[BC3] Kinderdoop <=> Volwassendoop

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mister2x
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik ben voor de kinderdoop.
Ik zie de kinderdoop meer voor de ouders als een belofte om hun kind christelijk op te voeden.
Bij de beleidenis kan het kind er zelf voor kiezen.

• veryip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:12

veryip

Nikon D7000 + Glas

Laatst heb ik een studie gegeven. ''k ben benieuwd wat jullie van beide dopen vinden, wat jullie "goed" vinden en hoe jullie dat kunnen onderbouwen.

kortom; is de kinderdoop "goed" of moet je je als volwassene laten dopen en als kind opgedragen worden??

En hoe onderbouw je dat bijbels/ of op een andere manier :?

Nikon D7000

Verwijderd

Kinderen hier worden zo gedoopt, terwijl ze niets ze kiezen hebben daarover. Volgens mijm, bescheiden, mening, moet dit een keuze zijn die ieder mens voor zichzelf moet maken, iets waar een baby duidelijk nog niet toe instaat is. Dus; niet dopen, maar laat het een keuze van de persoon zelf zijn! Als je op latere leeftijd alsnog toe wilt treden tot welke kerk of geloof dan ook, is dat een keuze waar je achter staat, en niet een keuze die je op word gedrongen door je ouders.

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat MREn niet gedoopt is ;)

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Voor kinderdoop heb ik niet zo direct een bijbelse onderbouwing (''k ben baptist=volwassendoop).
Maar volwassendoop is gebaseerd op het feit dat in de tijd van Jezus alleen volwassenen gedoopt werden (zie ook johannes de doper)

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

Verwijderd

ik ben niet gedoopt .. ben ik gedoemt om naar hel te gaan :?

Ik vind het erg dat iedereen als zondaar wordt gezien (tuurlijk is de mens niet perfect) maar om meteen bij het begin vast te stellen dat iemand een zondaar is vind ik niet kunnen..

maar dopen.. moet dat? of mag dat?

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

maar dopen.. moet dat? of mag dat?
volgens mij is het dus mogen, en niet moeten. De doop is ook meer een symbool van je bekering. Jezus zelf zei: ''johannes doopte met water, maar jullie zullen met de heilige geest gedoopt worden''
Hier maar ik dus uit op dat dopen met water niet zo belangrijk is. Alleen als symbool om te laten zien dat je geloofd.

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

Verwijderd

Als iemand moslim wilt worden an moet die betreffende persoon de volgende woorden zeggen.

arabish: Le ilehe il allah muhammeden rasul allah

nederlands: Er is maar een God en mohammed is zijn boodschapper

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het is een symbool in mijn ogen. Netzoals de uitspraak die je moet doen om moslim te worden. En dat kan je dus niet bij een baby doen. Die weet helemaal niet waar het om gaat. Het aanbidden van een god, of juist niet, behoort in mijn ogen een bewuste keuze te zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• veryip

veryip

Nikon D7000 + Glas

Op dinsdag 29 mei 2001 13:37 schreef corani het volgende:
Voor kinderdoop heb ik niet zo direct een bijbelse onderbouwing (''k ben baptist=volwassendoop).
Maar volwassendoop is gebaseerd op het feit dat in de tijd van Jezus alleen volwassenen gedoopt werden (zie ook johannes de doper)
Je moet wel goed in je achterhoofd hebben dat de Doop van Johannes de Doper een andere doop is dan die die wel nu kennen. Johannes doopte een doop van bekering en wij kennen tegenwoordig een doop ïn de naam van God de Vader, zijn zoon Jezus Christus en de Heilige Geest". Dat is volgens mij ook ietsje meer dan alleen een teken. Door de doop wordt je in/ onder de autoriteit gesteld van de drieëenheid net als is het oude testament; als iets gebeurde "in de naam van" dan had God autoriteit over die situatie.

