[BC3] Intelligenter dan iemand anders, hoe kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
...

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Ik snap ook niet waarom iedereen zo dom is...

Eigenlijk snap ik wel meer niet :?

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Het posten ging ook een beetje vaag..

Maar de vraag was dus:

Hoe komt het dat iemand intelligenter is dan iemand anders. Hoe zit dat in de hersenen, zijn er ''stukjes'' hersen groter ofzo?
Zijn hersenen trouwens allemaal ongeveer even groot?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
duh?

ik probeerde het topic te fixen door een reply te posten. Vaag

:?

• toraq
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

Ik heb weleens een keer een stukje gelezen over een onderzoek waarbij ze de hersenen van Gauss (een groot wiskundige) vergeleken met die van een boer.
Uit de vergelijking bleek dat beiden ongeveer even grote hersenen hadden, maar dat Gauss zijn hersens veel meer gerimpeld waren (= groter oppervlak).

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

Verwijderd

In einstein zijn hersenen zaten ook meer nieuwe hersencellen of zo of meer van een bepaalde stof. Grotere hersens betekent niet meteen slimmer maar er is wel een verband tussen. Want anders zouden we wel hele kleine hersenen hebben.

Verwijderd

heth eeft volgens mij te maken met het aantal gevormde verbindingen tussen de hersen cellen en delen en wat dan ook. Grote hersenen met relatief weinig verbdingen zullen minder intelligent zijn dan kleine hersenen met veel verbindingen...

teminste zo dacht ik dat het zat;) maargoei kan er naast zitten hoor:)

• BC3 Victim
Misschien heb je wat aan het onderstaande.

"Tussen de oren gebeurt er meer bij hoogbegaafden. Een mogelijke neurofysisiologische verklaring is dat bij hoogbegaafden de uitlopers van de zenuwcellen meer vertakkingen hebben naar andere zenuwcellen. Daardoor zouden ze sterker (kunnen) reageren op prikkels."

Uit "Hoera ik ben hoogbegaafd" van Marga Schouten

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Er was een keer een of andere wetenschapper die beweerde dat vrouwen minder intelligent waren dan mannen en dat dat te verklaren was door de lichtere hersenen.
Als een echte wetenschapper liet hij na zijn dood zij lichaam na aan de wetenschap, zijn hersenen wogen minder dan het gemiddelde van de vrouwen. Dit stond een keer in de kijk.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Ik denk dat het ligt aan de manier hoe jij denkt. Mensen zijn erg complex, dus het ligt in pschychologisch gebied.
Ergens ooit gelezen op een site van een Amerikaanse universiteit. 1 dinge weet ik wel
Mijn zusje is een RANDDEBIEL vergeleken met mij.
En mijn zusje is een genie vergeleken met Bush. :P

dikzak

• BC3 Victim
Je kunt onze hersenen beschouwen als een soort supercomputer die uitzonderlijke prestaties levert. Niet te vergelijken met die van de krachtigste computer! Gemiddeld wegen ze 1400 gram, maar het edele gedeelte, dat gevormd wordt door de neuronen of zenuwcellen, maakt met zijn gewicht van 150 gram maar een klein gedeelte van het totaal uit. In die 150 gram zit m het verschil met de dierlijke hersenen, waarvan sommige veel groter zijn dan die van de mens. De hersenen van de olifant bijvoorbeeld wegen maar liefst 5700 gram! Het aantal neuronen in de hersenen geeft de doorslag en alleen de menselijke hersenen hebben er zoveel: ongeveer honderd miljard, dat wil zeggen oneindig veel meer dan de hersenen van welk dier dan ook.

Maar het functioneren van de hersenen wordt ook bepaald door de complexiteit van de circuits die de zenuwcellen met elkaar vormen. Deze circuits zijn nodig voor de gigantische stroom informatie die de hersenen voortdurend binnenkomt en verlaat. De informatie wordt gedragen door elektrische signalen die een snelheid van enkele meters per seconde hebben en ze wordt van de ene zenuwcel naar de andere overgebracht via speciale knopen, de zogeheten synapsen. Aangezien elke zenuwcel tussen de duizend en tienduizend synapsen kan hebben, komt het totale aantal synapsen in het zenuwstelsel dicht bij de tienduizend miljard!

Dankzij dit ongelooflijk complexe netwerk heeft de mens gevoelens, is hij zich bewust van de wereld en van zichzelf, kan hij nadenken, zich dingen herinneren, handelen, kortom zich gedragen zoals alleen een mens dat kan. De vraag is waarom de complexiteit van dit netwerk zo enorm afsteekt bij de rest van de zoogdieren op aarde.

De evolutietheorie lijkt geen afdoende verklaring te geven.

