Toon posts:

[BC3] Rechten freehosting domein

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij hebben jullie allebei even veel rechten alleen hij had em gewoon eerder.

• Rush
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-04-2024

Rush

joris is

Ik heb effe een vraagje. Ik wou een domein naam reggen maar toen bleek dat ie al bezet was bij freehosting. Nu wil ik betalen voor die domein naam. Heb ik dan meer recht op die naam? Of heeft iemand die hem gratis (of met een kleine vergoeding) heeft meer rechten?

bvd Joris

tremble and despair for i am power!

• Rush

Rush

joris is

Damned dat is minder. Maar ik dacht dat ik zoiets had gehoord bij die gratis .com hosters dat als er iemand kwam met geld jij uit de weg moest.

Verwijderd

.nl ben je kwijt als iemnd je voor is geweest, behalve als jij dus een bijna dezelfde handelsnaam hebt als het domeinnaam en de huidige houder niet...maar zou maar vast gaan denken aan een nieuwe naam :)

Verwijderd

Is freehosting een domeinboer? Dan kun je hem van hun overkopen.

• Rush

Rush

joris is

Op zaterdag 28 april 2001 18:49 schreef joska het volgende:
Is freehosting een domeinboer? Dan kun je hem van hun overkopen.
Daar bedoel je mee of zij de domeinnaam hebben gekocht? Ik denk dat een van hun klanten het heeft gekocht.

Verwijderd

Als je een paar tonnetjes over hebt kun je kijken of je hem kan kopen.

Verwijderd

Op zondag 29 april 2001 11:43 schreef Rush het volgende:

[..]

Daar bedoel je mee of zij de domeinnaam hebben gekocht? Ik denk dat een van hun klanten het heeft gekocht.
Ja dat bedoelde ik. Maar als dat tweede het geval is, heeft hij weinig kans.

• Rush

Rush

joris is

Damned, maar maakt niet zoveel uit. Met de naam zijn vele combinaties mogelijk die hetzelfde betekenen en die nog niet bezet zijn.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Wie het eerste komt, het eerste maalt.

Ik heb dat eens gehad met een domein (.com)

Bleek van een handelaar te zijn, was niet eens een bijzonder boeiend domein, maar vroeg er 72.500,- dollar voor.......
Heb er toen een streepje tussen gezet, was gratis. (namezero).

• Ehv_BramBo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-04 22:30
Volgens mij koopt/registreerd freehosting de domeinen op hun naam. Als een ander dan geld wil bieden voor dit domein benaderen ze eerst degene die het domein bij freehosting heeft geregistreerd. Wil deze persoon het domein niet kopen dan kan de ander het domein kopen.

(Dit weet ik niet 100% zeker maar valt te proberen lijkt me).

Verwijderd

(pas op, komt een lang stuk aan :))
Op zondag 29 april 2001 16:37 schreef Herman het volgende:
Wie het eerste komt, het eerste maalt.
..misschien vroeger wel maar dat is al een tijdje niet meer.

Dat gaat wel op als het bijvoorbeeld om jansen.nl gaat waarbij ik een bedrijfje heb dat Jansen B.V. heet maar bakkerij Jansen eerder was met registreren dan ik. Dan heb ik pech gehad.

In een hoop gevallen is dat echter niet zo. Vooral met al die handelaren.

In Nederland (.nl) is de weg iets het moeilijker dan .com domeinen. Er schijnt binnenkort een club te komen die hierover onafhankelijk uitspraken gaat doen. Scheelt je weer een hoop gezeik met dreigen, advocaten, rechtzaken e.d.
- Als de andere partij niet de handelsnaam heeft vastgelegd en jij wel krijg je de domein naam hoogstwaarschijnlijk toegewezen.
- Als je kunt aantonen dat de tegenpartij de domein naam alleen heeft vastgelegd om de domein naam te verkopen aan jou, is het makkelijker. Dikke kans dat je hem krijgt toegewezen.
De keren waarvan ik weet dat iemand op die manier geld heeft verdiend was het alleen maar omdat de andere partij geen moeite nam om het via de officiele weg af te handelen.

Bij .com domeinen gaat het iets anders maar meestal makkelijker.
- Je geeft aan bij de registrar dat er een conflict is over de destbetreffende domein naam. Op dat moment voorkomt de registrar dat de domeinnaam snel naar een andere registrar of registrant wordt overgeschreven.
- Vervolgens verzoek je de WIPO (http://www.arbiter.wipo.int) om hier naar te kijken en hier een uitspraak over te doen.
Je kunt het verzoek/klacht zelfs on-line invullen. Zie http://www.arbiter.wipo.int/domains/filing/index.html
- Deze gasten gaan er vervolgens naar kijken en doen een uitspraak. De registrar is verplicht zich hieraan te houden.

De WIPO kijkt hoofdzakelijk naar de volgende dingen:

- Is de naam vastgelegd en dus eigendom van 1 van de partijen (handelsnaam kvk, merkenbureau etc.) of op een andere manier gerelateerd aan een partij (achternaam, voornaam, woonplaats etc.)?
- Kun je aantonen dat de tegenpartij de domeinnaam alleen heeft om aan jou verdienen?
Als ik b.v. philips.com heb geregistreerd, er niks mee doe maar deze wel ''te koop'' aanbied aan Philips, dan heb ik geen poot om op te staan. Echter, als mijn achternaam ''Philips'' is, dan weer wel.
- Is het domein aktief? Dus ook al is mijn achternaam ''philips'', als de domein naam niet aktief is, is de kans dat ik hem mag houden/verkopen ook veel kleiner.

De WIPO is een panel van wijze mannen die de hele dag dit soort uitspraken doet.
Pagina: 1