Allemaal fijne Pasen:-)
En dan meteen maar mijn vraag.
Ik draai een mailserver op mijn eigen domein maar heb het probleem dat sommige providers geen mail willen verzenden/ontvangen omdat mijn DNS geen MX-record bevat... Kan iemand hier meer uitleg over geven. Hoe werkt dit, wat is het, kost het geld, waar kan ik dat doen etc.. Alvast bedankt, Frank
En dan meteen maar mijn vraag.
Ik draai een mailserver op mijn eigen domein maar heb het probleem dat sommige providers geen mail willen verzenden/ontvangen omdat mijn DNS geen MX-record bevat... Kan iemand hier meer uitleg over geven. Hoe werkt dit, wat is het, kost het geld, waar kan ik dat doen etc.. Alvast bedankt, Frank
Het lijkt mij dat alle providers het doen OF dat alle providers het niet doen. Vreemd...Ik draai een mailserver op mijn eigen domein maar heb het probleem dat sommige providers geen mail willen verzenden/ontvangen omdat mijn DNS geen MX-record bevat...
Wat is het?
Een ''domeinprovider'' - jij in dit geval - heeft een lijstje met publieke info over z''n domein, o.a. het zgn. mx-record. Hierin staat info over de email: naar welk IP-adres moet de email gestuurd worden? Dit ziet er ongeveer zo uit: mx xxx.xxx.xxx.xxx (IP-adres van jouw mailserver op de xxx-jes).
Hoe werkt dit?
Mail wordt gestuurd naar account@jouwdomain.com. Dit verzender stuurt dit naar zijn eigen ISP, die naar de zijne eventueel. Dan wordt door de mailserver bij die ISP gekeken naar de domeinnaam, en welk IP daarbij hoort (jouw mx-info). Naar dat IP wordt de mail gestuurt. Op het IP moet een mailserver draaien die de mail in de juiste postbussen stopt, zodat de geadresseerde haar/zijn mail met een mailclient op kan halen.
Kost het geld?
Ligt aan je provider. Als je zelf je DNS draait, kan je het zelf aanpassen en kost het niks, alleen 24 uur voordat de hele wereld het weet. Als je je domein ergens anders laat hosten, en misschien laat forwarden naar jouw eigen IP, moet je het aan je provider vragen. Het is een kleine handeling, en veel providers doen het voor nop. Het kan ook zijn dat ze eenmalig administratiekosten rekenen. Denk aan een tientje of zo. Het kost de provider 1x1 minuut voor een systeembeheerder.
Waar kan ik dat doen?
Je moet het doen op de server waar je domeininfo staat. Zoals gezegd: als je je eigen DNS draait, moet je het zelf aanpassen. Als je je domeinnaam bij een bedrijf hebt geregistreerd dat alle requests voor jouw domain doorstuurt naar jouw IP, moet je het daar laten doen.
Kijk voor info op www.ghostmail.com, daar staat wel een duidelijke uitleg.
Bloed, zweet & koffie
Indien deze errors niet bij alle (sommige) providers hetzelfde zijn zou het een MX record kunnen zijn dat naar een CNAME verwijst. En dat is verboden.Op zondag 15 april 2001 13:00 schreef Charliee het volgende:
heb het probleem dat sommige providers geen mail willen verzenden/ontvangen omdat mijn DNS geen MX-record bevat...
Wat is de bewuste domeinnaam ?
Verwijderd
Ik zit al dagen met een mailservertje te klieren en het gene waar ik niet uit kom ligt het dichts bij dit topic. Dus stel ik mijn vraag maar even hier. Mijn vraag is hoe bouw ik de MX records op in mijn DNS server?
Moet ik de mail.mijndomein.nl aanpassen ?
Of moet ik een extra record maken die gewoon leeg blijft dan krijg je mijndomein.nl
Ik heb ook al een mijndomein.nl dit is geen MX record die laat ik verwijzen naar mijn mailserver
Mailserver en Webserver staan op de zelfde server.
Moet ik de mail.mijndomein.nl aanpassen ?
Of moet ik een extra record maken die gewoon leeg blijft dan krijg je mijndomein.nl
Ik heb ook al een mijndomein.nl dit is geen MX record die laat ik verwijzen naar mijn mailserver
Mailserver en Webserver staan op de zelfde server.
domein.nl. IN MX 10 mail
mail IN A 12.34.56.78
dat moet in je dns
mail IN A 12.34.56.78
dat moet in je dns
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
Verwijderd
OMG, dit is echt veel te oud om voor zoiets te kicken. Ga eens een FAQ lezen over MX en DNS'sen.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()