[BC3] Meerdere sites op een IIS server

Pagina: 1
Acties:

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-03 00:00
Is het mogelijk om 2 verschillende sites op een NT4 bak met IIS te draaien?
De sites moeten met verschillende IP adressen bereikbaar zijn.
De bak staat achter een Firewall/Gateway...

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tuurlijk wel, ik weet niet hoe. Maar het kan.
bij apache heet het ip-based virtualhosts

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06:47
Het gevoel bekruipt mij dat je niet de moeite hebt genomen om het zelf uit te zoeken.

Dan had je gezien dat je bij het aanmaken van een nieuwe ''site'' andere IP-adressen en host-names kan invullen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Damon
Het probleem is dat ik op dit moment niet bij die server kan, omdat hij gehost staat!
Aangezien het nogal wat tijd kost om daar heen te gaan, weet ik liever van te voren of het mogelijk is...

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 21:28

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

nt 4 server ?

iis zit er gratis bij.
ga je naar de management console van iis. rechtsklik new site,naam site invoeren,homedirectory path en dan kun je een ip adres toewijzen

Beste film ooit

• The Lord
Nou, oké. Maar zoals je al aan mijn eerdere reactie kon zien, het kan. Gewoon het IP adres aangeven in de ''properties'' van de nieuwe site.

En, wellicht een goede tip. Pak een oud werkstation en maak daar een test-servertje van. Dan kun je dit soort dingen uitzoeken en testen voordat je het op een productie machine doet. Is lullig als je die machine kilt met een kleine wijziging in de configuratie.

• Damon
Thanx!

Uiteraard, maar de testbak staat op dezelfde lokatie!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
En ff in de advanced tcp/ip properties vanje netwerkkaart die ip adressen toevoegen.

En vooral beloven volgende keer eerst ff te zoeken, dit is te makkelijk te vinden om zomaar een vraag over te stellen. Foei :7

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 10:01

Bezulba

Formerly known as Eendje

ehm ik en damon zijn niet degene die dat gekke ding geinstalleerd hebben. onze chef moet het weten ivm hosting van een site van 1 van onze buitenlandse afdelingen.

maar wat ik aan de reacties kan aflezen moet je dus een ip binden aan het page.. en dat ip komt van een netwerk kaart.. maar dat betekent dus dat je evenveel netwerkkaarten als sites moet hebben. kan het niet anders?

blup

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-04 13:50
ip adres hoeft nog geen eens: ip adress op all assigned, advanced en dan de host header name invullen (domeinnaam dus: www.pietje.nl bv.)

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Mart!
  • Laatst online: 05-03 19:23
Jep, want voor een extra ip moet je waarschijnlijk betalen. Wij hebben op ons bedrijf zo''n 8 tot 10 sites draaien op 1 IIS bak met 1 IP. Werkt perfect. Test wel ff of beide domeinen nog goed werken na het instellen van de extra site, erg lullig als een klant ene volledig andere site voor z''n neus krijgt (ervaring!).

Gebruik je toch meerdere IP''s, dan kun je het beste na het toevoegen van een IP de IIS service ff opnieuw opstarten, anders kun je het nieuwe ip niet kiezen

Verwijderd

hey prutsers. |:( je moet IIS 5 gebruiken...dan kan je virtual host records gebruiken...dus meerder site per NIC.en dat is wat je wilt..:Y)

• Damon
Iedereen bedankt voor de reacties...
enne.. prutser :? in een bedrijfs-critische situatie stap je niet ff 123 over op een nieuwere versie, maar bedankt voor de tip :)

Verwijderd

Hehe in een bedrijfs kritische situatie betaald het bedrijf ook een systeembeheerder die dat soort dingen wel weet??????? Toch? En als het bedrijf geen geld heeft voor een systeembeheerder dan zal het ook wel niet zo KRITISCH zijn ;)

• Damon
Jah, en een systeembeheerder is alwetend uiteraard 8-)
Maar goed, laten we t gezellig houden he...

Verwijderd

Ik heb het dan wel over een systeembeheerder die ze daar juist voor aannemen lijkt mij :) Toch? Maar goed ik kan wel meegaan van dat je niet zomaar iets upgrade. Toch is het verstandig om te doen. :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:19
uh.. waarom installeer je geen PCAnywhere of iets dergelijks??

dan kan je die bak gewoon remote beheren..

