Toon posts:

[BC3] Kernel heeft paniek....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een rare vastloper(!?) van Linux, het systeem deed niets meer, heb ik mijn computer uit moeten zetten. Bij het opnieuw starten kreeg ik een melding dat hdb2 (linux partitie) een error had en dat ik deze handmatig moets checken met "fsck". Ik heb de check op de juiste manier uitgevoerd en kreeg een aantal meldingen over "inodes".
Ook kreeg ik de vraag of er zaken hersteld moesten worden.
En nu komt het... Halverwege het restaureren van de fouten is de stroom bij ons uitgevallen...!!!
Als ik nu mijn systeem opstart krijg ik geen melding meer van een niet kloppende harde schijf, maar krijg ik de melding dat de kernel in paniek schiet...
Ik zal de melding hieronder even uittypen, dan is het wat duidelijker...

....
Partition check:
hda: hda1 hda2 <hda5> hda3
hdb: hdb1 hdb2 hdb3
EXT2-fs error (device ide0(3,66): ext2_read_inode: group >=groups count
VFS: mounted root (ext2 filesystem) readonly.
Freeing unused kernel memory: 44 k freed
Warning: unable to open an initial console.
Kernel panic: No init found. Try passing init= option to kernel.

Ik heb geprobeert de kernel te laden vanaf een opstartflop, maar dat wil ook niet helemaal... Nou is er een kleine kans dat de opstartflop niet ok is, maar ik wil eigenlijk wel weten waar het nog meer aan kan liggen, zodat ik me niet op die flop ga doodstaren.
Iemand een oplossing voor mijn probleem, of kan ik ervan uitgaan dat ik mijn Linux systeem opnieuw moet gaan installeren...?

Verwijderd

Probeer ''s wat ook in die foutmelding staat: bij lilo intikken ''linux init=3''

Verwijderd

Topicstarter
Dat zal een probleem worden, denk ik...
Ik start Linux niet met lilo, maar met Loadlin vanaf een dospartitie...

Verwijderd

Nou, ik weet eigenlijk niets van Linux, wel iets van file systems.

Partition check:
hda: hda1 hda2 <hda5> hda3
hdb: hdb1 hdb2 hdb3
EXT2-fs error (device ide0(3,66): ext2_read_inode: group >=groups count

| ik denk dat tijdens het runnen van fchk de inodes opnieuw worden bepaald. Waarschijnlijk teld de groups counter dan
op. Als de stroom uitvalt, heeft die counter dus niet alle inodes kunnen tellen. Bij opstarten is ie dus blijkbaar meer inodes tegengekomen (of groups) dan de counter aangaf.

VFS: mounted root (ext2 filesystem) readonly.
Freeing unused kernel memory: 44 k freed
Warning: unable to open an initial console.
Kernel panic: No init found. Try passing init= option to kernel.

| misschien is dit je antwoord: probeer eens als optie "init" mee te geven, dan maakt ie waarschijnlijk opnieuw de juiste structuur aan.

succes

Verwijderd

Topicstarter
Op Friday 16 March 2001 08:45 schreef slierp het volgende:
Probeer ''s wat ook in die foutmelding staat: bij lilo intikken ''linux init=3''
Ik heb het met de opstartflop gedaan (start wel met lilo bedacht ik me, maar geeft dezelfde foutmelding!

Verwijderd

Boot eens met een rescue disk (dus niet van de harddisk) en draai dan eens e2fsck

Verwijderd

Inderdaad, boot eens via een opstart-flop (als het maar een linux-flop is).
Dan dus niet de kernel proberen te laden die er op de harde schijf staat, maar gewoon een van een diskette (of als je een bootable cdrom hebt, daarvandaan).

Vervolgens die partitie op de 2e harde scijf controleren met e2fsck. Dat moet je probleem toch wel oplossen.

Verwijderd

Hoe ziet je partitie-tabel eruit?
Is die nog wel een beetje te lezen????
Je kan onder Linux nl. je partitie weggooien en opnieuw aanmaken, en dan staat je data er nog steeds op!! (zorg er wel voor dat ie exact even groot is als de oorsprokelijke partitie!! anders kan het wel heel fout gaan...)
De andere oorzaak kan zijn dat je HD echt naar de knoppen is.
Juist omdat je een fsck aan het doen was (wat vrij I/O intensief is!) en toen de stroom uitviel kan je ook beschadigde kop(pen) cq. platters hebben.
Je systeem ziet je HD dan soms wel goed :? maar er is dan alleen niks meer met die disk te beginnen.
Als je een backup heb liggen van de data zou ik zeggen, alle partities van de disk gooien en opnieuw aanmaken en ook opnieuw mke2fs draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het even heel druk gehand, dus geen tijd voor dit probleem....
Nu echter toch weer mee aan de slag.
Op vrijdag 16 maart 2001 12:06 schreef nelske het volgende:
Inderdaad, boot eens via een opstart-flop (als het maar een linux-flop is).
Dan dus niet de kernel proberen te laden die er op de harde schijf staat, maar gewoon een van een diskette (of als je een bootable cdrom hebt, daarvandaan).

