Toon posts:

[BC3] donker beter dan licht?

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
1 voorbeeld: eskimo''s
die doen het echt met minder.
Verder mogen sommige dingen dan sneller gaan in warme gebieden, de seizoensindeling blijft gelijk.

Verwijderd

Blanke hebben bijna alle technologie uitgevonden, blanke kunnen beter schaatsen, blanken kunnen beter skieen, blanken kunnen beter tegen de kou.

Dat licht niet aan kleur maar vooral aan leefomgeving.

• Longbowh
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik voel mij als blanke nu zwaar gediscrimineerd.

Als deze topic ''licht beter dan donker?'' had geheten had je nu compleet links-t.net op je dak gehad vanwege racisme.

Hypocriete eikels overal, bah.

Verwijderd

Zij donkere mensen eigenlijk beter dan lichte mensen?

Donkere mensen zijn beter in sport ( de meeste), kunnen beter tegen warmte en kunnen beter praten (rappers), maar waarom hebben wij witte ze dan altijd onderdrukt :? zijn wij slimmer? Nee lijkt me niet want volgens mij hebben donkere mensen nbooit echt de kans gekregen om zich te bewijzen (op een aar na dan).

Hoe is het dus gekomen dat wij ze altijd onderdrukt hebben? :o

Nog ff 1 dingetje :) ik wil niemand discrimieneren als iemand zich toch gediscrimineerd voeld door deze vraag sorry dan ;). elk levend wezen is voor mij gelijk :9

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:31

Sharky

Skamn Dippy!

dat is we ler gsimpel geplaatst;

-praten? dat rappen is een zwarte cultuur.
-sport: ja marathons wel maar ken jij een zwarte zwemmer die uitblinkt?
-warmte? dacht het niet...tenminste ik kan beter tegen hitte dan wie dan ook van m''n zwarte vrienden

This too shall pass

Verwijderd

Op donderdag 24 mei 2001 13:45 schreef sharkyOnline het volgende:

-warmte? dacht het niet...tenminste ik kan beter tegen hitte dan wie dan ook van m''n zwarte vrienden
-praten: Ze kunnen toch beter en sneller praten dan lchte (behalve eminem maar das een uitzondering) het zal ook best hun cultuur zijn maar ik zie geen blank iemand het zo snel nadoen :)

-sport: Maar in de meeste sporten blinken de donkere mensen toch wel uit! :9

-warmte: Het is toch bewezen dat hun er beter tegenkunnen?

Ik weet dat de vraag een beetje simpel lijkt maar ik bedoel voornamelijk hoe kan het dat wij de donkere mensen overheersde\en

[edit]
Nog ff iets wat jij zegt dat je beter tegen warmte kan dan je vrienden dat is een uitzondering net als eminem beter kan rappen dan sommige donkere!!! ;)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 24 mei 2001 14:06 schreef Sjoerdie het volgende:
-praten: Ze kunnen toch beter en sneller praten dan lchte (behalve eminem maar das een uitzondering) het zal ook best hun cultuur zijn maar ik zie geen blank iemand het zo snel nadoen :)
Dus snel praten is beter? Waarom dan?
-sport: Maar in de meeste sporten blinken de donkere mensen toch wel uit! :9
Sport is vaak een methode om aan armoede te ontsnappen. Als voor een arme knul geldt: verhongeren of voetballer worden is de keuze makkelijk. Voor een rijke knul is de keuze: Voetballer worden of gaan studeren en advokaat worden.
-warmte: Het is toch bewezen dat hun er beter tegenkunnen?
Ja en..is dat een voordeel? In Afrika waarschijnlijk wel. Maar in Alaska niet echt. Daar zal je beter tegen kou moeten kunnen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Er is een - uiteraard zeer omstreden - onderzoek (Charles Murray, The Bell Curve)dat stelt dat het gemiddelde IQ van donkere mensen 15-20 punten lager ligt dan van blanke mensen.

Nu lag 40-50 jaar geleden het gemiddelde IQ blij blanken ook 15-20 punten lager, en daarvoor nog lager, maar je kunt toch niet zeggen dat b.v. Einstein of Bohr dom waren.

Maar het blijft inderdaad een feit dat er nog nooit een blanke de 100m onder de 10s heeft gelopen, en talloze zwarten wel.

En ook zijn er veel meer blanke professoren dan zwarte. Verder zijn er weer meer mannen professor dan vrouwen.

Dit blijft allemaal zeer discutabel en ethisch gevoelig.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 24 mei 2001 15:04 schreef Nem0 het volgende:
Er is een - uiteraard zeer omstreden - onderzoek (Charles Murray, The Bell Curve)dat stelt dat het gemiddelde IQ van donkere mensen 15-20 punten lager ligt dan van blanke mensen.

Nu lag 40-50 jaar geleden het gemiddelde IQ blij blanken ook 15-20 punten lager, en daarvoor nog lager, maar je kunt toch niet zeggen dat b.v. Einstein of Bohr dom waren.

Maar het blijft inderdaad een feit dat er nog nooit een blanke de 100m onder de 10s heeft gelopen, en talloze zwarten wel.

En ook zijn er veel meer blanke professoren dan zwarte. Verder zijn er weer meer mannen professor dan vrouwen.

Dit blijft allemaal zeer discutabel en ethisch gevoelig.
Juist, want dat IQ verschil kan je ook terugvoeren op culturele verschillen. De gemiddelde Bosjesman is niet echt ingevoerd in cijfer reeksen. En geloof me, als een Pygmee een IQ test zou maken dan zijn alle Zweden randdebielen. Uit dat zelfde onderzooek kwam geloof ik ook dat Aziaten een hoger IQ hadden dan Europeanen he?

