Toon posts:

[BC3] Linux mailserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus nu afgesloten door chello omdat ik een smtp server draai. Deze smtp server wil ik alleen toegangkelijk maken voor mijn interne netwerk.
Zodat alle interne ip''s 192.168.66.x mail naar buiten kunnen sturen. Hoe moet ik dit oplossen? Ik heb linux RH 7.0 en maak gebruik van sendmail voor de clients maak ik gebruik van pop3 maar ik neem aan dat dat er niets mee te maken heeft.

Martijn

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op donderdag 08 februari 2001 12:15 schreef dreamraver het volgende:
Ik ben dus nu afgesloten door chello omdat ik een smtp server draai. Deze smtp server wil ik alleen toegangkelijk maken voor mijn interne netwerk.
Ben je echt afgesloten door Chello omdat je een mailserver draait? En was dat vanwege het feit dat je een server draait of omdat iedereen met dat ding mail kon gaan sturen?
Zodat alle interne ip''s 192.168.66.x mail naar buiten kunnen sturen. Hoe moet ik dit oplossen? Ik heb linux RH 7.0 en maak gebruik van sendmail
Hmm... dat is je vraag niet, maar kijk uit met sendmail... heeft een geschiedenis van exploits, bugs en nog eens exploits. Maar goed, je moet relaying (mail versturen voor een andere destination dan de machine waar de smtp server op draait) uitzetten voor alle hosts behalve je interne netwerk. Ik draai zelf geen sendmail, maar exim, dus kan je niet precies vertellen hoe dat zit met de config... kijk maar es op http://www.sendmail.org/tips/relaying.html
[edit: typo]

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik ben inderdaad echt afgesloten omdat een ik een mailserver draai. Ze hebben me dat dus ook helemaal niet verteld. Maar waty moet ik nu doen?

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Je bent afgesloten omdat je een mailserver draaide? Of was het omdat die mailserver door 10 verschillende spammers gebruikt werd omdat je hem niet goed beveiligd had?

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ja dat wilde ik ook wel eens weten eigenlijk...

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik ben er uitgegooit door chello omdat ik continu spammers had.
Maar ik moet dit dus nu beveiligen maar hoe?

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Zoals ik al zei: relaying uitschakelen voor alle hosts behalve je interne netwerk. Als een spammer dan iets probeert te versturen met jouw mailserver, krijgt hij een melding in de geest van ''relaying denied'' en zo hoort dat ook.

• mavink
www.sendmail.org/tips/relaying.html, en volgens mij kan je het ook wel met een of ander tooltje van redhat doen. Maar het is beter als je het zelf met de hand doet, dan weet je tenminste waar je mee bezig bent.

[edit] Goed werk van chello trouwens. @home heeft het daar altijd moeilijk mee...

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

hehe, ik heb ook chello en exchange als public smtp server draaien, op een gegeven moment kreeg ik een mailtje dat ik bekend stond als spam server :) kreeg een mailtje dat ik in de ORBS database stond, moest ik hem relay secure maken en toen aangeven dat het weer goed was en toen werd ik er weer afgehaald :)

Mijn iRacing profiel

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Trouwens, lichtelijk off-topic: zo zie je maar weer dat die kabelboeren het draaien van servers gewoon gedogen hebben, ook al staat er dat het niet mag... als je je smtp niet laat relayen, is alles goed wat hun betreft.

• mavink
D''r werd pas iemand van de @home gebruikersgroep geinterviewd op de radio, en die drukt het heel mooi uit. Die had het niet over een smtp-server maar een service :)

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Voor veel info over relaying etc, check dan http://www.orbs.org/ eens. Staan tips om je te beveiligen en scans daarvoor. Suc6..

Mijn iRacing profiel

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:53

duronbug

Step on it.....!

Configureer ff een firewall.
Zie de howto van ipchains.
In jou geval is dit wel handig :
ipchains -A input -s ! 192.168.66.0/24 -d mailserver smtp -y -j DENY.
Dit geeft dus 1 richtingsverkeer aan, iedereen binnen jou subnet heeft wel toegang tot jou mailserver maar iedereen van buiten af (internet) heeft geen toegang. En de mail kan nu gewoon verstuurd worden.
Maar nogmaals check voor meer info de ipchains howto.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Nee, dat schiet op wou je zeggen... als hij dat doet, kan hij geen mail meer ontvangen van buitenaf op zijn eigen weetikwat@blabla.dhs.org!
Ik vind het erg onwaarschijnlijk dat iemand alleen voor het versturen een mailserver op zou zetten, dan is de smtp van je provider veel gemakkelijker.

• mavink
De server van je provider is wel makkelijker, maar dan moet-ie wel werken. Bij @home bijvoorbeeld liggen ze regelmatig urenlang plat, en als ze wel werken krijg je nogal eens de melding dat de disk vol is en dat-ie daarom geen mail meer accepteert :(

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op vrijdag 09 februari 2001 09:47 schreef vink het volgende:
De server van je provider is wel makkelijker, maar dan moet-ie wel werken. Bij @home bijvoorbeeld liggen ze regelmatig urenlang plat, en als ze wel werken krijg je nogal eens de melding dat de disk vol is en dat-ie daarom geen mail meer accepteert :(
Als je een netwerkje hebt, moet je ff kijken wat het domeinnaam van de server is (cxxx-a.''stadafkorting''1.''provincieafkorting''.nl.home.com) en de cxxx-a vervangen door mail.. Sinds ik dat gedaan heb heb ik eigenlijk geen problemen meer met mail gehad...

TROUWENS... Bij kabel providers wordt je alleen afgesloten waneer je teveel dataverkeer genereerd, (netwerk met 5 comps erachter en iedereen zit de hele dag door hele cd''s te leechen of je draait een webserver met daarop de beelden van een webcam die je opgehangen hebt in de douche van het naastgelegen corpsmutsjes huis) of als er klachten zijn geweest (je draait een windows server ;) of je hebt een linuxserver met slechte firewall waardoor mensen jouw comp misbruiken om ergens anders te gaan hacken oid)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• a casema user
  • Laatst online: 14-08 13:49
In hosts.deny dit neerzetten.

in.smtp: ALL

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Arghl... lees nou eens wat er eerder gezegd is...
Nee, dat schiet op wou je zeggen... als hij dat doet, kan hij geen mail meer ontvangen van buitenaf op zijn eigen weetikwat@blabla.dhs.org!
Ik vind het erg onwaarschijnlijk dat iemand alleen voor het versturen een mailserver op zou zetten, dan is de smtp van je provider veel gemakkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu echt van alles geprobeerd maar die sendmail blijft open staan voor de rest van de wereld

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Als je het met Sendmail niet voorelkaar krijgt, waarom probeer je dan geen andere MTA zoals bv. Exim?

• mavink
Of qmail, zmailer, postfix, etc...

• Xu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2025

Xu

##
Hoi allemaal, alweer een vraag...

Ik heb een mailserver geinstalleerd, wanneer ik naar mij zelf wou verzenden zegt ie user unknow |:(

[command]
sendmail -v xu@domein.nl
.. user unknow
[/command]

[command]
telnet domein.nl 25
expn xu
<xu@domein.nl>
[/command]

Vervolgens heb ik geprobeerd te verzenden naar {sendmail xu@xxx.xxx.xxx.xxx} een ip nummer, werkt dat wel??
of moet het een dns naam wezen??

[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]

Pagina: 1