[BC3] Standaardniveau''s!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022
Als ik over met de modbril over T.net wandel dan valt me niet alleen de hoeveelheid overgwaardeerden op, maar de laatste tijd ook de hoeveelheid omlaag gezette posts. De meeste mods houden volgens mij zich vooral bezig met wat onterecht boven het maaiveld uitsteekt. Niets zo irritant als bollocks die op 4 staat en trollen moet lezen als je aan het snuffelen bent in de database.

Om to the point te komen. Ik vind dat behoorlijk wat reacties te streng gemodereerd worden de laatste tijd. Ik bedoel dan absoluut niet de range [1,4]. De hogere posts moeten echt wel wat kwaliteit hebben en daar mag best wel streng naar gekeken worden. Waar het mij om gaat zijn de [-1,1] reacties. Er belanden veel onschuldige off-topics, overbodigs, first posts op -1. Ik heb daar niet direct moeite mee, maar in feite is het niet conform de modafspraken. Ook veel standaard meuk (die dus op één zou horen) komt op nul.

Mijn vraag en ik hoop een begin van een discussie is dus:
Moet het modsysteem een wapen worden om mensen te dwingen tot het doen van kwalitatieve reacties (dus bestraffend zoals het nu soms al gaat) of moeten de teugels wat losser en moet kwaliteit gewoon beter beloond worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 20:11 schreef KexDaFlex het volgende:
Moet het modsysteem een wapen worden om mensen te dwingen tot het doen van kwalitatieve reacties (dus bestraffend zoals het nu soms al gaat) of moeten de teugels wat losser en moet kwaliteit gewoon beter beloond worden.
IMHO is het modsysteem bedoeld om de ''crap'' er uit te filteren, zodat bezoekers daar niet tegenaan hoeven te kijken. Mensen die alleen interessante reacties willen lezen kunnen zo hun niveau op 3 zetten. Het is dan ook in eerste instantie niet bedoeld om mensen te belonen voor hun reacties, alhoewel dat vaak wel zo wordt gezien.

Reacties die totaal de plank misslaan, maar misschien toch wel een interessante bijdrage zijn aan de discussie kunnen dus ook op een hoger niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
Op woensdag 02 mei 2001 20:18 schreef RobinVR het volgende:

[..]
Als ik mod kijk ik inderdaad naar een reactie met de ogen van hoe graag had ik deze reactie willen zien. Dus slechts als selectieniveau. Het chronisch te streng modereren echter kan ook als demotiverend opgevat worden. Het heeft zo sterk twee kanten op het moment. Door de drukte worden er ontzettend veel crap-postings aangetrokken, maar daardoor wordt alles wat ook maar iets de beunkant opgaat uit voorzorg heel laag gezet en worden de vrij onschuldige reacties ook te laag gezet. Bij het alleen bekijken vanuit leesselectie wat voor objectief modden goed is gaat de voor velen (juist niet modders) denk ik de lol eraf en is dat niet goed voor de continuïteit. Het blijft een wankel evenwicht tussen streven naar kwaliteit en plezier om een site interessant te houden.

[edit] Een |:( waar /me Freud trots op zou zijn geweest. [/me]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KexDaFlex heeft groot gelijk dat hij met dit punt naar voren komt. Ik moet de laatste tijd veel reacties van -1 naar 0 helpen, omdat het simpelweg niet eens trollen zijn. Maar om nu alle standaard-reacties van 0 naar 1 te helpen, gaat ook mij een beetje ver: er staan zoveel standaard-reacties op 0 die dus volgens de modafspraak eigenlijk op 1 zouden moeten staan, daar kun je dagelijks honderden modpuntjes aan spenderen.

Het is dus echt een punt van beleid: wanneer is een reactie echt overbodig, wanneer is het een standaard-reactie en vanaf welke score krijgen de standaard-users die reacties voorgeschoteld?
Als alle standaard-zut op 1 gemod wordt, dan moet de grens om iets naar 2 te modden vrij laag liggen. En willen we de standaard-user (bijvoorbeeld iemand die niet geregistreerd is) ook die standaardzut op 1 voorschotelen? Ik zeg niet dat je al het overbodige dan maar naar 0 moet modereren, maar misschien moet je die grenzen waarop mensen standaard de reacties zien aanpassen:
Standaardusers en niet-geregistreerden zien alles standaard vanaf 2.
Moderators (want daar moet je je in de toekomst toch apart voor inschrijven) zien alles vanaf 0 of 1.
Diehards kijken natuurlijk vanaf -1.

Natuurlijk kun je deze waarde, ook nu al, in de profile instellen. En zelfs niet-geregistreerde bezoekers kunnen in een thread reacties onder een bepaald niveau eruit filteren. Ik denk alleen dat beide opties niet vaak gebruikt worden, alleen al omdat veel mensen niet eens weten wat het inhoudt.

In ieder geval is het nuttig om d''r eens een discussie over te starten. We moeten ons wel realiseren dat het niet alleen aan de mensen in het TMF ligt. Ik denk dat er een heel groot deel van de -1 overbodig''s van moderators komt die vrijwel nooit op het TMF komen.

Never stop seeking what seems unobtainable...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
Op woensdag 02 mei 2001 23:55 schreef Thor-korenwolf het volgende:
...
Dat is inderdaad exact wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:34

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik had geloof ik ook al een aantal keren geroepen dat +1 idd het standaard niveau is.

Ook ik signaleer wat * KeX en /me ook al signaleren :

Veel onterecht +3/+4, en veel onterecht -1/0.

Iets moet er dus aangepast worden, want als een user geen negatief karma heeft, post hij gewoon op 1. Standaard geleuter hoort daar ook. Echt overbodig moet naar 0. Oppercrap naar -1. En niet anders.

Ik heb het idee dat een standaard-reactie erg snel als "overbodig" wordt gezien.

En ja, dat kost best wel puntjes ja, de hele tijd overgewaardeerds voor het hoge gebied in te zetten, en ondergewaardeerds voor het lage gebied. Het is veel te veel "piek en dal" nu, het zouden de uitschieters naar beneden en boven moeten zijn, niet de hele thread.

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1