Toon posts:

[BC3] sendmail ongelovelijk traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb uiteraard het forum wel doorzocht op eventuele meldingen als bovenstaand, maar ik kon eigenlijk alleen de volgende topic vinden:
[topic=132266] (topic 132266)

De situatie toen het "allemaal nog goed ging" was een Sendmail-daemon die draaide op een P133/RH5.2. Inmiddels draaien we op een P166/RH6.2. Op deze mailserver wordt mail verstuurd en binnengehaald voor ongeveer 40 gebruikers, die dat weer ophalen via (grotendeels) Eudora.

Helaas wordt er sinds deze overgang geklaagd over het traag binnenhalen van mail, traag verzenden, time-outs en meer van dat soort ongein.

De netwerkkaart was een 3Com 3c905c-tx, welke ik onlangs heb vervangen door een soortgelijk (maar gloednieuw) exemplaar.
Als ik naar de resultaten van "ifconfig" kijk wordt dit weerspiegeld in de vorm van een toenemend aantal errors op RX packets. (ca. 200 in 13 dagen)

Terugkomend op bovenstaande posting; de regels in de /etc/resolv.conf zijn de volgende:
----
search a2000.nl
nameserver 62.108.1.65
nameserver 62.108.1.66
----

Zou het zo simpel kunnen zijn dat ik de a2000.nl moet veranderen in own_domain.nl? In ieder geval, mijn ideeën zijn een beetje op, en alvorens een nieuw (test-)systeem te configureren hoop ik eigenlijk zo een oplossing te vinden.

Ow ja.. de /etc/hosts file is uiteraard al aangevuld met de volgende regels:
----
192.168.109.57 mail.domain.nl mail
192.168.109.52 gateway.domain.nl gw
----

Iemand??! *D*D*D

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

zijn andere services toevallig ook traag? (telnet, ftp enzo)?

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

Verwijderd

Gaat het downloaden van de mail traag of gaat het connecten naar de mailserver traag?

traag connecten klinkt als een dns probleem.

wat betreft die errors op rx: hoeveel data komt er per dag binnen op de server? echt veel is het niet voor een drukke server. Wat dat betreft: hoe zwaar heeft de server het onder normale load?

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08
Zo te zien is het bovenstaand nog steeds een DNS probleem, als je gebruikers zowel over binnenhalen als verzenden klagen.... Draait er toevallig een eigen DNS server op die PC?
Probeer die eens uit te zetten als je die niet gebruikt:
/etc/rc.d/init.d/named stop

Verwijderd

je zegt dat het mail wordt binnen gehaald, moet ik dat ook zo zien als je zegt? dus wordt het vanaf een andere server gehaald ?

zo nee, hoe heb je dat dan gedaan zodat iedereen kan repleyen naar jou ? (DNS) enne zeggen je log files niks over dit probleem ?

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, we hebben dus een RedHat firewall/gateway aan het internet hangen, en een domeinnaam geregistreerd. De mailserver bevindt zici in het interne netwerk en draait naast een pop-service en een smtp-service enkel een ssh-daemon.
Het klopt inderdaad dat deze vaak traag verbinding maakt, maar dat is hoofdzakelijk na de authenticatie (RSA, login met TeraTerm vanaf Winblowz station) en vooral als ik meldingen krijg over een trage mailbox.
Het totaalaantal RX-packets vanmorgen was 1,9 mln met 213 errors, overruns 1, frame 326

Wat betreft het moment van traagheid, dat lijkt zo te zijn tijdens het verbinden, maar er wordt in geen geval een DNS server gedraaid op deze machine.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Inderdaad, het lijkt sterk op een DNS-probleem... Zijn je nameservers op die momenten toevallig traag/niet bereikbaar? Of misschien heb je het adres van de primary DNS verkeerd staan en probeert hij die iedere keer te bereiken en wacht dan op een timeout voordat hij de volgende probeert.

Verwijderd

nu ben ik even de draad kwijt hoor, is nu de mail server traag of de internet verbinding.

