[BC3] Heb je nog goede HOWTO''s? Stuur ze naar mij!

Pagina: 1
Acties:

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 08:48

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Van verschillende users heb ik al het verzoek gekregen om ipv elke keer een link te posten naar de search, te zorgen voor goede HOWTO''s. Nou heb ik daar zelf niet echt tijd voor om voor elk onderwerp een HOWTO te schrijven. Maar als iemand zich geroepen vind, stuur jouw materiaal dan naar mij.

Ik weet zeker dat je er veel mensen mee zal helpen en de kwaliteit van het forum ermee zal verbeteren. Dus laat eens zien dat je iets voor GoT wilt doen...

Mijn email adres: obsidian@tweakers.net

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:21

IceStorm

This place is GoT-like!!!

OH doe wel even slim en als je er een wil schrijven/schrijft post dat dan even hier voordat we zometeen met 10 howto''s zitten hoe je het beste een duron kan krijten :).

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Goed punt. :) Waar de meeste vragen over komen zijn...

Waterkoeling. Hoe doe ik zoiets?
Overclocken va een AMD CPU, hoe doe ik dat?
In elkaar zetten van mijn PC, hoe doe ik dat?
Internetverbinding delen, hoe doe ik dat?

Andere dingen mogen ook, maar laat wel even weten...

Graag wel duidelijke uitleg, liefst met plaatjes om het nog duidelijker te maken. Houdt er rekening mee dat het vaak beginnens zijn die de HOWTO gebruiken, dus let op je woordkeuze.

• Artcore
  • Niet online
Ik wil wel een AMD overclock HOWTO maken. Ik zit nu alleen midden in mijn tentamens, mondelingen en andere rotzooi, dus ik denk niet dat je hem morgen al hebt :)

Maar volgende week af zal wel lukken, is dat vroeg genoeg?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Op vrijdag 23 maart 2001 08:54 schreef Artcore_Trooper het volgende:
Ik wil wel een AMD overclock HOWTO maken. Ik zit nu alleen midden in mijn tentamens, mondelingen en andere rotzooi, dus ik denk niet dat je hem morgen al hebt :)

Maar volgende week af zal wel lukken, is dat vroeg genoeg?
Geen probleem. :)

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 11:05
slecht idee..
use the search: nog slechter idee.
dat gaat gewoon regelrecht in tegen het principe van GoT
en dat principe is: weet je''t niet? Vraag het en iemand verteld het je
GoT is net zo populair omdat je met een simpele vraag een moeilijk vraagstuk op 1 2 3 hebt opgelost.. ZONDER er veel moeite in te moeten steken (i''net search gebruiken dus!)

• Artcore
  • Niet online
Nee! Goed idee man! Niet afkappen please want ik ben al met mijn stukje bezig :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Op vrijdag 23 maart 2001 15:26 schreef Artcore_Trooper het volgende:
Nee! Goed idee man! Niet afkappen please want ik ben al met mijn stukje bezig :)
Was ik ook echt niet van plan hoor. :)

• Artcore
  • Niet online
Ok obsidian, kijk je er even naar? Ik heb hem gemaild naar obsidian@tweakers.net.

Schroom vooral niet om opbouwende kritiek te geven.

(ja ik ben wat eerder klaar, even doorgewerkt) :)

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Ik wil wel een (aantal) HOWTO''s schrijven, bijvoorbeeld voor internet delen (win9x, win2k, adsl, isdn, etc), game performance in win2k, multimonitor in win2k (heel simpel, maar komt regelmatig langs), PIII/Celeron overclocken, Apache+PHP+MySQL installeren onder Windows en nog tig.

Een klein probleempje is alleen dat ik vaak programma''s gebruik die niet op legale wijze gratis te verkrijgen zijn.. :P. En dat mag natuurlijk niet in een HOWTO, toch?

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
howto''s over casemodden en overclocken mogen ook naar mij; voor onze site ;)

• witchdoc
en wie gelooft echt er dat iemand liever die howto''s leest dan ze vraag interactief beantwoord te krijgen?

