Toon posts:

[BC3] taalfout ontdekt...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er staat een taalfout bij het forum "Hardcore interaction design". Onder de kop "Hardcore interaction design" staat:

Blablabla "een plek voor de "ervaren" prof designer blabla". Een prof is al ervaren dus het wordt dubbelop gezegd. Okee tis mierenneuke maar k zeg t maar ff.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

sex met dieren :r laat die mieren langer leven ja :P ;)

Maar je hebt gelijk (moest toen ff snel iets verzonnen worden). Als iemand het ff kan fixen :)

• Onno
  • Niet online
Een prof is al ervaren
Hoeft niet. Professioneel == beroepsmatig. Dat is heel wat anders dan ervaren.

• Tom
  • Niet online

Tom

Oh jee nog meer mieren gaan eraan :'( >:) :P

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:21

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Gevoelsmatig ga ik wel achter Onno en zijn mening staan ;)

Verwijderd

Je mag toch wel redeneren dat iemand pas zijn beroep zelfstandig mag uitoefenen als hij voldoende ervaring heeft opgebouwd om een professional te heten.

Zo .. en die mieren zijn nu echt toe aan rust.

• Onno
  • Niet online
Je bent een professional vanaf dag 1 dat je een professie uitoefent, dan hoef je nog niet ervaren te zijn. Dus nee, die redenatie gaat niet altijd op.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

ben ik (ho even !) met onno eens !!!

Waar jij over valt noemen de taalpuristen zoals ik een contaminatie of in dit verband "dubbelopisme" (ook wel tautologie of pleonasme genoemd )

bv. gebruikte occasions idd.

Maar in dit geval:

Een prof die net begonnen is hoeft per definitie toch nog geen ervaring te hebben ....

bv. Kimi Raikonen in de F1, hij is prof maar heeft geen F1 ervaring.

of wat dacht je van een jonge profvoetballer zonder ervaring. ook kun je computerprof zijn zonder al te veel ervaring (hoewel dit idd wel aannemelijk is)

vraag je het mij (journalistiek gestud.) ??

toch wel correct !!!!

Verwijderd

Een dokter is een pro. Maar hij mag pas opereren zonder supervisie wanneer hij volleerd is. Ervaring dus. Zolang hij geen professional is, is hij dus ook nog geen dokter, maar een trainee.

Dus je bent volgens mij pas een professional als je de ervaring hebt. Anders zou je je beroep mogen uitoefenen zonder ervaring. Dat lijkt me een slechte zaak :)

Verwijderd

Ik weet niet precies wat wat is, maar ik weet wel dat een tautologie geen pleonasme is. Daarom zijn ''t ook 2 verschillende termen.

/me is in een redelijk nutteloze mierenneuk-bui.

Eigenlijk is mijn standpunt meer die van Onno, maar dat neukt zo lastig mieren. Dit is leuker.

Ik wil maar zeggen: je kunt gewoon keihard argumenten aanvoeren voor beide standpunten :)

• Onno
  • Niet online
Een dokter is een pro. Maar hij mag pas opereren zonder supervisie wanneer hij volleerd is. Ervaring dus.
Voor een dokter geldt dat ja, omdat dat een beschermd beroep is. Dat mag niet iedereen uitoefenen. Maar daar is in de meeste gevallen geen sprake van. En in dit specifieke geval al helemaaaal niet.

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Een pleonasme is een dubbelopisme dmv twee verschilende woordgroepen. vb zelfstandig naamwoord + bijvoeglijk naamwoord. Een tautologie is een dubbelopisme met twee woorden uit dezelfde groep. vb twee zelfstandige naamwoorden. De derde variant is de gewone herhaling waarbij twee keer hetzelfde woord gebruikt wordt: hè hè, wat doen we moeilijk :P

Overigens is hier volgens mij het verschil tussen professional=ervaren en professioneel=als beroep van belang.

edit:
typo-neuken (beschermde diersoort?)