Verwijderd

Op maandag 28 mei 2001 22:29 schreef Lord_Spyder het volgende:
Je kunt onze hersenen beschouwen als een soort supercomputer die uitzonderlijke prestaties levert. Niet te vergelijken met die van de krachtigste computer!
ben het er niet helemaal mee eens, de hersenen zijn niet te evenaren met een computer, ze zijn niet precies, ze onthouden niet alles, ed...
Gemiddeld wegen ze 1400 gram, maar het edele gedeelte, dat gevormd wordt door de neuronen of zenuwcellen, maakt met zijn gewicht van 150 gram maar een klein gedeelte van het totaal uit. In die 150 gram zit m het verschil met de dierlijke hersenen, waarvan sommige veel groter zijn dan die van de mens. De hersenen van de olifant bijvoorbeeld wegen maar liefst 5700 gram! Het aantal neuronen in de hersenen geeft de doorslag en alleen de menselijke hersenen hebben er zoveel: ongeveer honderd miljard, dat wil zeggen oneindig veel meer dan de hersenen van welk dier dan ook.
Olifanten hebben een super geheugen, je kent die rolo reclame toch?:) olifanten vergeten in het echt ook nooit wat...
Maar het functioneren van de hersenen wordt ook bepaald door de complexiteit van de circuits die de zenuwcellen met elkaar vormen. Deze circuits zijn nodig voor de gigantische stroom informatie die de hersenen voortdurend binnenkomt en verlaat. De informatie wordt gedragen door elektrische signalen die een snelheid van enkele meters per seconde hebben en ze wordt van de ene zenuwcel naar de andere overgebracht via speciale knopen, de zogeheten synapsen. Aangezien elke zenuwcel tussen de duizend en tienduizend synapsen kan hebben, komt het totale aantal synapsen in het zenuwstelsel dicht bij de tienduizend miljard!

Dankzij dit ongelooflijk complexe netwerk heeft de mens gevoelens, is hij zich bewust van de wereld en van zichzelf, kan hij nadenken, zich dingen herinneren, handelen, kortom zich gedragen zoals alleen een mens dat kan. De vraag is waarom de complexiteit van dit netwerk zo enorm afsteekt bij de rest van de zoogdieren op aarde.
mee eens:)
;)

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:53

Lordy79

Vastberaden

de defenitie van intelligentie is niet te geven.

Ook vind ik het niet belangrijk. De meeste mensen hebben bepaalde talenten en het gaat erom wat je ermee doet.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Op maandag 28 mei 2001 22:29 schreef Lord_Spyder het volgende:
De basis waarop onze hersenen werken is nog precies hetzelfde als bij dieren. Alleen de complexiteit en hoeveelheid is anders. Bijv. het gen voor neuronenhoeveelheid is veranderd waardoor er meer neuronen zijn. De evolutie zorgde ervoor dat de slimste (wat blijkbaar een goede eigenschap was) overleefden.

• BC3 Victim
quote van kertje

ben het er niet helemaal mee eens, de hersenen zijn niet te evenaren met een computer, ze zijn niet precies, ze onthouden niet alles, ed...

Wij mensen gebruiken een heel klein deel van onze hersenen. Misschien kunnen wij wel alles onthouden (of VEEL meer), maar weten we alleen nog niet hoe, denk dat er nog wel meer delen in onze hersenen zijn waar we nog niet weten wat we er me kunnen/moeten.

En dan nu waarom bepaalde mensen intelligenter zijn dan andere.
Ik ben van mening dat iedereen ff intelligent is, alleen bij de ene mens vergt het waar meer uitleg.

Als ik van mij zelf uitga, wiskuned is niet mijn beste vak, maar als de leraar het mij ff rustig uitlegt, kan ik het wel volgen.
(waarom basseren veel mensen intelligentie trouwens op het goed kunnen toepassen van wiskundige vergelijkingen) Ik ben bijvoorbeeld goed in het leren van talen, maar ben ik dat niet intelligent :? (ff een voorbeeld)

Intelligentie komt ook van wat je zelf wilt bereiken. Je wilt bijvoorbeeld prof. voetballer worden, waarom zou je dan veel aandacht aan bijv. wiskunde besteden (het is raar maar waar).
En sporters zijn in dat opzicht ook intelligent, ze kunnen (misschien) niet goed rekenen, maar ze kunnen wel goed hun sport, en dat vergt ook behoorlijk wat kunnen (en intelligentie) lijkt mij

• BC3 Victim
Op maandag 28 mei 2001 23:41 schreef wieikke het volgende:

[..]

De basis waarop onze hersenen werken is nog precies hetzelfde als bij dieren. Alleen de complexiteit en hoeveelheid is anders. Bijv. het gen voor neuronenhoeveelheid is veranderd waardoor er meer neuronen zijn. De evolutie zorgde ervoor dat de slimste (wat blijkbaar een goede eigenschap was) overleefden.
Klopt. Maar wetenschappelijk gezien (New Science nr. 3 1999, hebben wij 10.000 keer zoveer synapsen (knopen) in ons neuraal netwerk dan een chimpansee.
Dit geld alleen voor de aapachtigen. Als wij dezelfde grafiek zouden moeten toepassen bij de koeien, dan zouden deze inmiddels dezelfde intelligentie bezitten als de chimpansee.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het gewicht zegt niet alles, de complexiteit zegt veel. Maar ook grammen hersenen per kilo lichaamsgewicht. Je hebt voor het ''besturen'' van een olifanten lichaam meer nodig dan voor het beturen van een muis. Als je daar een grafiek van maakt zal je zien dat op de eerste plaats meen ik een dolfijn staat, daarna de mens en dan de olifant. En dat lijken inderdaad de meest intelligente diersoorten op aarde te zijn. Als je dat voor mensen doet, valt het verschil tussen mannen en vrouwen ook weg trouwens

Vergis je touwens niet in de mensapen. Er zijn er die gebarentaal kunnen leren. En niet als een trucje van: Als ik mijn likerduim krom dan krijg ik een banaan. Maar echt dingen als: Ik droevig...mijn speeltje kapot..ikke knuffel...ik dan vrolijk.