Verwijderd

Ik zou een voorstander zijn van een soort database met allerlei howto''s.
Je zou kunnen zeggen dat de search van Got die functie nu al heeft. Maar dat is toch veel minder transparant dan wanneer je kant en klare howto''s kunt downen.
Ik ben persoonlijk vooral geinteresseerd in een howto over hoe je je eigen pc bouwt.

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Op vrijdag 23 maart 2001 17:37 schreef poohbeer het volgende:
en wie gelooft echt er dat iemand liever die howto''s leest dan ze vraag interactief beantwoord te krijgen?
Ja dat denk ik wel, als je bijv. wilt weten hoe je je AMD moet overclocken en daar is een goede, duidelijke en uitgebreidde how-to van dan heb je daar veel meer aan dan al die losse topics waar het een beetje half in staat.

Zo is het met veel meer, als ik iets wil weten gebruik ik eerst de serach, maar heel vaak wordt het daar heel rommelig en kort uitgelegd.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Die howto''s zullen zeker gebruikt worden. En of ze gemaakt worden met warez of dat er namen instaan van apps die je niet legaal hebt.. Tja :? dat is niet illegaal naar mijn mening. Zolang er maar geen links staat naar warez.

Dus Burat, schrijf maar op en stuur maar op... We kunnen alles gebruiken.

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Nou, ik weet het wel zeker. En je bij "hoe deel ik internet'' nummer 25000 gewoon een linkje naar de HowTo zetten en dichtgooien. Dan kan niemand meer klagen dat er ''search'' geroepen wordt, omdat de vraag van de topicstarter beantwoord is..

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Sir Abarth
  • Laatst online: 18-01-2024

Sir Abarth

The secret word is: ToeT!

http://howto.tweakers.net is iig al gereserveerd zie ik...had iemand van de crew al plannen? ;)

ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

• witchdoc
mm.. ''k kan desnoods ook wel een paar howto''s maken die in NT kunnen geplakt worden.. maar euhh.. is femme eigenlijk al niet bezig met een project als dit? Ik haat dubbel werk.. mm.. eigenlijk haat ik werk gewoon ook al. ;)

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op vrijdag 23 maart 2001 17:37 schreef poohbeer het volgende:
Ik :)

Ik word nl gek van het delen van internet (lukt niet).

Duzz Burat, schrijf erop los :D

• saviour
  • Niet online
Op vrijdag 23 maart 2001 18:21 schreef Burat het volgende:

[..]

Nou, ik weet het wel zeker. En je bij "hoe deel ik internet'' nummer 25000 gewoon een linkje naar de HowTo zetten en dichtgooien. Dan kan niemand meer klagen dat er ''search'' geroepen wordt, omdat de vraag van de topicstarter beantwoord is..
Juist! Ik wil hem morgen op mijn bureau hebben :D ;) geintjuhh

Verwijderd

Op vrijdag 23 maart 2001 21:19 schreef saviour het volgende:

[..]

Euh, die is er al :?
(ik heb ''em gebruikt namelijk. èn de search >:) )

• saviour
  • Niet online
Ja, Andina. Die ene van T.net? Ik kom er niet uit :) En jij ook niet want het is je nog steeds niet gelukt :P

Verwijderd

Fout!
Ik kwam er wèl uit, het draaide als een tierelier, alleen viel af en toe de verbinding weg ;)
Verder is het een héél handige How-to hoor :)

(Goh, je leest toch nog wel daar :P ?)

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Op vrijdag 23 maart 2001 21:19 schreef saviour het volgende:

[..]

Juist! Ik wil hem morgen op mijn bureau hebben geintjuhh
Nou, morgen is misschien wat snel, maar als dit serieus is, zal hier zeker iets leuks van maken :P. Heb al op alle mogelijke manieren en in alle mogelijke situaties internet deling in een windows netwerk voor elkaar gekregen, dus een leuke howto schrijven lukt ook wel ;).

Maareh: obsidian, heb jij al enig idee of dit ook een serieus jasje krijgt? Dus vanuit T.net/GoT?? Want dat lijkt me wel handig..