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 10:29 schreef Damon het volgende:
Het probleem is dat ik op dit moment niet bij die server kan, omdat hij gehost staat!
Aangezien het nogal wat tijd kost om daar heen te gaan, weet ik liever van te voren of het mogelijk is...
Als je daar toch bent:
http://www.famatech.com/

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 10:01

Bezulba

Formerly known as Eendje

ja leuk dat remote beheren hebben we ook geinige progies voor (netop) maar stel dat na de reboot het hele ding niet meer werkt? wat dan? goed zo wij willen gewoon zekerheid en gaan er vrolijk naast staan dat we gewoon zeker weten dat dat ding werkt als we weg gaan. noem het overijverig of bediel als hij down is kunnen we hem zo weer up schoppen

blup

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 22:00 schreef Werkeend het volgende:
ja leuk dat remote beheren hebben we ook geinige progies voor (netop) maar stel dat na de reboot het hele ding niet meer werkt? wat dan? goed zo wij willen gewoon zekerheid en gaan er vrolijk naast staan dat we gewoon zeker weten dat dat ding werkt als we weg gaan. noem het overijverig of bediel als hij down is kunnen we hem zo weer up schoppen
Moet je windows rebooten als je een virtual host toevoegd? Hmm.. da''s ook kut..
En als je netop (:r) gebruikt, dan had je het dus toch op die testserver kunnen proberen?!
Of is die ook bedrijfskritisch? >:)
Er is volgens mij een verschil tussen ''effe iets aanpassen'' en ''drastisch met die bak aan de slag gaan''. Als ik voor elke configuratie aanpassing naar AMS zou moeten kan ik beter verhuizen of m''n bed in het NOC zetten.
Het zal vast wel weer zo''n windows feature zijn dat hij na een reboot niet meer werkt. Ben iig blij dat ik die dingen niet hoef te beheren en m''n collega (die dat dus wel moet doen) is errug blij met z''n APC masterswitch. :)
Maar goed, ik kan niet veel verzinnen waarvoor ik naar een machine moet anders dan dat er schijf kapot is ofzo. En volgens mij sloop je dat niet zo snel met configureren.
Het lijkt me ook hoogst frustrerend dat als ik daar aankom (nadat ik uit m''n nest gepiept ben) en ik hoef alleen maar een foutmelding door te starten of een machine uit en aan te zetten.

Verwijderd

IIS hoef je niet te rebooten in ieder geval niet heel de pc en ook IIS niet. Dat kan je bij apache niet zeggen als je dan hard (via httpd.conf) een vhost toevoegd moet je weer /prefix/bin/apachectl restart intikken en dat zuigt best wel. IIS is Vhost toevoegen, Vhost aanklikken met rechter muisknop, START aanklikken en draaien die handel dus je kan apart de vhosts aan en uit zetten dat is ook wel leuk :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

[b]Op dinsdag 15 mei 2001 23:56 [blaaaaaat]
Je kan toch ook een alias maken?
ar -> apache restarten
ass -> apache ssl starten
as -> apache stoppen

oid?

Verwijderd

Hehe slim bedacht jah :) maar het ging mij meer om dat je hem moet restarten en IIS niet. Trouwens ik ben wel voorstander van Apache hoor. Niet dat we meteen enge dingen gaan denken dat ik windows liefhebber ben. Ja als workstation is het nog steeds een fijne oplossing ipv van X windows dit omdat ik graag photoshop en rare plaatjes maak >:)

• The Lord
Om even wat verwarring te voorkomen....

Je hebt een server met één NIC en IIS4.

Dan kun je :
* IP-address based
- Voeg IP adres nr 2 toe bij de TCP/IP properties van de NIC.
- Geef voor de standaard site aan dat je hem alleen requests laat afhandelen voor IP adres nr 1.
- Maak onder IIS een nieuwe virtual website aan.
- Geef voor die site aan dat je hem alleen requests laat afhandelen voor IP adres nr 2.

* Host-header based
- Maak onder IIS een nieuwe virtual website aan.
- Geef voor die site aan dat je hem alleen requests laat afhandelen voor die ene host-header (=DNS naam).

Dat is alles. Geen reboot nodig; ook niet voor het toevoegen van een tweede IP adres.

En ga nou geen Apache vs IIS flame war beginnen als er een specifieke vraag voor IIS wordt gesteld.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Haha.... je hebt maar één ip nodig, je kunt elke site een andere host-header geven.
Ik had op onze vorige webserver onder IIS4 50 sites op één ip-adres draaien, en opnieuw opstarten?? kom nou!

hier mijn thuisservertje:
Afbeeldingslocatie: http://www.vera.huizezeldenrust.nl/files/screen.gif

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Pagina: 1