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 20:36
pompiedom... laten we weer is gaan mierenneuken vandaag :+

• under-world

under-world

ooh-la dots

nee hoor, sorry hlpdesk......
neem dit nu maar van mij aan.....

een pleonasme is idd geen tautologie maar dit zijn twee (van de 3) verschillende vormen van de contaminatie (de derde is de uitgestelde contaminatie)

Van geen v/d drie is hier sprake tenzij je blind van een prof een ervaren iemand maakt zonder dat hiervoor aanwijzingen bestaan.

slecht onderbouwd gemiereneuk dus toch...

• KeX

KeX

Op vrijdag 13 april 2001 11:46 schreef osama het volgende:
ben ik (ho even !) met onno eens !!!

Waar jij over valt noemen de taalpuristen zoals ik een contaminatie of in dit verband "dubbelopisme" (ook wel tautologie of pleonasme genoemd )
Oeps, contaminatie is niet in die vorm dubbelopisme. Een contaminatie is foutief nederlands. Een contaminatie is een incorrecte samentrekking van twee woorden.
voorbeelden:
-overnieuw (over of opnieuw)
-optelefoneren (opbellen of telefoneren)
enz.

edit:
alweer typo :(

• IceStorm
  • Laatst online: 08:21

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik denk dat ik maar een "Vereniging tot bescherming van sexueel geweld tegen mieren" ga oprichten ofzo... :)

• under-world

under-world

ooh-la dots

Onno, Kexdaflex, zwaar gemiereneuk of niet ??????

• Tom
  • Niet online

Tom

jeetje ik heb heel wat mensen aan het denken gezet :o

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op vrijdag 13 april 2001 11:57 schreef KexDaFlex het volgende:
De derde variant is de gewone herhaling waarbij twee keer hetzelfde woord gebruikt wordt: hè hè, wat doen we moeilijk :P

edit:
typo-neuken (beschermde }:O diersoort?)
o, ja die was ik vergeten er zijn er dan 4 (ook nog de uitgestelde contaminatie)

Verwijderd

Op vrijdag 13 april 2001 12:01 schreef morgoth het volgende:
pompiedom... laten we weer is gaan mierenneuken vandaag :+
Pompiedom... laten we weer is eens gaan mierenneuken vandaag.

P, eens, .

3 fouten >:);)

• KeX

KeX

Wat mij betreft is erover beginnen en erover doorgaan inderdaad sex met dieren, maar ik heb zoiets als je er al over begint doe het dan goed.

• under-world

under-world

ooh-la dots

o nee kexdaflex heeft helemaal gelijk !!!!

dubbelopisme valt onder contaminatie (subgroep) net zoals de uitgestelde

• under-world

under-world

ooh-la dots

hehehehehehehe

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 20:36
Wat een boeiende discussie toch weer :)

Maar een ''ervaren professionel'' is iig NIET dubbelop ofzo. Je kan ook een onervaren professionel zijn....

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 11:05
LOL!
kijk, dit is nu nog eens grappig! :)

• KeX

KeX

Resumerend:
Als met de afkorting prof een professional aangeduid wordt dan is er dus sprake van een pleonasme namelijk het zelfst. nwd. prof-webdesigner en de bijvoeging ervaren. Als met de afkorting professionele wordt bedoeld dan staat er de ervaren webdesigner die dit voor zijn werk doet en dat zou correct nederlands zijn.

Bring me another ant, this one is bleeding like hell. (vrij naar Freddy Mercury)

edit:
Gelukkig had niemand gezien dat het alsnog verkeerd stond ;)

Verwijderd

Op vrijdag 13 april 2001 12:19 schreef KexDaFlex het volgende:
Resumerend:
Als met de afkorting prof een professional aangeduid wordt dan is er dus sprake van een tautologie namelijk het zelfst. nwd. prof-webdesigner en de bijvoeging ervaren. Als met de afkorting professionele wordt bedoeld dan staat er de ervaren webdesigner die dit voor zijn werk doet en dat zou correct nederlands zijn.