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:15
Op vrijdag 23 maart 2001 20:35 schreef Sir Abarth het volgende:
http://howto.tweakers.net is iig al gereserveerd zie ik...had iemand van de crew al plannen? ;)
En hebben ze dan gelijk ook maar http://yaddayadda.tweakers.net en http://blaaaat.tweakers.net gereserveerd? M.a.w. elk subdomein wordt gewoon doorgelinkt naar http://www.tweakers.net :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Ik hoop zeker dat dit serieus aangepakt gaat worden ja. En ik zal daar ook voor gaan werken om dat zover te krijgen. :)

• Artcore
  • Niet online
Heb je mijn stukje nog gekregen obsidian?

• witchdoc
Op vrijdag 23 maart 2001 21:49 schreef saviour het volgende:
Ja, Andina. Die ene van T.net? Ik kom er niet uit :) En jij ook niet want het is je nog steeds niet gelukt :P
dat bedoel ik nu dus he.. het minste dat er niet gelijk loopt kan je je howto wegsmijten en gaat men er toch een topic over openen.. en wat zal het eerste antwoord dan zijn? RTFHT (read the fucking howto)

Verwijderd

Op zaterdag 24 maart 2001 17:25 schreef poohbeer het volgende:

[..]

dat bedoel ik nu dus he.. het minste dat er niet gelijk loopt kan je je howto wegsmijten en gaat men er toch een topic over openen.. en wat zal het eerste antwoord dan zijn? RTFHT (read the fucking howto)
Laatste regels van die How-to zijn: Kom je er niet uit? Dan kun je altijd nog je vraag stellen op GoT, daar zitten er genoeg die je willen helpen
Of zoiets >:)

• witchdoc
Op zaterdag 24 maart 2001 20:40 schreef Andina het volgende:

[..]

Laatste regels van die How-to zijn: Kom je er niet uit? Dan kun je altijd nog je vraag stellen op GoT, daar zitten er genoeg die je willen helpen
Of zoiets >:)
daar zitten genoeg mensen die vinden dat een forum dient om de search te gebruiken bedoel je?

Verwijderd

Nee, dat bedoel ik niet >:)
Dat staat onderaan die How-to, zeg ik toch?
Maarre... ik heb echt niks tegen het search-gebruiken hoor, doe ik veelvuldig :P
Steek je nog ''es wat van op ook :)

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

People who say it cannot be done..
Should not interrupt those who are doing it.
Dit is de signature van Russ, een gewaardeerd deelnemer van Team Anandtech. Dit is precies de juiste quote voor mensen als Poohbeer.

• witchdoc
Op zaterdag 24 maart 2001 22:25 schreef ecteinascidin het volgende:

[..]

Dit is de signature van Russ, een gewaardeerd deelnemer van Team Anandtech. Dit is precies de juiste quote voor mensen als Poohbeer.
heheh, denk je? ik geloof best dat je redelijk simpel zo''n howto dbase''je kan opstellen hoor.. ik betwijfel enkel sterk dat''t gaat werken.
ik doe ook geen moeite om het project te kelderen dus helemaal klopt je ''spreukje'' wel niet

hier krijg je nog maar eens een bumpje van me.. de 2e al.. goh.. en niet eens een dankjewel

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
ik heb al wat materiaal gehad, oa van Artcore_Trooper. Thanks. Ik zal van de week er even naar kijken en dan laat ik nog weten wat ik ervan vind, en wat er nog in zou kunnen.

• Artcore
  • Niet online
Gebeurt hier nou nog iets mee?

• Cookie
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik vind het mooi dat idee nu wordt opgepakt :). Enne Poohbeer, GoT wordt er echt niet overbodig door, maar het is wél een stukje basis-info die gewoon op een site als T.net hóórt te staan, en newbies een eind op weg kunnen helpen en ook iets hebben om op terug te vallen, imho. Mits goed en duidelijk geschreven natuurlijk en dát is niet altijd even gemakkelijk, denk ik. Sommige HowTo''s zullen daarom vermoedelijk nog wel hier of daar bijgeschaafd moeten gaan worden. Maar het kan zeker wel wat worden, als genoeg mensen hun schouders eronder zetten.

