[BC3] Waarom kunnen mensen maar 100 jaar worden?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Waarom kan een mens 100 jaar worden en honden maar 12 jaar, en katten 20 jaar?
De grootte van het wezen lijkt niet uit te maken.

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

nee hoor ik wil geen kinderen

maar wel seks natuurlijk

Lekker zijn is een gave :)

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-01 13:46
Ja, interessante vraag. Misschien meer iets voor het W&L forum, maar toch, ik wil het ook wel weten. :)

edit:

Damn, ik zit op het W&L forum...pfff, lange dag geweest vandaag...

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Damn, ik zit op het W&L forum...pfff, lange dag geweest vandaag...
dat moet haast wel ;)

heeft iets te maken met de uiteinden van dna.... dingen die steeds kleiner worden...
totdat het op is ----> cel dood...
reden, geen flauw idee... ??? :?

edit:

zie ook ondertitel :Y)

Zoek wat je niet eerder vond

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 23 mei 2001 18:56 schreef Zarc.oh het volgende:

[..]

dat moet haast wel ;)

heeft iets te maken met de uiteinden van dna.... dingen die steeds kleiner worden...
totdat het op is ----> cel dood...
oh je bedoelt telomeres?

hehe... heb vandaag engels examen gehad ja :)

Verwijderd

Gewoon slijtage, he?

Waarom doet een cd brander het 1000x en een auto 17 jaar?

Je hersencellen delen niet meer naar de geboorte. Zou ook niet kunnen, anders zou de informatie in je hersenen wijzigen. Zoals alles zijn je hersencellen gevoelig voor slijtage. Na een tijd dan zit er zoveel vuil in de cellen dat de cel niet meer fnctioneert. Of het DNA is een beetje kapot, waardoor bepaalde eiwitten niet meer kunnen worden gemaakt. Dan wordt bv het celmembraam te poreus, en komen er verkeerde stoffen in de cel, met celdood als gevolg.

Andere cellen hebben een max aantal keer dat ze delen. Dat heeft te maken met de lengte van de zo geheten telomeren. Dit zijn kleine draadjes die bij celdeling de chromosomen op de goede plaats houden. Bij elke celdeling wordt dit een stukje verkort, en na een aantal delingen is het te kort om goed te functioneren. Het gevolg: de cellen na deling bevatten niet de goede informatie, waardoor ze zichzelf aanzetten dood te gaan.

Wetenschappers proberen de telomeren te verlengen. Dat lukt, en heeft een verlengde levelsduur tot gevolg. Echter, dan is er weer een volgende onderdeel dat het begeeft.

Het zal dus niet simpel zijn om tot een onsterfelijke cel te komen.

Verwijderd

Op woensdag 23 mei 2001 19:09 schreef olav het volgende:

Wetenschappers proberen de telomeren te verlengen. Dat lukt, en heeft een verlengde levelsduur tot gevolg. Echter, dan is er weer een volgende onderdeel dat het begeeft.
ik meen zelfs dat dit al kan, maar het probleem is dat er een zeer grote kans op kanker is (verkeerde celdeling enzo)

Verwijderd

Misschien dat het iets te maken hheeft met de drang om voortte bestaan :? als wij allemaal 200 jaar zouden leven zat de aarde 2 keer zo vol etc.

Levende wezen willen zich in de eerste plaats voortplanten (geloof ik)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Waarom kunnen schildpadden wel 200 jaar worden?

Verwijderd

Wat misschien ook een oplossing is, is i.p.v. proberen langer te leven, proberen sneller te denken :).

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

Op woensdag 23 mei 2001 20:37 schreef Mastermind het volgende:
ik heb zelf hier ook wel over nagedcht en lijkt wel hoe sneller iets beweegt hoe jonger die word. Een shildpad is heel langzaam word heel oud. Een wesp is heel snel en sterft jong?

Lekker zijn is een gave :)

Verwijderd

Dat lijkt me vreemd, hij "leeft" wel langzamer. Zijn hartslag is de helft van die van een mens. Als zijn celdelingen dan ook de helft duren, is die 200 jaar snel verklaard.

BTW, dit weet ik dus niet zeker he :)

Verwijderd

De mens zou op termijn best 120 kunnen worden... en als je botten/organen etc (hoe dat moet nog een beetje bedacht worden :)) gaat vervangen kan de mens nog wel ouder worden....

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ze hebben redelijk wat onderzoek gedaan met ratten enzo (lijken ook zooo veel op de mens), en het bleek dat ze met minder eten langer leefden.
Daarna gingen ze beweren dat dit kwam door een hele agressieve EN belangrijke stof: zuurstof.
Het kwam er dus gewoon op neer dat je zonder ademen ouder werd :?
Op woensdag 23 mei 2001 19:12 schreef Kertje het volgende:

[..]

ik meen zelfs dat dit al kan, maar het probleem is dat er een zeer grote kans op kanker is (verkeerde celdeling enzo)
Volgens mij klopt dat inderdaad, een onsterfbare cel is een kankercel (of geld het alleen andersom: een kankercel is een onstefbare cel), er komen wel cellen bij maar er verdwijnen er geen...

Toch?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op woensdag 23 mei 2001 20:40 schreef lordspacie het volgende:
ik heb zelf hier ook wel over nagedcht en lijkt wel hoe sneller iets beweegt hoe jonger die word. Een shildpad is heel langzaam word heel oud. Een wesp is heel snel en sterft jong?
Op woensdag 23 mei 2001 20:52 schreef LoWLaNDeR het volgende:
Dat lijkt me vreemd, hij "leeft" wel langzamer. Zijn hartslag is de helft van die van een mens. Als zijn celdelingen dan ook de helft duren, is die 200 jaar snel verklaard.

