Toon posts:

[BC3] Isdat Cancer-Research nou 100% non-profit of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een reply gepost door Fanman in het volgende topic,

[topic=155032]

en na het lezen van het artikel op slashdot,

http://slashdot.org/science/01/04/03/1634259.shtml

Twijfel ik aan de integriteit van UD. Wij hebben hier in huis al een beetje te maken met een Entropia :r trauma. Dit bedrijf beweerde ook medisch en milieu onderzoek te doen maar in de voorwaarden stond dat processortijd verkocht zou worden aan bedrijven als Shell e.d. :o

Hier zit ik niet op te wachten. Ik wil graag helpen met onderzoek maar ga dan geen andere dingen met mijn pc doen.

Ik heb op de UD site gekeken maar ik kon hier niets over vinden. Heeft iemand een quote gezien waarin staat dat UD alleen maar cancer-onderzoek kan doen op mijn pc?

een ongeruste Unabomber *D

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja, is volledig non-profit.

Kijk maar bij de hoofdsponsor, Intel: http://www.intel.com/cure/criteria.htm

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Ok mooi dat er een toppic is wat dit aan de kaak stelt. Laten we met zijn alleen eens gaan kijken wie er gelijk heeft /. of UD.
Intel zegt dat de projecten die ze financieren 100% Philantropisch zijn. Dat betekent dat er alleen non-profit projecten gedraaid mogen worden. Ziet er goed uit.

Heb ergens gelezen dat de client die bij intel te downen is kleiner is dan die van UD komt. Dit KAN (ik zeg kan) een aanwijzing zijn dat intels client profit vrij is maar dat de UD client wel commercieel draait tenzij je anders aangeeft. (en hij autoupdate dus blijft ie dan zo staan?)

Ten tweede: wat is een non-profit project volgens intel? Iets waar niet aan verdiend kan wordt lijkt me. Nogal lastig lijkt me dat als je een kankermedicijn vindt en geen enkel bedrijf wil het maken omdat er van intel niet aan verdiend mag worden.

Denk dat het zo gaat: Onderzoeksgroep aan oxford doet onderzoek, een gedeelte is contractonderzoek (dus in opdracht van een bedrijf) en een gedeelte fundamenteel. Voor de wetenschappers maakt het niet zo veel uit wie het betaald als ze maar aan de slag kunnen. Voor mensen met kanker wel. De farmaceutisch industrie heeft namelijk als doel winst maken ipv beter maken. Vaak gaat dit hand in hand soms ook niet. (er zijn voorbeelden bekend van goedkope AIDS-medicijnen die om marketingredenen van de markt bleven terwijl mensen die het niet konden betalen (lees 30% van afrika) eraan dood gingen.) Ik wil weten of dit specifieke onderzoek van oxford contractonderzoek is of niet. (in beide gevallen valt het onder non-profit onderzoek).

Twee dingen wil ik weten: Is het mogelijk om via UD mee te doen zonder dat zij aan mijn goedheid verdienen, geld wat anders aan kankeronderzoek besteed had kunnen worden.

Als het medicijn dat kanker kan genezen gevonden is (beetje naief maar goed) is dat dan PUBLIEKELIJK toegankelijk. Bijvoorbeeld wordt het gepubliceerd zonder dat er patenten worden aangevraagd.

Ik denk dat beide vragen ontkennend moeten worden beantwoord. Dus ik doe niet mee en vraag me af waarom DPC niet mee doet met bijvoorbeeld folding@home waar beide vragen positief beantwoord kunnen worden.

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-05 10:03
Topic bestaat al
Ik blijf twijfelen

Slotje ??

Verwijderd

alleen was dit toppic eerder open, slotje op de andere?

• Fanman
whoops......

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 15:29
Een dingetje wordt steeds vergeten.
Na het computerwerk ligt er nog een tering berg onderzoek voordat hier eventueel een medicijn uit voortkomt.
Alle resultaten (veeel) moeten gevalideerd, getest worden. Dan moet daar nog een bruikbaar medicijn van gemaakt worden. Daarna komen nog een boel testen voordat het als medicijn verkocht mag worden.

Dan zijn we al makkelijk 10 of meer jaren en een heleboel poen verder. Ergens in dit proces komt de industrie kijken en betalen.