* HowTo''s
Even een rijtje (excuseer de dubbelposts) wat mij 1-2-3 te binnen schiet:
-Overklokken cpu (Intel/AMD) + koeling verbeteren
-Overklokken videokaart
-Drivers installeren/updaten (VIA/Nvidia)
-Casemods (o.a geluidsreductie, extra koeling/airflow, enz)
-Dual-boot systeem maken
-PC bouwen
-Geforce->Quadro
-Monitor afstellen, optimaliseren videokaart-instellingen voor o.a. games
-Kabels maken
-Internet sharen, netwerk aanleggen
-Pc reinigen
-DVD back-uppen, compressiemethodes
-Pc-upgraden/uitbreiden (extra HD''s plaatsen/Riad configs.)

* En ook een groot maar interessant karwei: een Database met hardware specs en benchmarks.

* Een agenda met evenementen en adressen.

* En wat te denken van de mogelijkheid om je PC te configureren én bestellen via de pricewatch/PC-configurator? Heeft nogal wat voeten in de aarde natuurlijk, maar kan T.net provisie mee vangen.

Just thinking out loud :).

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Er word zeker wat gedaan met de HOWTO''s die aan mij gestuurd worden. Helaas zijn het er maar heel weinig op dit moment (1 maar).

• Artcore
  • Niet online
Ik zal eens nadenken of ik nog van iets verstand heb :)

Verwijderd

Kan dit eventueel gekoppeld worden met een knowledge base over webdesign!?

Gewoon 1 grote knowledge base maken!?

Moet er nog een howto pc maken komen!? Dan kan ik helpen, daar heb ik enigzins verstand van :)
Voor de rest was ik bezig met een opzetje voor iets dergelijks voor html...

En wat lees ik nou!? Andina heeft d''r netwerk aan de gang!? Ikke nog steeds niet :( Van de week maareens weer proberen aangezien ik nu een nieuwe pc heb, of het lag aan mijn oude pc, of aan de pc van vriendje... (jah ik had alles goed toegewezen en ingedeeld, zelfs proggies erbij gehaald etc etc.)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Kom maar op met die HOWTO Llewella. En ik denk dat alles gecombineerd gaat worden ja.. Dat was volgens mij wel de bedoeling.

• SilentStorm
  • Laatst online: 27-01 23:32

SilentStorm

z.o.z

vind het ook een goed idee. Je leest als je ergens iets over wilt weten even de howto door.. Je hoeft niet moeilijk op internet een stukje info te zoeken voor bv de ''newby voedingmodde'' om maar wat onzinnigs te noemen.. Lees eerst ff wat basic info door en kun je daarna altijd nog vragen. Die howto''s zouden dan een soort naslagwerk/online encyclopedie worden..

Localhost is where the heart is

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb al eens een begrippenlijst gemaakt van technische dingen die met overclocken te maken hebben. Het is maar een opzetje, maar als iemand zich geroepen voelt ermee door te gaan:
Lijst met technische begrippen.

Core
De core van een processor is het deel dat wat boven het vierkante plaatje uitsteekt (uitgaande van een socket processor). Hier vinden de berekeningen plaats, bovendien is dit het deel wat de meeste warmte op wekt. Dat is ook de reden dat hier de heatsink op drukt en niet op de rest van de processor.

