Hoe komt het dat er in Amerika wel ontzettend veel tornado''s zijn, terwijl het hier in Europa nooit voorkomt? Vind ik eigenlijk wel, eh, vaag
Verwijderd
We hebben hier jammergenoeg niet het goede klimaat. Het is geloof ik zo dat twee verschillende ''weerssystemen'' elkaar tegen komen (koude en warme lucht). Hierdoor onstaat een ''supercel'' waar zich een tornado uit kan vormen. Waar die twee weerssystemen elkaar tegen komen wordt ook wel tornado-alley genoemd.
Ga er nog wel een keertje naar toe, er schijnen elke dag wel een paar tonadootjes te zijn.
Ga er nog wel een keertje naar toe, er schijnen elke dag wel een paar tonadootjes te zijn.
Verwijderd
Tornado''s komen ook in europa voor, alleen niet zo vaak, het heeft inderdaad met klimaat te maken, volgens mij heb je rond de evenaar veel meer kans op een tornado dan ergens anders(dit is tenminsten wel het geval bij orkanen, die komen ALLEEN maar rond evenaar voor)
Vorig jaar nog een flinke in mijn woonplaats Deventer... ramptourist ik direct alle omgewaaide bomen tellen.
Huizen uit 1850 enzo waren muren kwijt waardoor een leraar frans (net met pensioen) geen dak meer boven z`n hoofd had. Letterlijk.
Huizen uit 1850 enzo waren muren kwijt waardoor een leraar frans (net met pensioen) geen dak meer boven z`n hoofd had. Letterlijk.
Dat zijn geen tornado''s, maar windhozen. Wel familie, maar veel minder erg.
Verwijderd
Tornados zijn er in verschillende groottes. Van F-0 tot F-5. Een windhoos is gewoon een kleine F-0/F-1 tornado. Trekt een tornado verder over water dan wordt het een waterhoos.
Voor wat achtergrond www.knmi.nl/voorl/nader/hozenentornados.htm
Voor wat achtergrond www.knmi.nl/voorl/nader/hozenentornados.htm
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>We hebben hier jammergenoeg niet het goede klimaat.[/quote]:?
Tornado''s hebben mij altijd al gefacineerd en ik zou er ook graag eens 1 in het echt willen zien, maar dat wil nog niet zeggen dat ik graag zo''n ding in mijn achtertuin wil hebben
Tornado''s hebben mij altijd al gefacineerd en ik zou er ook graag eens 1 in het echt willen zien, maar dat wil nog niet zeggen dat ik graag zo''n ding in mijn achtertuin wil hebben
Verwijderd
er worden er vandaag een paar (wervelstormen) in frankrijk en duitsland verwacht
das nog niet eens zo ver weg !!
das nog niet eens zo ver weg !!
Gisteren was er ook eentje in Engeland
Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post
Hey BlueEagle! Rat! Je hele site is van Tweakers gejat!
(Umm.. min of meer komisch bedoeld, geen aanval. Gejatte kunst is het grootste compliment.)
(Umm.. min of meer komisch bedoeld, geen aanval. Gejatte kunst is het grootste compliment.)
Bloed, zweet & koffie
Verwijderd
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 oktober 2000 22:50 schreef Brian Dickens het volgende:
Dat zijn geen tornado''s, maar windhozen. Wel familie, maar veel minder erg.[/quote]kwist wel dat Microsoft erachter zat
Dat zijn geen tornado''s, maar windhozen. Wel familie, maar veel minder erg.[/quote]kwist wel dat Microsoft erachter zat
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 04 november 2000 14:06 schreef Single Guy het volgende:
kwist wel dat Microsoft erachter zat :)[/quote]LOL
kwist wel dat Microsoft erachter zat :)[/quote]LOL
Heeft met de geografische omstandigheden te maken van de VS.
