[BC3] kopie van alle verzonden mail maken

Pagina: 1
Acties:

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kan ik met sendmail ervoor zorgen dat er van alle mail die verzonden wordt een kopietje op schijf wordt gezet ?

En als het niet met sendmail kan, waarmee dan wel ?

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Ja het kan, met sendmail kan namelijk alles ;) Het enige probleem is dat niemand weet hoe het moet :(

Ik ken in ieder geval een scriptje dat het kopieren van *alle* mail naar een aparte mailbox doet; zie www.harker.com/sendmail/copyuser.html. Alleen dat is voor een hele ouwe sendmail geschreven, ik heb hem laatst een keer zitten aanpassen maar dat heb ik op m''n werk ergens liggen... Kijk maar of je er iets mee kunt.

Met exim kan het ook, dan moet je even een system filter opstellen dat alle berichten naar een bestand gooit.

• B-Man
  • Niet online
Nog wat specifieker:
ik zoek een mogelijkheid om alle mail die niet lokaal is (niet voor de domeinen die sendmail zelf afhandelt) te kopieren naar schijf, met structuur in de opslag...

Bijvoorbeeld:

ik stuur een mail naar iemand@domein2.nl,
dan wordt er een kopie van deze mail in bijvoorbeeld /usr/backup/domein2.nl/ gezet met als naam ontvanger_datum_tijd of iets wat daarop lijkt.

Waarom ik dit wil ? Ik wil een simpel archief aanleggen van correspondentie naar klanten, als dit alleen voor mezelf zou zijn, kon ik dat natuurlijk gewoon om mijn eigen PC afhandelen, maar het betreft de mail van zo''n 25 gebruikers...

Is dit mogelijk ?

vink: ik zal zometeen eens kijken naar dat script

• B-Man
  • Niet online
Kan het misschien als volgt:

Ik werk met een IMAP server, op de server wordt ook een bestand voor verzonden items bijgehouden...

Ik kan natuurlijk een script schrijven dat aan het eind van iedere dag dat bestand van ieder gebruiker op het systeem doorloopt en kopieen maakt.

Verwijderd

jo gast. Sato hier. Je moet effies in netscape messanger instellen dat ie copietjes bewaard. aparte map wordt dat; kun je dus zo opslaan. Eitje toch man

• B-Man
  • Niet online
Sato: ja, dat weet ik, maar ik wil dus ook alle verzonden mailtjes archiveren per domein, dus ik zal toch een of ander script/tool nodig hebben die dat eenmaal daags (of direct bij het verzenden) uitvoert.

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Met postfix kan het wel:
always_bcc = $USER

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• mavink
Exim is wat dit betreft heel flexibel met het maken van filter-specificaties. Misschien is er zelfs wel ergens een voorbeeldje te vinden dat precies doet wat jij wilt.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

ff wat rondgekeken en dit gevonden:

http://www.exim.org/FAQ.html#SEC305

misschien heb je er wat aan

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• B-Man
  • Niet online
Bedankt!

Ik zal er zometeen eens wat mee spelen.

• B-Man
  • Niet online
Voor het back-uppen heb ik een .forward file aangemaakt in /root
Als ik deze test met
/usr/sbin/sendmail -bf /root/.forward < /root/test

geeft exim netjes weer dat er een backup gemaakt wordt in de correcte directory. Echter, als ik gewoon een mailtje verzend gebeurt er niets ?

Gebruikt exim de filter automatisch, of moet ik opgeven dat deze gebruikt moet worden ?

hier de filter:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Exim filter

# Geen back-up van foutmeldingen
if error_message then finish endif

if first_delivery then
    unseen save /usr/local/mail/backup/${domain:$h_to:}
endif

• B-Man
  • Niet online
Hmmm, het gaat gemakkelijker dan ik dacht :)

--- knip uit config ---
message_filter = /root/.forward
-----------------------

• mavink
Werkt dat voor zowel uitgaande of inkomende mail? Zo ja, kan je dat op een makkelijke manier scheiden? Het is in ieder geval best makkelijk zo te zien, ik ga me binnenkort nog maar eens wat verder in exim verdiepen.

• B-Man
  • Niet online
het is een intranet server, en ontvangt dus slechts mail voor een domein. Dat domein filter ik eruit door:
code:
1
2
3
if ${domain:$h_to} does not contain "domain.name" then
    save /path/to/file/${domain:$h_to:} 0606
endif

let op, achter $h_to staat de eerste keer geen : de tweede keer wel.

--- edit ---
nog even wat uitleg:
voor $h_to wordt de "to" header ingevuld (afkorting van header-to=h_to; ${domain:xxx} zorgt ervoor dat het deel achter de @ wordt afgevangen indien mogelijk.

• mavink
Briljant, dit gaat in m''n bookmarks. Dit gaat zeker nog een keer van pas komen! Ziet er een stuk makkelijker uit dan dat copyuser scriptje voor sendmail... De laatste keer dat ik dat werkend probeerde te krijgen heb ik uren in dat sendmail-boek van O''Reilly zitten lezen om te begrijpen wat er precies gebeurde :(

• B-Man
  • Niet online
Vink, kijk eens hier: [topic=151977]

Ik ben er achter gekomen dat het veel gemakkelijker, sneller en betrouwbaarder kan.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ja dank je voor je reactie, maar zoals in de FAQ staat: replyen op een maandenoud (waarschijnlijk allang opgelost) probleem met ''misschien moet je dit maar eens proberen'' is not done. Daarom gaat deze dicht.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1