Of is dat nu juist de vraag :?

en die mail server, staat de inbox van de users op de mailserver ??...anders zou ik zeggen gooi je lokale mail box eens vol (lokaak doen) en dan leef trekken ofzo

maar idd wat vink ook zegt het zal naar alle waarschijnlijheid wel een dns probleem zijn, probleem is nu ....waar en wie van de 2.

Verwijderd

Topicstarter
Die nameservers zijn in ieder geval goed ingesteld, dit zijn de nameservers van a2000. Wat inderdaad niet wil zeggen dat ze per definitie betrouwbaar zijn ;)

die inboxen op de mailserver worden automatisch leeggehaald als de e-mail lokaal, op betreffend werkstation, wordt opgehaald.
De internetverbinding is dusdanig als je kan verwachten van UPC. |:(
maar niet schrikbarend... onze vorige aansluiting was een ISDN lijn, dus waarschijnlijk zal het daar niet aan liggen.

Verwijderd

jaaah...maar heb je de naam en domain van de mail server zelf wel goed ??..

gaat het mail door de router/firewall direct naar de mail server toen :? of gaat in 1 keer naar de mail server ?

en hoe heet je router/firewall aan de internet kant ?

Verwijderd

Topicstarter
die machine heeft als hostname "mail"
en is van buitenaf bereikbaar met mail.domain.nl, en die is goed gedefinieerd.

zowel in de sendmailconfiguratie als in de /etc/hosts file is dit goed aangepast. contact tussen een willekeurig netwerkstation in ons interne netwerk en de mailserver gebeurt direct (192.168.*.*). Verkeer met de buitenwereld vindt plaats via de gateway, welke alle interne machines kenbaar maakt als zijnde een a2000-box (masquerading/portforwarding dus)

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Wat er misschien misgaat is dat de DNS van je provider (a2000) jouw machine helemaal niet als mail.domain.nl kent maar als hostbladiebla.nogwat.a2000.nl ?

Type eens nslookup op een command prompt in (mag ook die van windoze zijn) en dan "server <ipadres van een dns van a2000>"
Vervolgens type je jouw eigen ip en dan zie je hoe de DNS van a2000 jouw machine kent.

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik inderdaad aan gedacht, ware het niet dat we heel bewust bij A2000 een mailserver op locatie hebben aangegeven. De nslookup levert dan ook gewoon het goede ip-adres op.

ik was trouwens ff vergeten aan te geven dat ik er gisteren niet was om te reageren..

Verwijderd

Probeer eens alle IP nummers met hostnamen in je host file te zetten, waarschijnlijk lost dit het probleem op.
Sendmail en ook SSH doen namelijk reversed IP en aangezien hij de interne nummers niet naar naampjes kan omzetten duurt het lang.
Dus (bijvoorbeeld):

192.168.100.1 PC1
192.168.100.2 PC2
192.168.100.3 PC3
(etc.)

Verwijderd

Topicstarter
hmm... niet eerder aan gedacht, maar meteen even uitproberen. klinkt me erg logisch in de oren :)

Verwijderd

En helpte het ?

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik zal in ieder geval moeten wachten op reacties vanuit binnen het bedrijf..
collegae zijn altijd erg goed in constateren van problemen, wat betreft het helpen met oplossen (rapportage, whatEver) valt er wel wat te sleutelen >:)

nu ik toch een reply plaats... weet er iemand misschien iets over debugging levels/options van sendmail?
Ik kan de daemon best starten met
#sendmail -bD (daemon, foreground)
en met optie -dX kan ik gaan debuggen, waarbij X een getal is, maar is er ook maar ergens documentatie te vinden hierover? in de sendmail handleiding kon ik hier weinig over terugvinden... :?

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 13:27

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Dit probleem herken ik, heb ik ook last van. Maar dan zijn alle services traag...FTP, mail, SSH. Ik draai ook via Chello/UPC en heb ook Redhat.

ik heb deze DNS server''s; 212.142.28.66 en
212.142.28.130 voor sjello

/dev/null

Pagina: 1