Voor het onstaan van tornado''s moeten er aan een aantal voorwaarden voldaan worden:
-warme vochtige lucht afkomstig uit de Golf van Mexico;
-droge hete lucht uit de omgeving van Arizona (zgn. dry line);
-en tenslotte koude lucht afkomstig vanuit het (noord)westen (kan de Pacific zijn maar ook lucht uit Canada), die door de Rocky''s boven de warme lucht schuift, in tegen stelling tot wat normaal gebeurd zonder bergen (dan schuift de koude onder de warme). Waar deze luchtsoorten elkaar ontmoeten kunnen zware buien onstaan en afhankelijk van een evt straalstroom op grote hoogte kunnen er zgn. supercellen onstaan die dan tot mesocyclonen kunnen uitgroeien, het begin van het monster waaruit tornado''s kunnen voortkomen is geboren.
Meestal draaien ze tegen de wijzers van de klok in, dus ondanks de weerkundige kleine schaal, lijkt het corioleseffect van de aarde toch bepalend te zijn voor de draairichting.
Feit is dat de wetenschap nog steeds eigenlijk niet weet, wanneer de omstandigheden gunstig zijn, waarom er nou de ene keer wel en de andere keer geen tornado''s onstaan, maar dat zal zeker met het onbreken van voldoende waarnemeningen te maken hebben zodat de chaostheorie nog een aardige vinger in de pap heeft.
Dit zijn mij favoriete vakantiefoto''s;)
http://www.chaseday.com/PHOTOSHP/tornadoes/rsl-1.jpg
Voor het onstaan van tornado''s moeten er aan een aantal voorwaarden voldaan worden:
-warme vochtige lucht afkomstig uit de Golf van Mexico;
-droge hete lucht uit de omgeving van Arizona (zgn. dry line);
-en tenslotte koude lucht afkomstig vanuit het (noord)westen (kan de Pacific zijn maar ook lucht uit Canada), die door de Rocky''s boven de warme lucht schuift, in tegen stelling tot wat normaal gebeurd zonder bergen (dan schuift de koude onder de warme). Waar deze luchtsoorten elkaar ontmoeten kunnen zware buien onstaan en afhankelijk van een evt straalstroom op grote hoogte kunnen er zgn. supercellen onstaan die dan tot mesocyclonen kunnen uitgroeien, het begin van het monster waaruit tornado''s kunnen voortkomen is geboren.
Meestal draaien ze tegen de wijzers van de klok in, dus ondanks de weerkundige kleine schaal, lijkt het corioleseffect van de aarde toch bepalend te zijn voor de draairichting.
Feit is dat de wetenschap nog steeds eigenlijk niet weet, wanneer de omstandigheden gunstig zijn, waarom er nou de ene keer wel en de andere keer geen tornado''s onstaan, maar dat zal zeker met het onbreken van voldoende waarnemeningen te maken hebben zodat de chaostheorie nog een aardige vinger in de pap heeft.
Dit zijn mij favoriete vakantiefoto''s;)
http://www.chaseday.com/PHOTOSHP/tornadoes/rsl-1.jpg
Niet op voorraad.
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Meestal draaien ze tegen de wijzers van de klok in, dus ondanks de weerkundige kleine schaal, lijkt het corioleseffect van de aarde toch bepalend te zijn voor de draairichting.[/quote]Het is (wis/natuurkundig) te bewijzen dat het Coriolis effect verwaarloosbaar is (qua schaalgrootte) bij tornado''s, waarom ze dan toch zo draaien?
- wie weet bepaalt dat het toch een heel klein beetje*
- of wrijving met aardopp
Maar als je het bewijs wilt: ik kan mijn aantekeningen (van coll. dynamische meteorologie) een keer scannen.
Btw, laatste 2 zaterdagavonden heeft discovery documentaires uitgezonden over Tornado''s (en dan vooral de beruchte 3 mei 1999). Pas alleen op dat je er daarna niet over gaat dromen
(had trouwens al een keer eerder bijna dezelfde droom gehad
.
*) net zoals bij hydrostatisch evenwicht, als dat exact zou gelden zouden er geen verticale bewegingen in de atmosfeer zijn, maar da''s niet zo (gelukkig maar, want anders dag onweersbuien (en tornado''s)
). De kleine afwijkingen zijn juist essentieel.