En een IQ is een gemiddelde...Dat wil niet zeggen dat er geen slimme mensen kunnen zijn. Dus Einstein en Bohr kunnen de uitzonderingen wel zijn.

Het verschil in hoogleraren kan eenvoudig verklaard worden uit opleidingskansen. Blanken zijn over het algemeen iets rijker en gaan eerder studeren. Bij vrouwen wordt het verschil (in Nederland) snel kleiner. Er zijn nu al een fors aantal studies waar meer vrouwen dan mannen afstuderen. Over 20 jaar zie je dat terug in de hoogleraren.

Ethisch gevoelig? Tsja....wat is, dat is. Het probleem is de meetmethode, die is nooit cultuur en taal onafhankelijk. Als de uitkomsten je niet bevallen kan je wel gaan zeggen dat iets niet ethisch is, maar dat verandert de uitkomsten niet.

Sommige dingen zijn makkelijk te meten: De gemiddelde Afrikaan heeft een donkerder huid dan de gemiddelde Zweed. Tsja...dat is nu eenmaal zo. Het is best mogelijk dat een bepaalde groep mensen harder kan lopen dan een andere groep. Of dat sommige groepen beter scoren op IQ testen.

Aan die groep hardlopers is trouwens genetisch onderzoek gedaan. Ze bleken allemaal voorouders te hebben uit het zelfde (kleine) gebied in Afrika. Of ze nu uit Afrika zelf komen of al 5 generaties in de VS wonen.

Ik wil trouwens best geloven dat er verschillen in IQ zijn. We accepteren zonder enig probleem dat sommige volkeren minder dan 1.50 m lang zijn en anderen bijna 2 meter. Een verschil van 30%. De lichaamsvet verdeling is totaal anders bij een Afrikaan dan bij een Eskimo. Waarom mogen er dan geen IQ verschillen zijn. Het probleem blijft echter dat je het niet kan meten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Let''s combine the best of both worlds :)

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Waarom ze altijd onderdrukt werden? De blanken waren vroeger verder geevolueerd, waarschijnlijk omwille van de omstandigheden waarin zij moesten leven. Zij hadden goeie wapens,... en daar konden de zwarten niet tegenop (en de blanken konden wel wat slaven gebruiken).

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Sjoerdie, ik heb in je opening geen enkel argument gezien die mij uitlokt tot een discussie. Jouw uitspraken zijn louter onzinnige opmerkingen die niet op feiten berusten en bovendien kun je jouw stellingen niet met duidelijke argumenten ondersteunen.

Je topic is eerlijk gezegt een typisch voorbeeld van een uitnodiging voor FlamerZ lijkt mij zo. |:(

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op donderdag 24 mei 2001 15:24 schreef Ortep het volgende:

[..]
Ik wil trouwens best geloven dat er verschillen in IQ zijn. We accepteren zonder enig probleem dat sommige volkeren minder dan 1.50 m lang zijn en anderen bijna 2 meter. Een verschil van 30%. De lichaamsvet verdeling is totaal anders bij een Afrikaan dan bij een Eskimo. Waarom mogen er dan geen IQ verschillen zijn. Het probleem blijft echter dat je het niet kan meten.
Je kan het best meten alleen kan je er niet zo snel iets mee doen. Er blijkt ook dat door blanke ouders geadopteerde zwarte kinderen iets hoger scoren op IQ-test i.v.m. blanke kinderen. Je kan dan stellen dat iemand door de wijze van "opvoeding" beter kan scoren op een IQ-test of dat de IQ-testen niet deugen voor hetgeen ze willen meten of de wijze waarop ze gezien worden. ''Een lagere score betekent een lagere intelligentie.''

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik denk dat drie voorbeelden inderdaad een beetje weinig zijn. Zo kan ik ook wel een lijstje van pro-blanke argumenten geven.

Blanken zijn vaak beter gewend aan kou dan aan warmte. Dat is dus gewoon zo''n half-vol/half-leeg situatie.

Verder hoor je ook vaak dat zwarte mensen luier zijn als het op werken aankomt. Een precieze verklaring weet ik niet, maar een gedachte schijnt te zijn dat vanwege de warmte in de "zwarte" landen de mensen gewoon niet hard konden werken. Dat is daar dus cultuur.

Zo kun je nog wel meer dingen bedenken (verantwoordelijkeheid? Die is waarschijnlijk wel moeilijk en je hebt inderdaad van beide groeperingen zowel verantwoordelijke als onverantwoordelijke mensen).

Op zich denk ik wel dat we met het uitgangspunt van deze discussie niet veel kunnen. Ik neem aan dat de topicstarter ook wel had kunnen bedenken dat dit puur een lijstje van pseudo-bewijzen gaat opleveren alsmede een lijst "vermoedens".

Ik denk dat zwarte en blanke mensen hun eigen voordelen hebben (net als in starcraft :) )

[edit: ik zie net dat een smiley niet meer werkt als er meteen een karakter achter staat -> :)]

Verwijderd

Oke dus conclusie is: donker is in sommige dingen beter dan licht en lciht weer in andere dingen beter dan donker :7

Maar nu nog 1 ding hoe kwamen wij aan die betere wapens dan? Afrika heeft toch de beste grondstoffen etc.? heeft iemand daar een verklaring voor?

