Mounten is in feite een bestaande bestandsstructuur (een partitie) koppelen aan een andere bestandsstructuur (het bestandssyteem van je linux systeem).
Vergelijk het met de letters in windows. Je systeemschijf is ''gemount'' op c: en alle andere in een bepaalde volgorde daar achteraan. In linux is dat niet gefixt. Je hebt bijvoorbeeld een partitie met daarop een aantal home directories van users. Die wil je graag appart omdat je dan als er iets fout gaat geen user instellingen en documenten kwijt zijn. In linux zitten de home dirs standaard in /home (de ''/'' geeft aan dat het een dir is van de root, een absolute verwijzing dus. ''home'' is niet het zelfde als ''/home'')
Bij het opstarten checkt linux een bestandje met daarin wat regels wat hij waar moet mounten. In mijn geval mount ie /dev/hda3 (de fysieke plek van een partitie) op /home. Die directory moet wel bestaan in je draaiende systeem, anders hang je iets aan een niet bestaand iets (???)
In de meeste linux distro''s bestaat al een dir /mnt. als je daarin een dir windows oid aanmaakt kan je daarop je windows dir mounten.
Dit kan je ook handmatig doen met het commando ''mount''
''mount <fysieke plek> <mount punt>''. In mijn geval zou dat dus ''mount /dev/hda3 /home'' zijn. Je kan mount ook vertellen wat voor type schijf hij gaat mounten. Maar hij kan het ook zelf ontdekken. Doe maar eens ''man mount''.
Als je een windows partitie wil mounten doe je dat zoals hierboven in wat replies staat aangegeven.
btw: Ik neem aan dat je weet wat dingen als /dev/hda3 en /dev/hda (en het subtiele verschil er tussen) weet?