28 schreef mtbrainz het volgende:

[..]

Bij de meeste distributies kun je de installatie-cd ook gebruiken als resue-disk cq bootflop.
Ik heb geen idee of Mandrake dat ook heeft (ik is debian-user).
Volgens mij kan mandrake dat ook. Kijk eens rond op de cd. Er is vast wel een dir met allemaal images en een .txt file. Die moet je even doorlezen en kijken welke image je moet gebruiken.
Je kan misschien ook wel de cd gebruiken. Start er van op en druk als je de grafische schil hebt gestart (1e deel van de setup) op alt-F1 (t/m 6). Bij een van de shells kom je een prompt of een ''press enter to activate prompt'' tegen (oid). Tik daar eens ''cfdisk /dev/hda/'' in (als ie het niet doet ''fdisk /dev/hda'')

succes

Verwijderd

Op maandag 02 april 2001 00:12 schreef morgoth het volgende:
Download even de Slackware bootdisk op http://carroll.cac.psu.edu/pub/linux/distributions/slackware/slackware-7.1/bootdsks.144/
Kijk in het bestand which.one welke je nodig hebt.
Daarna down je ook nog een rootdisk (color.gz) op: http://carroll.cac.psu.edu/pub/linux/distributions/slackware/slackware-7.1/rootdsks/

Deze images pleur je met rawrite.exe op een floppy (rawrite.exe vind je ook op de eerste URL).

Verwijderd

ut is allemaal nie zo moeilijk >:)

• Morgoth
hmjaa die rawwrite.exe staat ook op die mandrake cd. Maar welke image moet ik dan schrijven :? All.rdz? (zijn de .rdz files sowieso images daarvoor?) ennuh stel dat dat het is dan werkt het programma gaat, ik ga naar write, ik selecteer die file en ik klik op write en er gebeurt niets.

• balk
Uit het bestand images/README (waarom zou het zo heten???):
-----------------------------------------
Rescue
-----------------------------------------
You need 2 disks, one for an install image as
explain above, and one you create with the image rescue.img
Boot with the install image and at first prompt type "rescue". Wait to be prompted for the rescue image and insert it.
start het mooi rawrite en kies eerst voor cdrom.img (je hebt toch de cd?) en met een ander floppie voor rescue.img

• Morgoth
hmjaaa alleen rescue.img staat niet op de cd :(

Alleen ik kan wel fijn van m''n cd booten, en dan fijn op f1 douwen, en dan fijn rescue intikken (dan gaat ie een rescue installatie doen) en dan gaat ie opstarten enzo alleen dan komt ie bij ''ramdisk loading'' (ofzoiets) maar halverwege stopt ie, gaat m''n cdrom steeds opspinnen en terug en dat blijft zo door gaan :(

[edit]

ff deffers tip proberen

Jihaaa, differs tip hielp!, gewoon geboot daarmee, toen mount root=/dev/hda5, ging ie booten, lilo gencofigd en hij doet het weer! :P

[edit2]

Vetjes!!! m''n win partitie leest ie nu ook

simpel ''mount /dev/hda1 /mnt/win'' :P

[edit3]

Hmmz, nu kan ik alleen wat schrijven op die partitie als ik root ben?

[edit4]
Jiha, ik kan er nou gewoon in onder morgoth ( mount -o uid=mijn_uid /dev/hda1 /mnt/win)

:P Hartelijk dank allemaal!

• Morgoth
als je het weet niet nee :)
Pagina: 1