Bring me another ant, this one is bleeding like hell. (vrij naar Freddy Mercury)
That about covers it.

• Onno
  • Niet online
Op vrijdag 13 april 2001 12:19 schreef KexDaFlex het volgende:
Resumerend:
Als met de afkorting prof een professional aangeduid wordt dan is er dus sprake van een pleonasme namelijk het zelfst. nwd. prof-webdesigner en de bijvoeging ervaren. Als met de afkorting professionele wordt bedoeld dan staat er de ervaren webdesigner die dit voor zijn werk doet en dat zou correct nederlands zijn.
Professional == professioneel iemand. Jij maakt een onderscheid tussen beide woorden dat simpelweg niet bestaat.

• KeX

KeX

Op vrijdag 13 april 2001 12:51 schreef Onno het volgende:

[..]

Professional == professioneel iemand. Jij maakt een onderscheid tussen beide woorden dat simpelweg niet bestaat.
Taaltechnisch (misschien) niet, maar in de zegs-en gebruikswijze wat mij betreft wel. Als men het heeft over iemand die een professional is dan wordt vaak een vakbekwaam en ervaren iemand aangeduid. Maar puur op woordtechnische betekenis kan ik je geen ongelijk geven. Bij professioneel is de intentie om aan te geven dat iemand het als beroepsuitoefening doet wat mij betreft nadrukkelijker aanwezig.

• under-world

under-world

ooh-la dots

dus heeft Onno gelijk.........

Verwijderd

Topicstarter
hehe kwist niet dat t zo leuk zou worden.
Ik ben het toch met Hlpdsk eens.

• KeX

KeX

[okeej, iemand hele kleine rubbertjes bij zich]
Een professional is een leenwoord wat gebruikt wordt om iemand die een sport voor zijn beroep uitoefent aan te geven. Volgens de definitie is het dus niet voor een webdesigner van toepassing. Het woord professioneel duidt beiden aan, namelijk en het vakbekwame en het uitoefenen van een beroep. Dat zijn dus twee verschillende betekenissen van hetzelfde woord. Afhankelijk van wat er bedoeld wordt geldt dus nog steeds bovenstaande redenering omtrent het goed of fout zijn van de zinsnede ''een ervaren prof-webdesigner''. Aangenomen dat het forum niet alleen is voor mensen die het slechts voor hun beroep doen staat hier dus geen correct nederlands en is er sprake van een pleonasme.
[/keej, iemand hele kleine rubbertjes bij zich]

edit:
zinsconstructie niet correct

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-02 12:30
Conclusie: hier is een ervaren stel professioneel mieren aan het neuken :)

Verwijderd

Het is een orgie van professionele mieren die neuken.

• KeX

KeX

Op vrijdag 13 april 2001 13:11 schreef valkenier het volgende:
Conclusie: hier is een ervaren stel professioneel mieren aan het neuken :)
Klopt, maar zolang je dat zelf beseft en niemand schaadt is het toch geen probleem wat voor een afwijkende perversie je hebt.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Having fun, ladies? >:)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Onno
  • Niet online
Op vrijdag 13 april 2001 13:08 schreef KexDaFlex het volgende:
[okeej, iemand hele kleine rubbertjes bij zich]
Een professional is een leenwoord wat gebruikt wordt om iemand die een sport voor zijn beroep uitoefent aan te geven. Volgens de definitie is het dus niet voor een webdesigner van toepassing.
Hmm... interessante definitie houdt Van Dale erop na. Mailtje is onderweg. :)

• KeX

KeX

Op vrijdag 13 april 2001 14:07 schreef Onno het volgende:

[..]

Hmm... interessante definitie houdt Van Dale erop na. Mailtje is onderweg. :)
:)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

:Z:Z:Z:Z:?:'(:?:Z:Z:Z:Z

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Verwijderd

YakuzA heeft niet voor niets in z''n sig staan dat hij 14 berichten per dag heeft :r
Pagina: 1