Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Ikzelf eigenlijk wel over alles, omdat ik (bijna) alles wel interesant vind.
Maar het meest ben ik denk ik toch bezig met het leven (en de dood die daar bij hoort) en het helal. Deze 2 dingen spreken mij het meest aan en daar kan ik ook eindeloos over doorgaan.
Wat houdt jullie het meeste bezig?
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
- waarom zijn we hier
- wat is ''ik'' (geest, ziel, of alleen een hoopje atomen?)
Verder zijn er natuurlijk een aantal wetenschap-filosofische dingen waar je flink over na kan denken:
- wat is waarheid?
- kunnen wij de waarheid achterhalen?
- hoe dan?
Met het bovenstaande heb je wel stof voor een jaar of wat full-time nadenken ;-)
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Die andere onderwerpen die je aandraagt zijn ook allemaal uit de bijbel te halen.Op zondag 27 mei 2001 23:04 schreef Wizard_of_OS het volgende:
Aangezien ik christen ben, ligt het voor de hand dat ik over christelijke onderwerpen nadenk.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Ja, natuurlijk kan je die onderwerpen uit de bijbel halen, je kan er alles uit halen.Op zondag 27 mei 2001 23:22 schreef Lordy79 het volgende:
[..]
Die andere onderwerpen die je aandraagt zijn ook allemaal uit de bijbel te halen.
Wat je waarschijnlijk bedoelt: ''antwoorden op die vragen kan je uit de bijbel halen''.
Over die vraag ben ik het met je eens: antwoorden erop kan je uit de bijbel halen. Aangezien het inter-religieuze vragen zijn is het wel voer voor discussie met andersdenkenden.
Wat betreft de laatste 3 onderwerpen: dit zijn echt wetenschaps-filosofische vragen. De bijbel zal je daar weinig bij helpen.
Verwijderd
O, maar dan ken jij de bijbel nietOp zondag 27 mei 2001 23:28 schreef Wizard_of_OS het volgende:
Wat betreft de laatste 3 onderwerpen: dit zijn echt wetenschaps-filosofische vragen. De bijbel zal je daar weinig bij helpen.
De drie vragen hadden niet zozeer betrekking op religieuze vragen, maar op wetenschappelijke. Ik zal ze iets duidelijker formuleren dan:Op zondag 27 mei 2001 23:30 schreef Lollige_smurf het volgende:
[..]
O, maar dan ken jij de bijbel niet
- wat is waarheid. Okay, ik weet dat God bestaat en dat Hij alles weet. ''Waarheid'' is in dat geval de kennis van God. Waarheid waar ik het over heb is het verschil correspondentie/coherentie. (wetenschappelijke waarheid dus).
- hoe kunnen wij de waarheid achterhalen. Als je waarheid weer religieus beschouwd dan is bijbelstudie en meditatie (bidden) de enige weg. Ik heb het hier echter over wetenschappelijke methoden: puur formeel (door de redeneren) of emperisch (door het doen van proeven en hier conclusies uit trekken.
Beide manieren leveren de vraag op: wat kunnen we bevatten? Kunnen we claimen uiteindelijk alles te kunnen verklaren vanuit de wetenschap (en ''alles'' is in dit geval het gedrag van de natuur), of is ons brein gewoon te klein.
Ik geef toe: ik had de vragen wat duidelijker moeten formuleren. Bij deze dan :-)
Verwijderd
Ik begrijp je wel: de samenstelling van water kun je allen proefondervindelijk ontdekken en niet dmv religieuze handelingenOp zondag 27 mei 2001 23:43 schreef Wizard_of_OS het volgende:
- hoe kunnen wij de waarheid achterhalen. Als je waarheid weer religieus beschouwd dan is bijbelstudie en meditatie (bidden) de enige weg. Ik heb het hier echter over wetenschappelijke methoden: puur formeel (door de redeneren) of emperisch (door het doen van proeven en hier conclusies uit trekken.
Maar waarom kun je niet op een bijbelse manier redeneren?
Ik denk ook na of ik later als ik oud ben, bang ben voor de dood. Besta ik na de dood, heb ik dan nog gevoelens kan ik dingen waarnemen, of ben ik gewoon weg. Al mijn gedachten, kennis al het werk wat ik heb gedaan om dingen in mijn hersens op te slaan, kan ik die na mijn dood nog toepassen, of is er gewoon niets meer?
'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'
Wat de dood betreft. Ik zal ook niet weten wat er na de dood is. Maar ik ben er niet bang voor. Simpel omdat, als ik dood ga, ik niks meer zal voelen van dit leven,. Of er nu wel of niet iets is. Ik geloof dat mijn gevoelens van dit leven geheel zullen verdwijnen, ook als ik na mijn dood op wat voor manier dan ook zal voortbestaan.
maar ik geloof niet in de Evolutie Theorie. Ik geloof de wetenschappelijke reden van het ontstaan van de aarde. Dus door de Oerknal.
Dat heeft echt niets met elkaar te maken, evolutie en Big Bang. Het eerste is de wetenschappelijke theorie voor het ontstaan van het leven, de tweede die voor het ''ontstaan'' van het Universum. (Eigenlijk meer de vroege evolutie ervan.) Als je wetenschappelijk bezig bent neem je heus wel de evolutietheorie aan: ik denk dat het aantal biologen dat er niet in gelooft op de vingers van 1 hand te tellen is; evenzo met Big Bang-theorie en kosmologen.
Ik mag graag filosoferen over mensen, sociologie en zoals LD zei, Ethiek, Meta-Ethiek en klassieke vraagstukken waarheid etc.
Ik vind religie de moordenaar van het verstand, no offence, maar het bestaan van een almacht is zo ver weg dat het mij niet helpt in mijn leven laat staan in het denken.
de Bijbel is een mooi boek, maar de Torah ook, de Koran ook, de Tao te Ching ook, het Tibetaanse boek der doden ook, het Egyprische boek der doden ook... nah etc, dus waarom zou ik me vastpinnen op een boekwerk dat toevallig in mijn omgeving het meest voorhanden is?
Stoer; Marduq
Religie is ook een leuk onderwerp, maar het vaakst filosofeer ik over spiritualiteit. Is wel een leuk onderwerp, beetje zelf mogelijke theorien bedenken.
If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?
Lord Daemon, mijn spijt.Op maandag 28 mei 2001 23:32 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
Dat heeft echt niets met elkaar te maken, evolutie en Big Bang. Het eerste is de wetenschappelijke theorie voor het ontstaan van het leven, de tweede die voor het ''ontstaan'' van het Universum. (Eigenlijk meer de vroege evolutie ervan.) Als je wetenschappelijk bezig bent neem je heus wel de evolutietheorie aan: ik denk dat het aantal biologen dat er niet in gelooft op de vingers van 1 hand te tellen is; evenzo met Big Bang-theorie en kosmologen.
JE hebt idd volkomen gelijk. Ik was er geloof ik niet helemaal bij toen ik dat schreef.
Wat ik bedoelde was dat ik wel geloof in de Evolutie Theorie, maar dat ik niet geloof dat de mensheid is ontstaan door een God. Het verhaal van Adam en Eva geloof ik dus niet.
Mijn spijt, ik had beter moeten opletten...
Dumb }:0 i''m