- wie weet bepaalt dat het toch een heel klein beetje*
- of wrijving met aardopp
Maar als je het bewijs wilt: ik kan mijn aantekeningen (van coll. dynamische meteorologie) een keer scannen.
Btw, laatste 2 zaterdagavonden heeft discovery documentaires uitgezonden over Tornado''s (en dan vooral de beruchte 3 mei 1999). Pas alleen op dat je er daarna niet over gaat dromen
*) net zoals bij hydrostatisch evenwicht, als dat exact zou gelden zouden er geen verticale bewegingen in de atmosfeer zijn, maar da''s niet zo (gelukkig maar, want anders dag onweersbuien (en tornado''s)
edit:
Ff type/spelfouten eruit gehaald en wat kleine aanpassingen doorgevoerd
Ff type/spelfouten eruit gehaald en wat kleine aanpassingen doorgevoerd
Sassie, heb jij toevallig, op één of andere manier, toegang tot "oude" weerkaarten van strenge winters?
Ik kan ze zelf op het net nergens vinden.
Het archief van Bracknell, je weet vast wel wie dat zijn, gaat niet verder terug dan de "surrogaat" winters van ''96 en ''97.
Ik, als winterliefhebber, wil nou wel eens weten, welk magisch voorval er vooraf ging op de weerkaarten net voordat de kou inviel in strenge winters van de jaren 40 en de winters van ''56, ''63, ''78 ect.
BTW, ik heb idd al die afleveringen op Discovery gezien en zoek regelmatig dekking als ik weer eens een tornado zie in m''n dromen (dat gebeurt me dus echt af en toe:))
Ik kan ze zelf op het net nergens vinden.
Het archief van Bracknell, je weet vast wel wie dat zijn, gaat niet verder terug dan de "surrogaat" winters van ''96 en ''97.
Ik, als winterliefhebber, wil nou wel eens weten, welk magisch voorval er vooraf ging op de weerkaarten net voordat de kou inviel in strenge winters van de jaren 40 en de winters van ''56, ''63, ''78 ect.
BTW, ik heb idd al die afleveringen op Discovery gezien en zoek regelmatig dekking als ik weer eens een tornado zie in m''n dromen (dat gebeurt me dus echt af en toe:))
Niet op voorraad.
Ik denk niet dat die kaarten er in digitale vorm zijn.
Misschien moet je het eens aan het KNMI gaan vragen of zij ze hebben en of je evt een kopie kunt verkrijgen (''k denk dat je er dan wel voor moet betalen).
Misschien moet je het eens aan het KNMI gaan vragen of zij ze hebben en of je evt een kopie kunt verkrijgen (''k denk dat je er dan wel voor moet betalen).
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 oktober 2000 11:01 schreef misterxtreme het volgende:
We hebben hier jammergenoeg niet het goede klimaat. Het is geloof ik zo dat twee verschillende ''weerssystemen'' elkaar tegen komen (koude en warme lucht). Hierdoor onstaat een ''supercel'' waar zich een tornado uit kan vormen. Waar die twee weerssystemen elkaar tegen komen wordt ook wel tornado-alley genoemd.
Ga er nog wel een keertje naar toe, er schijnen elke dag wel een paar tonadootjes te zijn. :)[/quote]correctie Tornado alley is de landstrook in amerika waar veel tornado''s voorkomen, loopt vanaf florida een heel stuk naar boven, dacht tot bijna aan de staat New york
Ga er nog wel een keertje naar toe, er schijnen elke dag wel een paar tonadootjes te zijn. :)[/quote]correctie Tornado alley is de landstrook in amerika waar veel tornado''s voorkomen, loopt vanaf florida een heel stuk naar boven, dacht tot bijna aan de staat New york
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Wind- en waterhozen (de mini versies van tornado''s) komen hier wel voor, denk maar eens aan Ameland (waar een camping flink op z''n kop gezet werd) en aan Deventer (5 sept 1998, waarbij flink wat bomen omgingen).