:( ik wil hiermee echt geen flame uitlokken!

Verwijderd

Op donderdag 24 mei 2001 16:10 schreef Kaoniyu het volgende:
Sjoerdie, ik heb in je opening geen enkel argument gezien die mij uitlokt tot een discussie. Jouw uitspraken zijn louter onzinnige opmerkingen die niet op feiten berusten en bovendien kun je jouw stellingen niet met duidelijke argumenten ondersteunen.

Je topic is eerlijk gezegt een typisch voorbeeld van een uitnodiging voor FlamerZ lijkt mij zo. |:(
[no offence]
Jeetje, je heb ook niks beters te doen dan flamen in dit soort topics :)
[/no offence]
zijn discussie punt is goed
maar hij moet het idd beter onderbouwen

maar dan hoef je niet meteen zo overdreven te reageren

maar ff on topic

ik denk dat zwarten qua lichaamsbouw beter geevolutioneerd zijn
omdat blanken eerder lui zijn geworden :)

japanners en chinezen zijn volgens mij gewoon weer slimmer in technologie

maar ja, ieder heeft z''n sterke en zwakke punten

Verwijderd

Toen waren er nog niet zoveel grondstoffn nodig, en hout, kolen en metaalerts waren denk ik een van de meest gebruikte grondstof en dat hebben we hier genoeg (op metaalerts na misschien).

Verwijderd

Op donderdag 24 mei 2001 18:35 schreef Sjoerdie het volgende:
Oke dus conclusie is: donker is in sommige dingen beter dan licht en lciht weer in andere dingen beter dan donker :7

Maar nu nog 1 ding hoe kwamen wij aan die betere wapens dan? Afrika heeft toch de beste grondstoffen etc.? heeft iemand daar een verklaring voor?

:( ik wil hiermee echt geen flame uitlokken!
doordat blanke onderdrukkers de grondstoffen stalen

en omdat negers meer natuurmensen waren en blanken steeds op zoek naar meer

negers hielden zich daar niet mee bezig

Verwijderd

Volgens mij wordt rappen en intelligentie meer bepaald door je omgeving dan dat het staat gedefinieerd in je genen.

Trouwens, een (paar) weekje(s) geleden was er een bericht geweest op Fok!Zine dat sommige blanke Britten genen hebben van Afrikanen. :?

Verwijderd

Ik denk dat zwarte mensen beter zijn.

Mijn idee is dat zwarte mensen verder in de evolutie zijn.

In warme culturen is alles volmaakter, dus ook negers.

Er staat een boom in mijn tuin: er groei een appel aan. Groen en rood. That''s about it. In warme landen is alles exotischer. Je hebt heel veel verschillende bloemen en vruchten, en heel veel verschillende kleuren, geuren en smaken. Het dierenrijk is verscheidener. Waar je hier een konijn in het bos hebt, heb je in warmere landen leeuwen, olifanten en de meest bizarre beesten in vreemde vormen.

Ik zie geen reden waarom deze verscheidenheid beperkt zou blijven tot het planten- en dierenrijk. De mens in Afrike is net zo ontwikkeld en divers als zijn omgeving.

Verwijderd

Dit heeft te maken met de temperatuur. Als het vochtig is en warm, dan groeien dingen sneller. Ze sterven ook sneller. Er is dus een snellere kringloop van leven en dood. Met als gevolg dat er sneller fittere individueen ontstaan. Snellere evolutie betekent ook meer concurentie. Alle levenden organismen moeten beter aangepast zijn op hun omgeving om een reeele overlevingskans te hebben. Als een bloem als functie heeft op te vallen voor bijen, dan zal de bloem dus sneller mooie kleuren moeten hebben, wil hij zijn stuifmeel kunnen verspreiden.

Naar mijn idee is de mens in warmere landen ook sneller geevolueerd. Dit betekent dat ze beter zijn aangepast aan hun omgeving. Ik zie dit ook bevestigd, omdat donkere mensen vaak met minder hulpmiddelen toekunnen dan wij.

Dus: zwarte mensen zijn beter omdat de evolutie op die plekken sneller gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 mei 2001 19:11 schreef War_4_L het volgende:

[..]

doordat blanke onderdrukkers de grondstoffen stalen

en omdat negers meer natuurmensen waren en blanken steeds op zoek naar meer

negers hielden zich daar niet mee bezig
mag ik erop wijzen dat op het moment dat wij hun grondstoffen ''stalen'' de blanken dus al wel de wereld rondvaarden, vuurwapens hadden en enorme rijken hadden aangelegd.
Qua technologie en ontwikkeling van de landen waren de blanken gewoon de rest van de wereld ver voor.
En natuurlijk waren de mensen toen natuurmensen, simpelweg omdat ze van de natuur moesten leven, er was een stuk minder technologie aanwezig.

Verwijderd

Topicstarter
je bedoelt? westerse technologie met afrikaanse grondstoffen? :P

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

nee, een rappende en hardlopende halfzwarte Einstein ofzow :)

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Donkere mensen hebben een voorsprong want als de ozon-laag zeer dun is geworden over een x aantal jaar, hebben zij een betere bescherming in de huid.

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

Op donderdag 24 mei 2001 13:34 schreef Sjoerdie het volgende:

Donkere mensen zijn beter in sport ( de meeste), kunnen beter tegen warmte en kunnen beter praten (rappers), maar waarom hebben wij witte ze dan altijd onderdrukt :? zijn wij slimmer? Nee lijkt me niet want volgens mij hebben donkere mensen nbooit echt de kans gekregen om zich te bewijzen (op een aar na dan).