Vervolgens die partitie op de 2e harde scijf controleren met e2fsck. Dat moet je probleem toch wel oplossen.
Waar vindt ik een image van een opstartflop waar ik dat mee kan doen... Ik heb het probleem dat ik mijn oude (originele) kwijt ben en dat ik mijn nieuwe Kernels niet RAM-loadable heb gemaakt. Stom, maar daar leer je weer van...

"Heb ik nou een vet probleem en kan ik maar beter overnieuw beginnen, of heb ik geluk en is er een oplossing...?"

:?

Verwijderd

Nee hoor geen problemen:)
En je hoeft al helemaal niet alles opnieuw te installeren. Remember dat het geen windows is >:)!

Je kunt gewoon een opstartflop maken. Meestal kan je die via de cdrom van je distro maken met een tooltje dat rawrite heet (=dos-programma''tje).
Verder kun je ze vaak ook wel vinden op de site van de betreffende distro.

Overigens hoeft het dus geen opstart-flop te zijn die perse overeenkomt met jouw distro.
Als ie maar boot van de flop.

Je zou ook kunnen kijken op www.bootdisk.com daar zullen vast ook wel linux opstart floppen tussen zitten

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 13:18

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Ik heb dit ook gehad met een van m''n debian server... erg a-relaxed. Ik heb debian er helemaal opnieuw opgezet. M''n root partitie boeide toch niet en alle files die wel van belang waren stonden op een andere partitie (:) toch verstandige keuze gemaakt toentertijd!). Aangezien een debian-reinstall binnen een uurtje of twee helemaal gepiept is ben ik maar niet verder gaan zoeken naar methodes om de root te redden...

volgende keer alleen nog even zorgen dat ik een backupje heb van de .conf''s ;)

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 18:23 schreef Thijs_w het volgende:
Ik heb dit ook gehad met een van m''n debian server... erg a-relaxed. Ik heb debian er helemaal opnieuw opgezet. M''n root partitie boeide toch niet en alle files die wel van belang waren stonden op een andere partitie (:) toch verstandige keuze gemaakt toentertijd!). Aangezien een debian-reinstall binnen een uurtje of twee helemaal gepiept is ben ik maar niet verder gaan zoeken naar methodes om de root te redden...

volgende keer alleen nog even zorgen dat ik een backupje heb van de .conf''s ;)
Meer dan het onderstaande wil ik er niet over zeggen
Op donderdag 05 april 2001 18:17 schreef nelske het volgende:

Remember dat het geen windows is >:)!

Verwijderd

dit heb ik ook meegemaakt op mijn server na 3 keer deed de hele hd niks meer.... :'(

just a waring what could happen :D

Verwijderd

Topicstarter
Om die reden proberen we dan ook over te stappen...!

Het volgende:

Ik kom via een opstartflop inmiddels wel in een rescue-mode, waarin ik "e2fsck" kan uitvoeren. Alleen als ik dan hdb2 als argument geef, zegt ie dat ie hem niet kan vinden.

e2fsck: No such file or directory while trying to open hdb2

Daarna een verhaal dat ie de superblocks niet kan vinden ofzo...
Hij roept dat ik een het volgende in moet geven:

e2fsck -b 8193 hdb2

Maar daarna komt ie met exact dezelfde melding!!!

|:(

Verwijderd

Slierp:
Sure, zijn /sbin/init is vast puur toevallig gerenamed naar 3..... dream on. Bootflop is de oplossing waarschijnlijk, PS je kunt ook eens proberen als argument /sbin/e2fsck /dev/hdb2 mee te geven.
Op donderdag 05 april 2001 22:37 schreef DjJor het volgende:
Ik kom via een opstartflop inmiddels wel in een rescue-mode, waarin ik "e2fsck" kan uitvoeren. Alleen als ik dan hdb2 als argument geef, zegt ie dat ie hem niet kan vinden.
Probeer eens `e2fsck /dev/hdb2`
afgaand op de kernel panic is je filesysteem aardig aan gort, maar als je mazzel hebt fixt e2fsck het voor je, good luck!

Verwijderd

zullen we daar maar /dev/hdb2 van maken?

ofwel:
code:
1
e2fsck /dev/hdb2

[edit] Er was me al iemand voor :P

Verwijderd

Topicstarter
Heb het al...
e2fsck loopt inmiddels...
Hij vindt inderdaad wel errug veel errors...
En hij duplicate veel bad blocks....

Fzzzz

[edit] op t moment dat ik hem post....
Pagina: 1