Op zaterdag 14 april 2001 21:24 schreef Chaos het volgende:
Suggesties voor verbetering:
1) Slotjes alleen gebruiken om threads die uit de hand dreigen te lopen, of die in strijd zijn met de policy te stoppen.
Nope, een slotje is er ook voor om overbodige herhalingen te voorkomen opdat de search niet wordt overbelast. Ook onzin etc is een no-go. De meeste slotjes zijn ervoor bedoelt om het GoT er als geheel beter op te laten worden, hoe grof ze ook mogen zijn
2) Bij een slotje moet je je altijd afvragen of de thread die achterblijft nut heeft, zo niet gebruik je de delete-knop.
Ook de uitleg van het slotje is vaak belangrijk en bij een delete krijg je meestal een zeiktopic erachteraan (users....) dat zijn dan al 2 topics etc etc. Maar soms is het idd beter (heel soms).
3) Adjes en modjes onderling moeten elkaar eerder aanspreken op foute mod-acties, op die manier wordt er uiteindelijk veel consequenter gemod.
Agreed, maar dat zal dan natuurlijk niet publiekelijk gebeuren. Dat gebeurt dan achter de schermen. En daar merken users niets van, dus blijven enkele users doorblaten dat er niets verandert.
4) Een user kan een mod vragen om een toelichting op een slotje, is hij/zij het er dan niet mee eens kan hij/zij in een topic in LA om de mening van andere mods en admins vragen. Als die dan ook reageren (wat nu niet echt gebeurd) is het voor de user meteen duidelijk of hij/zij wel of geen gelijk heeft. Nu is het 20 users vs. 1 mod en de andere mods weigeren zich ermee te bemoeien. Als de andere mods laten weten dat ze het met elkaar eens zijn houdt de user vast snel op met zeuren.
De mod heeft IMHO iig het voordeel van de twijfel. Ook zet een mod echt niet voor niets een slotje (99% terecht), dus laat de user iig op een fatsoenlijke manier aankaarten. Met een agresieve insteek komt de user zeker niets verder. Ook hoeft een mod zich niet ter verantwoording te laten roepen. Democratie is leuk, maar als een mod zich continue moet verantwoorden dan werkt de boel niet. Accepteer als user dat er modjes rondlopen die 1% meer macht hebben.
5) Gewone users die mod gaan spelen door ''slotjuuuuuuuu'' te roepen of op een andere manier bot gaan doen tegen een topicstarter krijgen net zo hard een waarschuwing. Dit soort dingen mogen alleen in SU, niet in een normale thread.
Ik spreek voor mezelf als ik meer hekel heb aan dat soort topic-mollers dan de topicstarter. Mijn policy is dat deze mensen sneller een note te pakken hebben dan de topicstarter. Meestal trash ik deze reacties dan ook, waarna de draad soms tot goede bloei komt. In dit geval helpt de mod de topic dus.
6) Als een newbie een vraag stelt en je vindt die te dom om op te antwoorden dan reageer je gewoon niet. Er lopen genoeg anderen rond die de newbie wel willen helpen, op een botte manier naar de search verwijzen is dus niet gewenst.
Vertel dat de andere users maar. Onfatsoenlijke users doen dat vaak, maar soms is de newbievraag te erg voor woorden. Meer FAQ''s zijn een antwoord, betere mods ook. Aangezien users nogal negatief kunnen zijn tegen mods is dat nogal een paradox. Als mod boeit dat mij niet en help ik de newbie iig op weg (meerdere mods knikken nu mee).
IK weet niet welke consensus er heerst onder users, maar de algemene doelstelling van de modjes is dat we het forum proberen te verbeteren. Gastvriendelijker, informatiever en hogere kwaliteit streven we na. Om 1 of andere gekke reden herkennen users dat niet. De laatste tijd is er bijzonder veel gescheld op modjes (wie wilde er namen?) en verschijnen ook erg veel topics van dit kaliber. Dat terwijl de toestroom steeds groter wordt en de algemene kwaliteit steeds diverser. Ipv kritiek zou er meer constructieve kritiek kunnen komen. Er zit namelijk zeker vooruitgang in het forum.
Er is voor ieder deelforum een aanspreekpunt in de vorm van modje aangenomen en naar iedere user wordt echt wel geluister. Ook verschijnen op steeds meer fora FAQ (PM dit weekend nog).
De code #55 wordt ook behoorlijk bestreden, alhoewel dat buitengewoon moeilijk schijnt te zijn. Het Topix team presteert ook niet naar behoren misschien, maar er wordt ontzettend veel gedaan om de boel te verbeteren en er wordt echt wel naar een oplossing gezocht. Snoeiharde en repetatieve kritiek is IMHO niet echt een bijdrage.
Conclusie: Zieken/zeiken kan, maar doe er dan iets constructiefs mee. Ikke zeik al maanden over een aantal dingen en deze gaan Daadwerkelijk veranderen (mede door de positieve input mijnerzijds (zie TMF)).
* Delerium has spoken (heeft Chaos fatsoenlijk antwoord?)
[edit], ik daag Revolution uit om tenminste 2 construcieve bijdragen te leveren aan het forum. Anders is zwijgen beter.