Hoe is het dus gekomen dat wij ze altijd onderdrukt hebben? :o

Nog ff 1 dingetje :) ik wil niemand discrimieneren als iemand zich toch gediscrimineerd voeld door deze vraag sorry dan ;). elk levend wezen is voor mij gelijk :9
tering man

rap is gewoon een beetje spastisch praten
ok ze zijn sneller in marathons.
maar heb je ooit een schaker gezien die in de top zat?

Lekker zijn is een gave :)

• Mastermind
  • Laatst online: 17-01 10:57
Op donderdag 24 mei 2001 13:45 schreef sharkyOnline het volgende:

Heb jij zwarte vrienden? :P

• BC3 Victim
hier stond dus een pracht van een tekst over in het engels eindexamen VWO nieuwe stijl. Ging over het feit dat de ontwikkeling van volken en hun maatschappij afhangt van de agriculturele ontwikkelingen in het leefgebied.

Het is tekst 7, alle teksten zijn hier te vinden: http://www.citogroep.nl/vo/havovwo/ce/roosters/vwo-ns-tv1.htm

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Morphs
Op donderdag 24 mei 2001 18:35 schreef Sjoerdie het volgende:
Het feit dat vanuit europa het meest werd gekoloniseerd en het feit dat wij als eerste wapens hadden, komt doordat er in europa veel kleine landen zijn die met elkaar concurreren. Daardoor wordt de technische ontwikkeling gestimuleerd. Dat heb je ook bij oorlogen. Dan worden in een heel korte tijd dingen uitgevonden in de hoop daarmee de vijand te slim af te zijn (zonder WOII was er nooit een radar geweest).
Op vrijdag 25 mei 2001 03:36 schreef olav het volgende:
Er staat een boom in mijn tuin: er groei een appel aan. Groen en rood. That''s about it. In warme landen is alles exotischer. Je hebt heel veel verschillende bloemen en vruchten, en heel veel verschillende kleuren, geuren en smaken. Het dierenrijk is verscheidener. Waar je hier een konijn in het bos hebt, heb je in warmere landen leeuwen, olifanten en de meest bizarre beesten in vreemde vormen.

Ik zie geen reden waarom deze verscheidenheid beperkt zou blijven tot het planten- en dierenrijk. De mens in Afrike is net zo ontwikkeld en divers als zijn omgeving.
Op zich leuk bedacht maar daar blijft het ook bij. Wat ik vooral uit jouw post opmaak is dat je bewondering hebt voor de flora en fauna op een ander werelddeel. Dat zal wel komen doordat je dat hier niet hebt (jij vind bijvoorbeeld leeuwen en olifanten bizar, nou waarschijnlijk vinden afrikanen dieren uit europa weer bizar). Je standpunt zou dus betekenen dat afrikanen ons juist beter moeten vinden.

Die paar dingen die je net hebt aangehaald kunnen heel makkelijk weer ontkracht worden door europese dingen te noemen (hier kunnen we weer heel andere levensmiddelen verbouwen).

Ik blijf erbij dat het moeilijk is een echte scheiding te maken. Daarvoor moet je meer dan een lijstje van punten in achting nemen.

Verwijderd

Blanken komen slimmer over omdat ze meer "diep nadenken" dat heeft te maken met hun "plan cultuur" (vroeger moesten de oogsten etc exact gepland worden ivm de seizoenen) daar had men in Afrika minder last van.

Zoiets heb ik eens in de wetenschappelijke bijlage van Het Parool gelezen :)

• BC3 Victim
Uit een onderzoek op blanke en zwarte kinderen ven rond de 8 geloof ik is aangetoond dat van de 25 sporten die ze nog nooit hadden gedaan de zwarte kinderen 13 sporten min of meer konden spelen. Dit in tegenstelling tot de blanke kinderen die gemiddeld maar 5 sporten konden doen.
Kzal is opzoeken of ik het nog kan vinden. Stond in de HP van een tijdje geleden.

• bartie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01-2023

bartie

algeblaat

lemme gok:
sjoerd is een 13 jarige jongkje die naar commerciele troep als eminem luistert, en elke dag sport kijkt op tv..

niet dat daar iets mis mee is, alleen ik persoonlijk hou meer van muziek uit het hart (anathema)

• Thrillseeka

Thrillseeka

Let love rule

Op vrijdag 25 mei 2001 11:29 schreef BAZZA het volgende:
Blanken komen slimmer over omdat ze meer "diep nadenken" dat heeft te maken met hun "plan cultuur" (vroeger moesten de oogsten etc exact gepland worden ivm de seizoenen) daar had men in Afrika minder last van.

Zoiets heb ik eens in de wetenschappelijke bijlage van Het Parool gelezen :)
ja logisch toch in afrika hoe vaak word er nou geoogst?

Verwijderd

Op vrijdag 25 mei 2001 11:12 schreef Morphs het volgende:
Op zich leuk bedacht maar daar blijft het ook bij. Wat ik vooral uit jouw post opmaak is dat je bewondering hebt voor de flora en fauna op een ander werelddeel. Dat zal wel komen doordat je dat hier niet hebt (jij vind bijvoorbeeld leeuwen en olifanten bizar, nou waarschijnlijk vinden afrikanen dieren uit europa weer bizar). Je standpunt zou dus betekenen dat afrikanen ons juist beter moeten vinden.
Het lijkt me een objectief feit dat de natuur in exotische lander diverser is dan in koudere landen. Dat is niet slechts een waardering voor het onbekende.

