[BC3] MySQL.. Loadbalancing

Pagina: 1
Acties:

• Maxonic
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-01 23:34
Hallo, ik ben een redelijk grote newbie wat mysql betreft en hoop dus hier wat wijzer te worden over hoe ik het volgende aanpak:

Ik draai een PHP forumpje dat MySQL gebruikt om zijn gegevens in op te slaan. Nu is de server die ik hier heb draaien (niet lachen; 486 met slackware) niet echt sterk zat. Als er meer dan 2 mensen op zitten begint het al redelijk lastig te worden.
Pas in mei kan ik een nieuwe server met lekker veel Rammetjes en Mhzjes verwachten maar tot die tijd is het inproviseren.

Nu kreeg ik van wHiTeRaZoR een aanbod. Hij wou een van zijn systeempjes, dat ook slackware draait, beschikbaar stellen. ''s Nachts gaat ie wel uit, maar dan moet mijn servertje het wel kunnen trekken :).

Nu kan ik het zo doen dat overdag al het verkeer naar hemmus wordt toegesluisd en ik ''s nachts de boel laat omgooien naar mijn servertje.. maar das dus niet luek.

Wat we van plan zijn is om de serverload te verdelen, ''s nachts moet alles naar mij doorgedouwd worden.

Hoe pak ik dit aan. :?
Ik heb werkelijk geen idee, heb er niet echt veel informatie over kunnen vinden en ben reuze benieuwd welke mogelijkheden me hier voorgeschoteld worden.

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-04 13:50
`1je kan geen laod verdelen tussen mysql servers, je kan replication doen, en dan houd het o. Wat jij wil is een cluster.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Verwijderd

Zou kunnen met ipchains en portfw module. Deze met een scriptje ''s-nachts laten wijzigen naar jou webserver en ''s-morges weer terug

• Maxonic
Op donderdag 29 maart 2001 15:49 schreef MoBi het volgende:
`1je kan geen laod verdelen tussen mysql servers, je kan replication doen, en dan houd het o. Wat jij wil is een cluster.
Cluster? :P Vertel...

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Precies, wie weet er iets zinnigs over een database cluster, hoe werkt dat technisch.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 09:52

franklin

denkt teveel...

ik heb zelf nog geen tijd gehad om het te door te lezen / bekijken...

http://prometheus.zerodivide.net/mysql_cluster/

• MoBi
cluster van mysql zervers zou je via replication kunnnen doen in samenhang met dns. Dus je maakt intern de naam database.domeinnaam aan, daarin geef je bijvoorbeeld 4 a records in op. Als php / cf / asp dan connect naar database.domeinnaam dan komt ie uit op een van de 4 slave servers. Via de master doe je dan dan de updates. Die dan ook weer enige secode later naar je 4 slaves gaan. Een beetje moeilijk verhaal ik weet het, maar het kan.

Verwijderd

Handig joh, als je een klant moet uitleggen dat ie op database1.superhost.nl zijn insert, update, alter, delete etc. query''s mag doen. En dat de select query;s op database.superhost.nl gedaan moeten worden.

Verwijderd

Maybe 4 MySQL servers, 1 NFS mount en in de DNS round robin gebruiken? Tis een idee, geen getoetste oplossing bij mijn weten waarschijnlijk zul je errors krijgen doordat er 1 Server wil schrijven in een bestand dat door de andere 3 ook geopend is.

• MoBi
Op zaterdag 31 maart 2001 01:44 schreef sproggle het volgende:
Handig joh, als je een klant moet uitleggen dat ie op database1.superhost.nl zijn insert, update, alter, delete etc. query''s mag doen. En dat de select query;s op database.superhost.nl gedaan moeten worden.
Ja, voor de rest kan het niet anders met mysql, dacht ik. En wie zegt dat het voor een hosting provider moet zijn??

• Maxonic
Hmm, begint me toch allemaal een beetje wazig in de oren te klinken. ;)
Ik zal het er eens over hebben, en msichien dat ik het dan toch ga proberen.

Tnx, voor de uitleg anyway..

• tom kuipers
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-02-2025
Misschien is dit ook wel een leuk ideetje voor tweakers.net???

• MoBi
voor tweakers zoú mijn oplossing kunnen werken mits goed geconfigureerd, die nfs share niet, dat word bagger. Rede staat ook al ergens aangegeven. Ze zijn ook al bezig met een 2e db server heb ik ergens gelezen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:44

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het probleem is dat MySQL replication nog niet bepaald betrouwbaar werkt. We hebben het hier een dagje betrouwbaar gedraaid, maar s''nachts kapte de slave ermee vanwege een dubbele entry. MySQL heeft geen transactions (wel met BerkeleyDB of Innobase) en dan kun je dus ein''k nooit betrouwbaar replication doen.

• tom kuipers
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-02-2025
mmm....

Misschien een iets tijdrovende bezigheid, maar kan je niet zelf zo''n soort van replication class schrijven? Compleet naar eigen ontwerp, en helemaal geoptimaliseerd voor tweakers.net?

• twixx
  • Niet online
Transactions zitten wel in MSQL en PostgresSQL, wel eens overgedacht om daar op over te stappen?
Lees ook: MySQL and PostgreSQL Compared.

Het nadeel van deze SQL servers is wel dat je geen mysqlinsert_id() (waar omheen te werken schijnt te zijn) hebt, daarin tegen wel transactions.

De ''grote'' jongens als Oracle en MSSQL, kunnen die wel ''officieel'' clusteren?

Verwijderd

Oracle enterprise edition krijg je tegenwoordig gratis bij Solaris 8 (ook gratis).
Misschien iets voor t.net om daar naar te kijken?

• twixx
  • Niet online
Whoei! Das een hoop gratis. Wel het proberen waard lijkt me.

• MoBi
Op zondag 01 april 2001 11:59 schreef TwwT_Unexplained het volgende:
Oracle enterprise edition krijg je tegenwoordig gratis bij Solaris 8 (ook gratis).
Misschien iets voor t.net om daar naar te kijken?
Is dat geen eval versie? Lijkt me niet echt slim om die gratis mee tegeven!

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-04 09:46

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Hmm, is het een beetje te doen om een forum om te zz naar een andere database, of komt dat echt neer op een nieuw forum bouwen?

• Maxonic
Meeste databases maken toch wel allemaal van dezelfde comminicatielanguage gebruik. nl. SQL? :?
En zo niet dan is het bij een beetje goed geprogged forum niet zo''n grote moeite om ff een paar functions te veranderen.. tenzij het forum de database connectie ed. niet in een functie heeft staan maar overal appart neer heeft gekwakt.
Pagina: 1