[BC3] php 4.0.5 trubbels

Pagina: 1
Acties:

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
ik heb al weet ik niet hoeveel installs van php gedaan maar deze keer ging het een en ander mis (4.04pl1->php4.05).

tar -zxvf php-4.0.5blabla.tar.gz
cd php.4.0.5
./configure --with-apxs --with-xml --with-zlib --with-mysql --enable-track-vars --with-gd
make
make install
cp php.ini-dist /usr/local/lib/php.ini

verder ook de zendoptimizer naar /usr/local/Zend/lib/ZendOptimizer.so gecopieerd en php.ini aangepast met:
zend_optimizer.optimization_level=15
zend_extension="/usr/local/Zend/lib/ZendOptimizer.so"

zo doe ik het altijd en dat ging altijd prima.

php werkt nu wel maar:

ik kreeg tijdens compileren een gd conflict fout dus nu maar ff zonder gd gedaan.

verder,
mysql connectie werkt oppeens niet meer (Warning: MySQL Connection Failed: Can''t connect to local MySQL server through socket ''/tmp/mysql.sock'' (111) )
terwijl mysql wel gewoon goed draait.
(als ik lokaal inlog met: "mysql -u root -p"

wie heeft hier ook problemen mee?

wat kan de oorzaak/oplossing zijn?

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Even een move van P&W naar Hosting&Webservers, waar ie imho thuishoort.

Het duurde wat langer dan geplanned :( (mijn fout, topic kwam in een duister gat terecht)

Maar eindelijk is ie er dan :)

• GiLuX
dat is erg jammer want in p&w komen bijna 10x zoveel mensen die waarschijnlijk wel een oplossing weten voor dit probleem :(

maarrrgoed....

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Die mysql error kun je oplossen door het goede pad van mysql.sock in je php.ini te zetten.
Ik had hier ook problemen mee idd, komt waarschijnlijk omdat je de build-in mysql support aanroept, probeer ''s te compilen met --with-mysql=/padnaarmysql dat zal denk ik beter werken.

btw. gd heb ik ook altijd gedonder mee, dus je bent niet de enigste :)

Verwijderd

Ik heb het geinstalleerd en het werkt perfect. :)

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 21:28
is dus een MySQL probleem.

en de foutmelding "(Warning: MySQL Connection Failed: Can''t connect to local MySQL server through socket ''/tmp/mysql.sock'' (111) )" is al veel vaker op GoT langekomen.
Probeer de zoekfunctie of anders FAQ bij MySQL.com

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• GiLuX
als ik het pad opgeef kan die em niet vinden
eg: --with-mysql=/usr/bin/mysql

waarom gaat het oppeens nu fout als ik daarvoor nog nooit problemen met een upgrade heb gehad.
mischien omdat ik mod_jk heb geinstalleerd wellicht?

• WAcKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08-2023
Nee, je moet het path naar mysql (het gehele pakket) opgeven, niet alleen de /bin/mysql binary! In jouw geval (zo te zien) is dat /usr, probeer dat eens.

En over GD, paste de errors eens, zowel van ./configure en als je compiled (geen idee waar je de fout in gaat).

BTW, als je de ./configure settings veranderd, vergeet niet eerst config.cache te deleten en te ''make clean''-en. Meestal blijft er wat hangen uit je vorige compile avontuur.

• GiLuX
raar,
keb bijna elk pad opgegeven wat ik kan verzinnen maar hij blijft maar zeuren dattie de header files niet kan vinden.

#whereis mysql:
mysql: /usr/bin/mysql /usr/share/mysql /usr/man/man1/mysql.1.gz

ik niet meer begrijpen

• WAcKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08-2023
Hallo, ik wil je wel helpen, maar als je dan niet meewerkt (de errors copy paste hier heen), kan ik je niet helpen...

Btw, MySQL heb ik in /usr/local/mysql/ geinstalleerd, met daarin de standaard subdirs /bin, /include, /lib, /var etc, etc, waarin de binaries, c includes, c libs, database files, etc zitten.

Bij php moet je de root van je mysql install opgeven, in jouw geval /usr, aangezien de mysql binaries in /usr/bin zitten, en je mysql client include en libs waarschijnlijk in /usr/include en /usr/lib. Doe eens een whereis/locate mysql.h, bij mij staat die in /usr/local/mysql/include/mysql, bij jou zou php dus waarschijnlijk kijken in /usr/include/mysql, het kan zijn dat die gewoon ipv in een subdir direct in /usr/include staat. Of ergens anders, dan moet je ff een paar extra argumenten meegeven zodat php ook in andere dirs kijkt voor includes en libs.

Anyway, wees wat duidelijker als je geholpen wil worden :]

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Dat MySQL-probleem komt alleen voor vanaf PHP-4.0.5. (Sorry, MySQL-probleem is misschien geen goed woord hier).

In je php.ini moet je zoeken naar SQL.safe_mode. Dat is vanaf PHP-4.0.5 enabled.

sql.safe_mode = Off

Of iets dergelijks.

-- Arie Willem

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Pagina: 1