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Kijk, of de blanken INDIVIDUEEL slimmer waren valt te bezien. Maar als GROEP waren ze overduidelijk verder ontwikkeld dan de zwarten. Redenering:

blanke mensen wonen per definitie in gematigde klimaten ->
in gematigde klimaten kunnen veel meer mensen per km2 wonen ->
er woonden vroeger meer blanken per km2 ->
meer interactie = meer ontwikkeling ->
de blanke groep ontwikkelt sneller dan de zwarte ->
ontdekkingsreizen/kolonisatie

Zwarten zullen lichamelijk zeker beter in elkaar zitten, puur omdat hun klimaat meer eisen stelt aan hun fysiek. Dus zal er meer evolutie zijn, en zullen ze gemiddeld genomen bv harder kunnen lopen / beter tegen hitte kunnen / etc.

Verwijderd

Op vrijdag 25 mei 2001 11:35 schreef lordspacie het volgende:

[..]

ja logisch toch in afrika hoe vaak word er nou geoogst?
Soms wel maar ze zijn er niet erg goed in (hongersnoden :P )

Verwijderd

Op vrijdag 25 mei 2001 03:57 schreef [YR]paladin het volgende:

[..]

mag ik erop wijzen dat op het moment dat wij hun grondstoffen ''stalen'' de blanken dus al wel de wereld rondvaarden, vuurwapens hadden en enorme rijken hadden aangelegd.
Qua technologie en ontwikkeling van de landen waren de blanken gewoon de rest van de wereld ver voor.
En natuurlijk waren de mensen toen natuurmensen, simpelweg omdat ze van de natuur moesten leven, er was een stuk minder technologie aanwezig.
ofwel, dat zeg ik toch ook

• martin.h
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10-2025

martin.h

Met een HAMER past ALLES!

Ik zie dat de mensen uit afrika beter zijn in hardlopen omdat ze minder vet bij zich dragen...Want als hardloper moet je maar een vetpercentage hebben van 4 a 5 procent.
De mensen uit afrika hebben door de eeuwen heen een vetpercentage van 5 a 6 procent gehad.
Nogal logisch dat iemand uit afrika beter is in het hardlopen dan iemand uit Europa, wnat iemand uit europa moet nog wel ff wat vet weg werken wil hij/zij een beetje goed kunnen hardlopen.

Maar als je nu naar Afrika of indonesie kijkt dan zie je dat de oorlogen over geloof nog volop bezig zijn en geloof is nooit een stimulans geweest voor vooruitgang. Kijk maar naar de Dark ages van Europa.

The Souffle will raise or it will not. And there is no damn thing you can do about it!

• Thrillseeka

Thrillseeka

Let love rule

Op vrijdag 25 mei 2001 11:48 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Soms wel maar ze zijn er niet erg goed in (hongersnoden :P )
hahahahaha ja wij zijn daar beter in. Maar ja en ik snap niet dat julie spastisch praten goed vinden.

Verwijderd

Op vrijdag 25 mei 2001 15:14 schreef lordspacie het volgende:

[..]

hahahahaha ja wij zijn daar beter in. Maar ja en ik snap niet dat julie spastisch praten goed vinden.
Jullie :?

Ben ik een Afrikaan :?

• Thrillseeka

Thrillseeka

Let love rule

Op vrijdag 25 mei 2001 15:58 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Jullie :?

Ben ik een Afrikaan :?
huh nah ja iedereen die van rap houd

Verwijderd

Op vrijdag 25 mei 2001 16:31 schreef lordspacie het volgende:

[..]

huh nah ja iedereen die van rap houd
Oh daar hou ik maar een beetje van :)

oops offtopic :P

Verwijderd

Op vrijdag 25 mei 2001 11:41 schreef joepP het volgende:

blanke mensen wonen per definitie in gematigde klimaten ->
in gematigde klimaten kunnen veel meer mensen per km2 wonen ->
er woonden vroeger meer blanken per km2 ->
meer interactie = meer ontwikkeling ->
de blanke groep ontwikkelt sneller dan de zwarte ->
ontdekkingsreizen/kolonisatie

Zwarten zullen lichamelijk zeker beter in elkaar zitten, puur omdat hun klimaat meer eisen stelt aan hun fysiek. Dus zal er meer evolutie zijn, en zullen ze gemiddeld genomen bv harder kunnen lopen / beter tegen hitte kunnen / etc.
Logisch betoog, maar ik zie de waarheid van de stap "in gematigde klimaten kunnen veel meer mensen per km2 wonen ->" nog niet.

Kun je dit toelichten

Daarbij veronderstel je dat het een lineair effect is: hoe meer mensen, hoe meer ontwikkeling.

Dat is niet zo: als je teveel ratten in een kooi zet, gaan ze vechten. Er is dus een optimum. Dat betekent dat het verband tenminste kwadratisch is. Je zult dus moeten beredeneren dat de westerse wereld meer bij dat optimum leeft, dan de derde wereld landen.

• Morphs
Op vrijdag 25 mei 2001 11:40 schreef olav het volgende:

[..]