Maar ik ben inderdaad ook voor volwassendoop omdat ik lees in de bijbel dat het een doop na de bekering is en een kind van 2 weekjes oud ( bij wijze ) vind ik nou niet bepaald bekeerd.

Nikon D7000

Verwijderd

/me is geref. vrijgemaakt :
hier is nl. de doop het teken van God : je bent mijn kind (ff hele bijbelse term zeg maar ..) oftewel : ik wil er voor jou zijn..
bij belijdenis zeggen wij ja terug tegen god.

In mijn ogen is dat hetzelfde als bij de baptisten opdragen en dopen.
alleen vervelend dat hetzelfgde symbool ij verschillende gelegenheden gebruikt wordt,als je snapt wat ik bedoel.

BEDENK WEL : dit is mijn mening / interpreatatie, als het zo makkelijk was was er niet zoveel discussie over, waarschijnlijk ga ik iets te kort door de bocht, maar zo zie ik het nu even, ben benieuwd naar andere overtuigingen / argumenten...

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:59

Lordy79

Vastberaden

Ik ben toevallig(?) op een ander forum ook bezig met een discussie hierover (daar is het % christenen overigens erg hoog :)). Zelf ''verdedig'' ik daar de kinderdoop, maar moet nog wat onderzoek doen. Al denk ik dat als Lollige Smurf langs is geweest, dit niet meer nodig is en ik gewoon kan copy/pasten naar dat andere forum 8-)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Op dinsdag 29 mei 2001 17:06 schreef Lordy79 het volgende:
Ik ben toevallig(?) op een ander forum ook bezig met een discussie hierover (daar is het % christenen overigens erg hoog :)). Zelf ''verdedig'' ik daar de kinderdoop, maar moet nog wat onderzoek doen. Al denk ik dat als Lollige Smurf langs is geweest, dit niet meer nodig is en ik gewoon kan copy/pasten naar dat andere forum 8-)
vertel me aub waarom een kind (die niet eens een zondaar is te dopen???)

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op dinsdag 29 mei 2001 17:21 schreef Kemo het volgende:

vertel me aub waarom een kind (die niet eens een zondaar is te dopen???)
1) Omdat een kind ook last heeft van erfzonde
2) Omdat de doop, volgens mij, een teken en zegel is van de afwassing van (erf)zonde en ook bij het verbond van God hoort, net zoals volwassenen.

Verwijderd

Erfzonde.. nou ja zeg.. elke leven is een nieuw leven met een schone lei

2) Omdat de doop, volgens mij, een teken en zegel is van de afwassing van (erf)zonde en ook bij het verbond van God hoort, net zoals volwassenen.

Als ik dit zo hoor lijk ik een persoon te zijn die "niet bij hun" hoort (en het gevoel dat ik niet meer te redden ben). Ik probeer ook een goed mens te zijn en de juiste stappen te ondernemen.. Maakt mij dat minder in de ogen van God, dan iemand die gedoopt is..

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op dinsdag 29 mei 2001 17:38 schreef Kemo het volgende:
Erfzonde.. nou ja zeg.. elke leven is een nieuw leven met een schone lei
Dat is jouw overtuiging. De bijbel leert dat elk kind doordat het afstammeling van Adam is niet met God samen kan leven. Overigens kan datzelfde kind door Christus weer terugkeren bij God.
Als ik dit zo hoor lijk ik een persoon te zijn die "niet bij hun" hoort (en het gevoel dat ik niet meer te redden ben). Ik probeer ook een goed mens te zijn en de juiste stappen te ondernemen.. Maakt mij dat minder in de ogen van God, dan iemand die gedoopt is..
Welnee. Het is een teken ervan. Maar het is niet de feitenlijke afwassing van de zonden zelf.

Verwijderd

Op dinsdag 29 mei 2001 18:47 schreef Lordy79 het volgende:

Welnee. Het is een teken ervan. Maar het is niet de feitenlijke afwassing van de zonden zelf.
waarom dan nog de doping?