En waarom er verschillen in intelligentie zijn? Waarom zijn er verschillen in lengte gewicht en haarkleur? Dat is gewoon de natuurlijke variatie

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
ik denk dat het veel te maken heeft met training van de hersens.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 29 mei 2001 12:08 schreef CYBERSTALKERT het volgende:
Hersens zijn onderheveig aan normale natuurlijk verschillen tussen mensen onderling. Net zoals spieren. Er zijn mensen die lopen de honderd meter binnen 10 seconden. De meeste kunnen dat niet, hoe goed ze ook trainen.

• BC3 Victim
Op dinsdag 29 mei 2001 09:18 schreef Ortep het volgende:
Vergis je touwens niet in de mensapen. Er zijn er die gebarentaal kunnen leren. En niet als een trucje van: Als ik mijn likerduim krom dan krijg ik een banaan. Maar echt dingen als: Ik droevig...mijn speeltje kapot..ikke knuffel...ik dan vrolijk.
Gezien laatst op National Geographic..
Hebben die apen dan net een ''knooppunt'' anders liggen dat ze bv. niet kunnen praten en dat ze daarom minder intelligent zijn?

(Sorry als ik zelf niet zo intelligent overkom, kan moeilijk dingen bevatten :) )

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het probleem van apen is dat ze niet kunnen praten. Hun strottehoofd is er niet geschikt voor. Een simpel mechanisch probleem en geen intelligentie probleem. Ze kunnen het dus ook nooit leren. Zelfs niet als je de Einstein onder da apen hebt. Net zogoed als mensen niet kunnen leren vliegen op eigen kracht.

• BC3 Victim
Op maandag 28 mei 2001 23:57 schreef Lordy79 het volgende:
de defenitie van intelligentie is niet te geven.

Ook vind ik het niet belangrijk. De meeste mensen hebben bepaalde talenten en het gaat erom wat je ermee doet.
defenitie? zegt wel genoeg denk ik :+

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:53

Lordy79

Vastberaden

Op dinsdag 29 mei 2001 16:05 schreef casual het volgende:

[..]

defenitie? zegt wel genoeg denk ik :+
Ach en wee. Ik val door de mand. Een onvergeeflijke zonde is begaan door Lord Darth Vader... Een spelfout!!! Kunnen jullie mij vergeten? Ik ben jullie niet waard! Ik ben niet intelligent genoeg!

DUH!!!!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• BC3 Victim
Op dinsdag 29 mei 2001 12:08 schreef CYBERSTALKERT het volgende:
Dit lijkt me voor een deel een logische verklaring. Maar hoe verklaar je dan bv dat de ene mens een talenknobbel heeft en de ander een wiskundeknobbel en de derde atletische goed is.
Dit heeft niks met training te maken. Een talenknobbel kan je niet leren, die heb je gewoon.

Naar mijn idee ligt het ook meer aan het feit dat bij de ene mens een bepaald gebied van de hersens meer gebruikt wordt dan het andere. In principe hebben we allemaal zo een beetje dezelfde hersencapaciteit, dus daar zal het niet echt aan liggen. Dan moet het toch meer liggen in het gebruik der van. Het is een algemeen bekend feit dat we nog maar een heel klein deel van ons hersenen echt gebruiken en dat de rest eik alleen nog maar beetje hoofdopvulling is :D de "intelligentere" mensen zullen ws meer hersenen gebruiken dan de "dommere" mensen. Waarbij we de opvoeding en levensomgeving natuurlijk niet mogen uitvlakken. Want door de stimulans van leren ga je ws ook meer hersencellen gebruiken. Wordt jij nooit gepushed om je hersens te gebruiken zullen deze zeg maar een beetje gaan slapen. Net zoals een gebroken arm die na gips en niet gebruiken een stuk dunner is na 6 weken.
Deze heeft ook weer training nodig om aan te sterken.
Als je een tijd op vakantie bent geweest en je komt terug op school bv, moet je ook altijd weer ff inkomen. En weer ff opnieuw je hersens instellen op leren.

• BC3 Victim
Op dinsdag 29 mei 2001 20:09 schreef MissX het volgende:

Als je een tijd op vakantie bent geweest en je komt terug op school bv, moet je ook altijd weer ff inkomen. En weer ff opnieuw je hersens instellen op leren.
Keb ut elke avond, grr..

Trouwens, is de ''kronkeligheid'' van je hersens genetisch bepaald of kan je je hersens in je leven meer laten kronkelen :), hoe zit dat? :)

Verwijderd

oh..is dat zo, leg eens uit :)?
Pagina: 1