Het lijkt me een objectief feit dat de natuur in exotische lander diverser is dan in koudere landen. Dat is niet slechts een waardering voor het onbekende.
Hmmm, dat hangt meer af van de precieze interpretatie van "divers". Als je bijvoorbeeld doelt op het feit dat door de droogte zuiniger wordt omgesprongen met water, dan zou ik dit niet als diverser bestempelen maar meer als efficienter. Dit betekent denk ik echter niet dat dit meteen "verder ontwikkelen" is. Het is meer een kwestie van je aanpassen aan de situatie waarin je je bevindt. En ja, aan de situatie in afrikaanse landen zijn zwarte mensen beter aangepast dan blanke mensen. Dat lijkt me wel logisch.

Even een andere invalshoek: waar we de hele tijd naar gekeken hebben zijn puur fysieke zaken. Zou bijvoorbeeld blijken dat zwarte mensen gemiddeld gespierder en minder vet zouden zijn dan blanke mensen, dan zou je kunnen zeggen dat ze beter ontwikkeld zijn.

Echter, sinds de laatste honderd jaar ofzo is de nadruk op fysieke arbeid in de eerstewereldlanden behoorlijk afgenomen. Dit is direct weer terug te zien aan de mensen. Sport is tegenwoordig heel belangrijk omdat de fysieke arbeid waar ons lichaam eigenlijk voor is aangepast, niet meer nodig is.

Als zwarte mensen dat niet hebben, dan zou dat meer iets zeggen over het soort arbeid dat ze verrichten en daardoor ook iets over de ontwikkeling. Ze zouden dan dus nog in het stadium van fysieke arbeid zitten, terwijl de blanken zijn "doorontwikkeld" naar andere vormen van arbeid.

Wel, dit was ter illustratie dat deze discussie op behoorlijk verschillende vlakken gevoerd kan worden. En nogmaals zeg ik erbij dat je moet weten waar je bij een discussie als deze aan begint. Is het de bedoeling om te laten zien wie van de zwarten of blanken beter is (zoals in het subject staat)? Ik denk dat het gewoon niet het geval is omdat er teveel factoren zijn die meewegen en vaak op slechts één van beide groeperingen slaan.

Verwijderd

dat dachten dus die klote slaven handelaars ook!!

• BC3 Victim
Maar kom jij uit regionen rond de evenaar?
Als je zwarte vrienden al jaren in NL wonen zijn ze waarschijnlijk gewend aan het zeeklimaar hierzo. Op het moment dat jij in donker afrika zit ben je beter af met een zwarte huid.

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op vrijdag 25 mei 2001 18:26 schreef olav het volgende:

[..]

Logisch betoog, maar ik zie de waarheid van de stap "in gematigde klimaten kunnen veel meer mensen per km2 wonen ->" nog niet.

Kun je dit toelichten
Kort door de bocht:
Een gematigder klimaat heeft veel betere en vruchtbaardere grond ->
meer voedselopbrengst per km2 ->
meer mensencapaciteit.
Daarbij veronderstel je dat het een lineair effect is: hoe meer mensen, hoe meer ontwikkeling.

Dat is niet zo: als je teveel ratten in een kooi zet, gaan ze vechten. Er is dus een optimum. Dat betekent dat het verband tenminste kwadratisch is. Je zult dus moeten beredeneren dat de westerse wereld meer bij dat optimum leeft, dan de derde wereld landen.
Nee, exacte getallen en studies kan ik hier niet voor geven, maar het lijkt me duidelijk dat jouw vergelijking met ratten al helemaal onzinnig is :) Die hebben geen staatsvormen toch?

Met vroegere manieren van landbouw en veeteelt konden ze zeker niet zoveel mensen handhaven per km2 als nu, dat lijkt me duidelijk. Het was dus toen een stuk minder dichtbevolkt, maar wel een stuk dichter bevolkt dan bv Afrika. En ook relatief goed verdeeld over een groot gebied (Europa). Dit leidt mijns inziens automatisch tot veel interactie tussen groepen/streken/landen, en dit zal ontwikkeling tot gevolg hebben.

Enne... de praktijk heeft het toch bewezen? :)

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op vrijdag 25 mei 2001 03:36 schreef olav het volgende:
Ik denk dat zwarte mensen beter zijn.

Mijn idee is dat zwarte mensen verder in de evolutie zijn.

In warme culturen is alles volmaakter, dus ook negers.
HUH ???
Wij hadden vroeger ook veel natuur hoor alleen wij zijn dicht bevolt dus is heel Nederland en grote delen van Europa in cultuur gebracht. Maar de bossen van British Colombia in Canada zijn ook mooi. En dat het dierenrijk verscheinder is is alleen maar een aanpassing op het klimaat/omgeving

[..]

Verwijderd

Rare titel hoor, donker beter dan licht. Nee, beide rassen staan gelijk, sterker nog, wij ''witten'' zijn nakomelingen van de ''donkere'' mensen.
De neandertaler, de eerste mens, komt van oorsprong toch uit afrika? En deze had toch ook een donkere huid? Nadat de mens zich over heel de wereld is gaan verspreiden, pastte de huid zich aan aan de zonintensiteit, weinig zon. lichte huidskleur, veel zon, donkere huid; om zodoende toch genoeg zonlicht op te kunnen nemen.
Nee, je mag niet spreken van beter dan of slechter als, we stammen immers van dezelfde groep zoogdieren af, als deze zich nooit verplaatst hadden, leefden er nu alleen donkere gelukkige mensen in afrika.

• BC3 Victim
Op donderdag 24 mei 2001 19:06 schreef Tweaker het volgende:
Blanke hebben bijna alle technologie uitgevonden, blanke kunnen beter schaatsen, blanken kunnen beter skieen, blanken kunnen beter tegen de kou.

en de chinezen/arabieren dan? die waren toch ook behoorlijk ver qua technologie voordat wij europeanen met ze in kontakt kwamen..