Om de denken dat het allemaal voor niks kan is naief, iemand moet betalen, de overheid heeft daar geen zin in en dus moet het maar de industrie zijn. Een bedrijf wat er dan poen in steekt zal er ook aan willen verdienen (doen ze dat niet dan bestaan ze ook niet lang). Zo gaat dat in deze wereld.

Dit is dus geen reden om niet mee te doen. Het vinden van dergelijke medicijnen is belangrijk en moet uiteindelijk toch ergens door betaald worden. In onderzoek op universiteiten komt het vaak voor dat het bedrijfsleven een deel betaald en zij hebben dan de eerste rechten als dit bruikbaar resultaat opleverd.

Uiteindelijk gaan we er allemaal op vooruit.
Ik doe dus lekker mee (met [DPC] Halbewoners) in de hoop dat dit onderzoek bijdraagt aan een medicijn.

• Fanman
Op woensdag 04 april 2001 22:09 schreef phaedrus het volgende:
In onderzoek op universiteiten komt het vaak voor dat het bedrijfsleven een deel betaald en zij hebben dan de eerste rechten als dit bruikbaar resultaat opleverd.
Ben ik met je eens.. maar ze pakken nu al een deel van je cpu tijd.. dat vindt ik dus niet geheel fair..

ps. In onderzoek op universiteiten is het meer regel dan uitzondering dat de commercie betaald. Daarvoor krijgen ze dan ook de rechten op het eindresultaat.
Maar dat wil niet zeggen dat UD ook andere "commerciele" blokjes verstuurd naar ons dpc''ers.

<edit> typo </edit>

• phaedrus
Ben ik met je eens.. maar ze pakken nu al een deel van je cpu tijd.. dat vindt ik dus niet geheel fair..
Ze pakken het niet, jij staat het af.
Maar dat wil niet zeggen dat UD ook andere "commerciele" blokjes verstuurd naar ons dpc''ers.
Ik ga ervan uit dat ik degene ben die bepaalt waar aan gerekend word, en dat dat in dit geval dus enkel het kanker onderzoek is.

• Fanman
Op woensdag 04 april 2001 22:53 schreef phaedrus het volgende:

Ik ga ervan uit dat ik degene ben die bepaalt waar aan gerekend word, en dat dat in dit geval dus enkel het kanker onderzoek is.
Dat is dus niet zo....
zie o.a.linkje

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-05 08:58
het hele project bestaat uit reken , zoals je misschien al gezien hebt zie je een aantal hits zien bij het berekenen , heb zo''n idee dat deze binnen een ander deel van het project weer verder door berekent word , dus zoiezo word er weer wat mee gedaan , and so what , het is een commercieel project , is te minste beter dan zo''n lowbudget project , nu kan er geinvesteerd worden in de ontwikkeling van de cliets de site en alles wat het weer leuker voor ons maak.

iets met lenzen

• phaedrus
Op woensdag 04 april 2001 22:58 schreef Fanman het volgende:
zie o.a.linkje
Die thread had ik al doorgelezen, en daar staat niet in dat er op dit moment andere projecten tegelijkertijd worden doorgerekend.
(Enkel nog een intressant punt over patenten, maar dat staat los van dit verhaal. Dat is een probleem in het patent systeem).

Beginnen ze met een ander project dan bekijk ik dan wel weer of ik mijn cycles daar ook aan wil besteden.
Misschien wel, misschien niet.

• phaedrus
Op woensdag 04 april 2001 23:08 schreef Morpheus_at_work het volgende:
het hele project bestaat uit reken , zoals je misschien al gezien hebt zie je een aantal hits zien bij het berekenen , heb zo''n idee dat deze binnen een ander deel van het project weer verder door berekent word ,
Na het rekenwerk komt toch echt goeie ouwe labwerk *D. Je kunt echt geen medicijnen maken op een computer. Enkel kijken of er misschien mogelijkheden zijn dat het zou kunnen werken. Daarna is het een kwestie van proberen.

En inderdaad, uiteindelijk doen we het allemaal voor de stats :9 en dan is het fijn als dat er ook nog leuk uitziet.
Pagina: 1