Front Side Bus
De front side bus is de frequentie waarop de dataoverdracht met je processor plaats vindt. Dit is dus niet de snelheid waarmee de core zijn werk doet. De frontside bus van een celeron I is standaard 66MHz, die van een pentium II is 66MHz of 100MHz (de snellere exemplaren draaien op 100MHz). De pentium III draait op 100MHz of 133MHz, afhankelijk van de uitvoering. Bij overclocking is een lage fsb fijn aangezien de multiplier dan hoger is en er meer winst uit de multiplier te halen is. Bij AMD processoren ligt dit anders omdat die geen vaste multiplier hebben, standaard hebben ze wel zogenaamde "multiplier lock", maar die is te omzeilen.
De front side bus beïnvloed ook de rest van de randapparatuur, zo levert een verhoging van 66MHz naar 83MHz een verhoging van 33MHz naar 42MHz van de PCI frequentie op. Hiermee dient rekening gehouden te worden, aangezien anders je PCI kaarten instabiel worden. Hetzelfde geldt voor je AGP kaart, die draait normaal op 66MHz, maar bij verhoging van de fsb naar 83MHz draait ook die AGP poort op 83MHz. Dit kan de videokaart instabiel maken waardoor 3D spelletjes vastlopen.

Multiplier
De multiplier van een processor bepaalt samen met de "front side bus" de snelheid in MHz. Zo draait een pentium III 800E op een fsb van 100MHz en een multiplier van 8, terwijl de pentium III 800EB op 133MHz fsb draait met een multiplier van 6. Bij multiplier locked processoren is het handig om een processor met een hoge multiplier te hebben, aangezien iedere MHz die je de fsb omhoog krijgt meer verschil in de core uitmaakt.

Overclocken
Iedere processor heeft een bepaalde snelheid waarom de fabrikant nog garandeert dat hij stabiel zijn werk doet, dat wil zeggen, zonder fouten te maken. Die snelheid wordt dan intern vastgelegd door middel van een multiplier en een front side bus. Je moederbord kan deze specificaties detecteren en laat je processor dan op die waarden lopen.
Overclocken is eigenlijk het opkrikken van de prestaties van de processor boven de specificaties van de fabrikant, bijvoorbeeld door de front side bus op te voeren. Dat opkrikken van de prestaties gebeurt natuurlijk met minimale investeringen.

Slot / Socket
Processoren zijn er in verschillende uitvoeringen. De oudere types waren in slot1 (Intel) en slotA (AMD) uitvoering. Dit was gedaan omdat cache-chips nog niet zo klein waren te maken. Daardoor was er meer ruimte nodig rond de processor en was het formaat van de pentium I niet groot genoeg meer. Tegenwoordig kunnen cache chips wel klein gemaakt worden, dus het ppga en fc-pga formaat is weer terug. Als je een slot1 moederbord hebt kun je via een converterkaartje een ppga of fc-pga processor, hetzelfde geldt voor slotA naar socketA

PCI / AGP divider
Met het verhogen van de fsb van de processor gaan ook de frequenties van de PCI sloten en de AGP poort omhoog. Om te voorkomen dat dit instabiliteit veroorzaakt, moeten de PCI en AGP divider worden verlaagd. Dit kan meestal in de bios gedaan worden.

Voltage
Ieder apparaat draait op een bepaald voltage. Zo draaien moderne processoren op voltages tussen de 1,5 en 2,0 volt. Bij overclocken wordt vaak het voltage verhoogd om de processor stabiel te krijgen. In 99% van de gevallen wordt instabiliteit namelijk veroorzaakt doordat het verschil tussen een 1 en een 0 niet meer duidelijk is. Dit komt doordat de processor niet snel genoeg van bijvoorbeeld +2 volt naar 0 volt kan. Door het voltage te verhogen worden de 1-voltages en de 0-voltages uit elkaar getrokken en is het verschil duidelijker. In een twijfelgeval, laten we zeggen 1,1 volt op een processor die op 2 volt draait, kiest de processor wat het dichtst bij het voltage zit, in dit geval wordt dat dus een 1, aangezien +2 volt (een 1 dus) dichter bij de 1,1 volt zit dan 0 volt (een 0 dus).
Redelijk helder lijstje geloof ik. Meeste moet ook wel kloppen, maar feel free to correct. En post het ook effe als je wat verandert, voordat daar 100 mensen mee bezig gaan...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Netjes... :) Ik hoop dat we een uitgebreide database aan kunnen gaan bieden.
Pagina: 1