• procyon
  • Laatst online: 19-01 11:45
Op vrijdag 25 mei 2001 11:12 schreef Morphs het volgende:

Het feit dat vanuit europa het meest werd gekoloniseerd en het feit dat wij als eerste wapens hadden, komt doordat er in europa veel kleine landen zijn die met elkaar concurreren. Daardoor wordt de technische ontwikkeling gestimuleerd. Dat heb je ook bij oorlogen. Dan worden in een heel korte tijd dingen uitgevonden in de hoop daarmee de vijand te slim af te zijn (zonder WOII was er nooit een radar geweest).
Ik denk dat we een technologische voorsprong hadden/hebben op de "zwarte" bevolkingsgroepen omdat:

Wij vroeger al vooruit moesten denken, ons hoofd gebruiken dat is daar niet nodig, er loopt daar elke dag wel een kip of iets anders, ze hoefden nooit aan morgen te denken.
Wij, moesten wel aan morgen denken, voedsel sparen voor de winter enz.

Bovendien hebben wij een hele andere instelling, we moeten op tijd zijn, ons werk doen, afspraken nakomen enz.
Maar op bijvoorbeeld de Nederlandse Antillen zijn ze over alles heel erg "relaxed".
Kijk en dan wordt de technologische voorsprong natuurlijk steeds groter.
Komt nog een keer bij dat de westerse landen de "achtergestelde" landen gingen gebruiken. zodat hun ontwikkeling eigenlijk stopgezet werd.

En nu is het verschil zo groot dat het nooit meer goed komt, zij kunnen nooit geld verdienen aan ons omdat wij alles zelf kunnen, wij hebben meer technologische bronnen.

Verwijderd

door evolutie hebben donkere mensen in afrika meer van 1 type spieren dan in europa bijvoorbeeld

daardoor is hun uithoudingsvermogen beter

• Morphs
Ik ben het met je eens Procyon for life. Je verhaal sluit goed op mijn verhaal aan lijkt me. Mijn stukje dat je quotte ging vooral over de technische ontwikkeling en de noodzaak van het koloniseren. Over de cultuur zoals die in de westerse wereld is (afspraken enzo) kun je inderdaad zeggen dat die nogal verschilt van landen waar dat niet zo is.

Nu lopen we echter wel tegen een ander probleem aan: wij westerlingen vinden dat bijvoorbeeld ook derdewereldlanden mee moeten doen met de ontwikkellingen (bijvoorbeeld internet). Maar ik krijg nu eigenlijk het idee dat die mensen dat misschien wel niet willen door hun cultuur. En misschien is het gewoon niets voor hen omdat ze zich niet in die ontwikkelingsfase bevinden.

Maar dan zouden inderdaad de verschillende werelddelen uit elkaar groeien en zou afrika meer een soort in de ontwikkeling stilstaande "dierentuin" worden wat als vakantieland dient voor de westerlingen (om het zo even uit te drukken).

Hoe gaat dat dan verder? Het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat we over 100 jaar zo ver voor liggen dat wij die boel daar maar eens even overnemen om het voor onze eerstewereld-doelen te gebruiken.

• bartie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01-2023

bartie

algeblaat

mijn vraag aan sjoerd is: hoe houd je zon nep leven vol? of zie je niet in dat het nep is.. wou dat ik dat kon ;(

negeer mn berichies mar ze slaan nergens op

die site van jou he, aaaaargh ik haat pop ups :(

• dextertje
  • Laatst online: 24-01 15:00
Hmm, deze topic is eigenlijk best racistisch. Weliswaar niet in de definitie van rassenhaat, maar wel in de definitie van rassensuperioriteit.
Wel gewaagd. Maar de bedoelingen van de topicstarter lijken me niet slecht. :)
Pas nog een hele verhitte discussie over gehad, over het verschil tussen mensenrassen.
Eerste punt: biologisch gezien is het verschil tussen de verschillende mensenrassen niet eens de term ''ras'' waard (het is al zo dat ras een vrij vaag omschreven term is, btw). Neem een blanke, neem er nog een (niet uit hetzelfde dorp) en kijk naar de genetische verschillen. Grote kans dat die groter zijn dan de gemiddelde verschillen tussen de rassen onderling.

Ik heb niet zo''n zin in een erg lange reply, dus ik ga even kort op enkele punten in.

Rappen -> sommige Amerikaanse blanke veilingmeesters kunnen ook heeeeel snel praten. Volgens mij is dit nauwelijks aangeboren, maar vooral aangeleerd.
Sport -> verschilt per tak van sport.
Intelligentie -> de maximale intelligentie is voor een heel groot deel genetisch bepaald, de omgeving is echter weer heel erg bepalend voor de ontwikkeling daarvan. En tests zijn inderdaad cultureel vervormd
Op donderdag 24 mei 2001 19:06 schreef Tweaker het volgende:

De kleur is zo geëvolueerd door de leefomgeving... De sporten die je noemde zijn overigens typische wintersporten. En alhoewel blanken misschien wel veel technologie hebben uitgevonden, zijn er ook heel veel uitvindingen door bijvoorbeeld Japanners gedaan.
Olav:
De mens in Afrike is net zo ontwikkeld en divers als zijn omgeving.
Divers zeker. Ik meen me te herinneren dat de genetische variatie bij Afrikanen het grootst is. ''k Weet alleen niet meer waar ik die info vandaan heb.
Het is volgens mij ook waar dat de variatie in flora en fauna in tropische landen het grootst is. Afrika is natuurlijk niet alleen tropisch, maar ook woestijn. Me dunkt dat er daar iets minder variatie in flora en fauna is.
In elk geval klopt joepP''s redenering misschien niet helemaal, tenzij hij het tropische klimaat ook gematigd noemt (is het in zekere zin ook wel): in de tropen is de grond dikwijls ook erg vruchtbaar.