Ehm, Tornado alley loopt zeg maar voonamelijk in Texas. Daar kome die 2 luchtsoorten elkaar het vaakst tegen.Op vrijdag 10 november 2000 15:58 schreef -=BoKKiE=- het volgende:
correctie Tornado alley is de landstrook in amerika waar veel tornado''s voorkomen, loopt vanaf florida een heel stuk naar boven, dacht tot bijna aan de staat New york
Voor alle duidelijkheid: Tornado alley loopt vanaf Texas omhoog door Oklahoma, Kansas, Nebraska, Arkansas, Illinois en Missouri. En schampt nog een paar ''neighbour states''. Tornado Alley loop dus van Texas omhoog naar de Midwest en niet door Florida en NY. Alhoewel Tornado''s daar ook voor kunnen komen behoren deze staten niet tot ''Tornado Alley''
Eigelijk kunnen Tornado''s overal in de VS toeslaan. Maar ik geloof dat Idaho de meest veilige staat in de VS is wat betreft tornado''s. Die komen daar heel sporadisch voor.
Eigelijk kunnen Tornado''s overal in de VS toeslaan. Maar ik geloof dat Idaho de meest veilige staat in de VS is wat betreft tornado''s. Die komen daar heel sporadisch voor.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Tornado''s komen dus wel in Europa voor, zelfs in Nederland... Ik heb hier hele discussies met vriendje over gehad, hij beweerde dat er hier ook tornado''s voorkwamen en ik beweerde dat het windhozen waren... Vriendje kreeg uiteindelijk gelijk en dat heb ik flink ingepepert gekregen 
De laatste tornado was in ''63 ofzow... (iets in die geest)
Verwijderd
Statistisch gezien komen in Engeland meer tornado''s voor dan in de VS. Alleen in de VS zijn ze krachtiger dan hier in Europa.
ow ja het zijn 3 luchtstromen die elkaar raken in Tornado Alley.
ow ja het zijn 3 luchtstromen die elkaar raken in Tornado Alley.
Dat komt door die gebergtes (weet niet hoe ze heten) die ongeveer in het midden avn amerika liggen van noord naar zuid. Warme lucht komt van het westen (california enz.), en koude lucht komt van het oosten. Als die 2 luchtstromen op elkaar botsen dan ontstaan er tornado''s.
Tenminste ik geloof dat het zo was
. correct me if i''m wrong
/edit
Owjah, en aangezien er in europa niet zulk soort gebergtes zijn, zal dat hier dus ook niet snel gebeuren.
Tenminste ik geloof dat het zo was
/edit
Owjah, en aangezien er in europa niet zulk soort gebergtes zijn, zal dat hier dus ook niet snel gebeuren.
Hades: Klok en klepel verhaal. Kijk naar edwatd met hetzelfde icoon, hij heeft het volledig correct opgeschreven.
Nog nooit een ander forum gezien? Ons forum lijkt 20x zoveel op GoT als die van hemHey BlueEagle! Rat! Je hele site is van Tweakers gejat!
Tja Chaam en Tricht...Op maandag 14 mei 2001 14:57 schreef Llewella het volgende:
Tornado''s komen dus wel in Europa voor, zelfs in Nederland... Ik heb hier hele discussies met vriendje over gehad, hij beweerde dat er hier ook tornado''s voorkwamen en ik beweerde dat het windhozen waren... Vriendje kreeg uiteindelijk gelijk en dat heb ik flink ingepepert gekregen
Maar in tornado alley heb je doordat die stromingen botsen een extra rotatie in de lucht waardoor er gemakkelijker tornado''s ontstaan.
Verwijderd
Hoezo gejat?Op maandag 30 oktober 2000 19:39 schreef Vilenin het volgende:
Hey BlueEagle! Rat! Je hele site is van Tweakers gejat!
Ik vind het er helemaal niet op lijken, ondanks dat het geen aanval was vraag ik me toch af wat je nou zit te bazelen?
BC3 dubbel
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()