Verwijderd

Op dinsdag 29 mei 2001 17:06 schreef Lordy79 het volgende:
O, Lordy. Begint dat forum met een O en eindigt het op y? Zo ja, wat is jouw nick dan.

En nee. Ik heb vwb dit onderwerp geen uitgebreide mening. Die moet tzt nog gevormd worden :)

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op dinsdag 29 mei 2001 18:55 schreef Lollige_smurf het volgende:

O, Lordy. Begint dat forum met een O en eindigt het op y? Zo ja, wat is jouw nick dan.
Nee, het begint met FAQ en het eindigt met FORUM :)

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op dinsdag 29 mei 2001 18:48 schreef Kemo het volgende:

waarom dan nog de doping?
Ik denk dat de doop gegeven is, omdat (een deel) van de mensheid het prettig vindt om rituelen te hebben.
Overigens zijn er ook christenen die beweren dat je een feitenlijke verandering ondergaat met de doop.

• veryip

veryip

Nikon D7000 + Glas

Op dinsdag 29 mei 2001 19:38 schreef Lordy79 het volgende:

[..]

Ik denk dat de doop gegeven is, omdat (een deel) van de mensheid het prettig vindt om rituelen te hebben.
Overigens zijn er ook christenen die beweren dat je een feitenlijke verandering ondergaat met de doop.
De doop zorgt er niet voor dat je schoongewassen bent van zonden; I Kor. 6:10

En sommigen uwer zijn dat geweest. Maar gij hebt u laten afwassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd door de naam van de Here Jezus Christus en door de Geest van onze God.

Dus alleen door ( het bloed van ) Jezus zijn wij schoongewassen van zonden.

Wat de doop precis betekent???

Rom 6:1-141 ¶ Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme?
2 Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?
3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn?
4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.
5 Want indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan zijn dood, zullen wij het ook zijn met hetgeen gelijk is aan zijn opstanding;
6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn;
7 want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde.
8 Indien wij dan met Christus gestorven zijn, geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven,
9 daar wij weten, dat Christus, nu Hij uit de doden is opgewekt, niet meer sterft: de dood voert geen heerschappij meer over Hem.
10 Want wat zijn dood betreft, is Hij voor de zonde eens voor altijd gestorven; wat zijn leven betreft, leeft Hij voor God.
11 Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wel dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus.
12 Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen,
13 en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God.
14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.

Waarom denken mensen dat er ook een kinderdoop is; Hand 18:8

8 En Crispus, de overste der synagoge, kwam tot geloof in de Here met zijn gehele huis, en vele van de Korintiers, die hem hoorden, geloofden en lieten zich dopen.

Hier zie je dat een heel huis zich laat dopen; waarom zouden er dan geen kinderen bij zitten

Oh ja; weet je sinds wanneer de kinderdoop eigenlijk "algemeen" is; dat was pas eind 2de eeuw na Chr. tijdens ene Irenaeus. De kinderdoop is ook vaak gebruikt als; als ze eenmaal gedoopt zijn dan zijn ze behouden; zo rende men met mismaakte kinderen snel naar het altaar om het kind nog snel even te laten dopen zodat het in ieder geval behouden was. Maar... kinderen zijn uberhaupt behouden door hun ouders; I Kor. 7:14

Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.

Maar ja; voorlopig wel eventjes genoeg met bijbelteksten gesmeten...... nu jullie weer.

Oh ja; de doop is ook een soort verbond; een teken van het NIEUWE verbond dat met pinksteren is gesloten door de uitstorting van de H.G. => ook heel leuk om te zien dat het oude verbond 40 dagen na de uittocht uit egypte werd gesloten en het nieuwe verbond ook 40 dagen na pasen werd gesloten; pinksteren. Met het nieuwe verbond krijg je God wetten niet meer op een stenen tafel maar worden ze in je hart gegrift en help de H.G. je erbij; da''s een stuk makkelijker ;)

Nikon D7000

Pagina: 1