• BC3 Victim
In afrika is het leven altijd al harder geweest dan hier in het westen. Die mensen lopen kilometers door de gloeiende zon om bij een dokter te komen.
Ze kunnen gewoonweg die dingen beter omdat ze er meer aan gewend zijn, aan de hitte uit Afrika en de conditie door al dat lopen daarzo....

Verwijderd

Topicstarter
zeker? dat van die spieren, daar had ik namelijk nog nooit van gehoord.
Kun je een url sturen over dit onderzoek?

• BC3 Victim
Op zaterdag 26 mei 2001 04:36 schreef dextertje het volgende:
[..]
De kleur is zo geëvolueerd door de leefomgeving... De sporten die je noemde zijn overigens typische wintersporten. En alhoewel blanken misschien wel veel technologie hebben uitgevonden, zijn er ook heel veel uitvindingen door bijvoorbeeld Japanners gedaan.
[..]
Daar wil ik aan toevoegen dat talloze belangrijke uitvindingen ook door zwarten zijn gedaan. (Bijvoorbeeld stoplicht, airco, 1e open hart operatie, lift, gasmasker enz.)
Het is natuurlijk wel de vraag of deze hele discussiegang nuttig is daar er toch nooit een sluitend, objectief antwoord gegeven kan worden op de (matig onderbouwde) vraagstukken die door de topic starter opgevoerd zijn.

Verwijderd

Op maandag 28 mei 2001 01:13 schreef sirdaf het volgende:

[..]

Daar wil ik aan toevoegen dat talloze belangrijke uitvindingen ook door zwarten zijn gedaan. (Bijvoorbeeld stoplicht, airco, 1e open hart operatie, lift, gasmasker enz.)
Het is natuurlijk wel de vraag of deze hele discussiegang nuttig is daar er toch nooit een sluitend, objectief antwoord gegeven kan worden op de (matig onderbouwde) vraagstukken die door de topic starter opgevoerd zijn.
1e open hart operatie was een Zuid-Afrikaan maar wel een blanke ;)

• Epitome
  • Laatst online: 10:20
Op donderdag 24 mei 2001 13:34 schreef Sjoerdie het volgende:

Blah, blah, blah, yada, yada, yada...

Elk levend wezen is voor mij gelijk :9
Je geeft zelf meteen antwoord op je vraag (8>

• BC3 Victim
Op maandag 28 mei 2001 01:33 schreef BAZZA het volgende:

[..]

1e open hart operatie was een Zuid-Afrikaan maar wel een blanke ;)
Nee hoor, Dr. Daniel Hale Williams was niet blank. Hij was Afro-Amerikaan geboren te Hollidaysburg, Pennsylvania, in 1856. Of had jij een andere chirurg in gedachten?

Verwijderd

Op maandag 28 mei 2001 02:00 schreef sirdaf het volgende:

[..]

Nee hoor, Dr. Daniel Hale Williams was niet blank. Hij was Afro-Amerikaan geboren te Hollidaysburg, Pennsylvania, in 1856. Of had jij een andere chirurg in gedachten?
Deze is blank (zelf een keer een interview van gezien)

"Eerste harttransplantatie bij mens

KAAPSTAD, 3 december 1967 - Een team van 20 chirurgen, onder leiding van Christiaan Neethling Barnard, transplanteert voor het eerst met succes een mensenhart.

In het Groote Schuurhospitaal in Zuid-Afrika krijgt de aan een dodelijke hartziekte lijdende 55-jarige kruidenier Louis Washkansky het hart ingeplant van de bij een verkeersongeluk om het leven gekomen 25-jarige vrouw Denise Duvall. Het team wordt wereldwijd geprezen, ook al is het succes van korte duur. Washkansky overlijdt 18 dagen na de operatie, de tweede patiënt die een nieuw hart ontvangt leefde daarna langer dan een jaar"

• BC3 Victim
Op maandag 28 mei 2001 20:55 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Deze is blank (zelf een keer een interview van gezien)

"Eerste harttransplantatie bij mens

KAAPSTAD, 3 december 1967 - Een team van 20 chirurgen, onder leiding van Christiaan Neethling Barnard, transplanteert voor het eerst met succes een mensenhart.

(...)"
Jij hebt het over iets heel anders vriend.
Die transplantatie in 1967 was weliswaar ook open hart, maar ik heb het over de eerste open hart operatie (operatie op hart door borstkas te openen), niet de eerste harttransplantatie... En deze vond een stuk eerder plaats:

"Dr. Daniel Hale Williams, a pioneer in open heart surgery was born in Hollidaysburg, Pennsylvania. Attended formal schooling in Hare''s Classical Academy in 1877 and received his M.D. from Chicago Medical College, Northwestern Medical School, in 1883. He helped to found the Provident Hospital and Training School for Nurses.

In 1893 Dr. Daniel Hall Williams performed the first open heart surgery by removing a knife from the heart of a stabbing victim. He sutured a wound to the pericardium (the fluid sac surrounding the myocardium), from which the patient recovered and lived for several years afterward."

Pagina: 1