BTW, dit weet ik dus niet zeker he :)
Ik heb ooit ergens gehoord dat alle dieren ongeveer evenveel hartslagen in hun leven hebben. Dus een muis heeft een snelle hartslag en een uil een trage. Dit klopte allemaal vrij goed, behalve bij de mens want die zou dan 40 of zo worden. Maar dit is weer te verklaren door de geneeskunde en door het feit dat oude mensen niet sterven door verhongering of dat ze opgegeten worden door roofdieren.

Verwijderd

Op woensdag 23 mei 2001 22:29 schreef DEM het volgende:
Volgens mij klopt dat inderdaad, een onsterfbare cel is een kankercel (of geld het alleen andersom: een kankercel is een onstefbare cel), er komen wel cellen bij maar er verdwijnen er geen...
Dit klopt, de enige cel die zich oneindig vaak kan delen (zolang hij gevoed wordt) is de kankercel.

Verwijderd

misschien omdat er in de evolutie alleen geselecteerd werd op dieren die zich succesvol kunnen voortplanten. Na de voortplanting ben je uit evolutionair opzicht overbodig.
als je nu mensen ging fokken op lang leven zou je misschien over x generaties heel lang levende mensen hebben.

Verwijderd

We worden steeds ouder. Volgens mij is dat iets van de laatste paar 100 jaar.

Trouwens... was het ook niet zo dat de gemiddelde leeftijd (en lengte) in Engeland veel lager is dan bij ons?

Bij honden is er een duidelijk verschil in grootte. Daar is het zo dat kleine (schoot-)hondjes veel ouder worden dan grote honden (deense dog, st.bernard, rotweiller etc.).

Verwijderd

Oh, of natuurlijk gewoon alleen saaie dingen doen, dan lijkt het leven ook langer te duren (Ik kan dan ook iederaan aanraden wiskunde te studeren als je dat saai vindt ;))

Verwijderd

We worden steeds ouder. Volgens mij is dat iets van de laatste paar 100 jaar.
De laatste paar 100 jaar is vooral de gemiddelde leeftijd gestegen, de maximale leeftijd is niet enorm toegenomen ofzo.

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:14
Het heeft ook allemaal met tijd te maken. Relatief gezien dan, Voor elk wezen op aarde is tijd anders. Zo gaat de tijd voor een vlieg heel langzaam en voor een schildpad heel snel.

Verwijderd

je zal een eendagsvlieg zijn en net toevallig je dag niet hebben...

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Op donderdag 24 mei 2001 00:25 schreef paragon het volgende:
Het heeft ook allemaal met tijd te maken. Relatief gezien dan, Voor elk wezen op aarde is tijd anders. Zo gaat de tijd voor een vlieg heel langzaam en voor een schildpad heel snel.
:? :? Toch vliegen die rotbeesten mij veel te snel, ''s nachts om half 4... ach, dat komt natuurlijk omdat het in hun perceptie heel lang duurt voordat mijn boek hen verplettert... hmmz...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

wacht maar af totdat nano-technologie/wetenschap wordt toegepast in onze dagelijkse leven... hoop dat ik het nog ga meemaken..

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Op donderdag 24 mei 2001 01:05 schreef Kemo het volgende:
wacht maar af totdat nano-technologie/wetenschap wordt toegepast in onze dagelijkse leven... hoop dat ik het nog ga meemaken..
Hmm... wat zou zwaarder tellen? Het ouder worden van mensen of de toepassing van technologie in vorm van nieuw wapentuig?

(sorry, da''s een ander topic)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ik heb een paar programma''s op discovery (een grote bron voor W&L''lers? iig voor mij) gezien over een proffessor die met een speciaal dieet en veel beweging heel oud kunt worden. die vent ziet er uit als 50 maar is alweer achterin de 70 heeft geen hormenentroep gebruikt ofzo. hij schat dat als de deze levenswijze vanaf je jeugd aanhoudt je wel 120 a 150 jaar kunt worden.

als je dingen gaat vervangen door bionische delen (beter benen, ogen, oren, maar vooral hart en andere vitale organen is ook een heel interessante serie op discovery geweest over bionische lichaamsdelen) kun je door totdat de hersenen het opgeven, of de plug eruit trekken als je geen zin meer hebt.
en dan heb je natuurlijk nog nano tech. tja, wat moet ik daar van zeggen. eeuwig leven? alles kan dan gerepareerd worden. 20 4ever!

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 20-04-2022 08:24 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• BC3 Victim
Ik ga er vanuit dat mensen een paar 100 jaar geleden nog geen 100 jaar konden worden.

Het lijkt me meer in het bewustzijn en vermogen om je eigen doen en laten te kunnen begrijpen en verbeteren.

Daarnaast speelt jezelf gelukkig voelen ook een grote rol, naar mijn mening

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• oVRoM
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vreemd dat iedereen het hier over het lichaam heeft...
Al krijgt de wetenschap het voor elkaar dat je 500 kunt worden, ik denk niet dat je dit wilt. Ik niet iig :).
Ik denk dat de meeste mensen toch wel zo rond de 120 jaar 100% dement zijn bijvoorbeeld.

Ook zal het behoorlijk crowded worden op de wereld (hoewel het westen daar wel iets op vindt ("per ongeluk" een atoombom richting Afrika sturen ofzo)).

Dus laat mij maar lekker dood gaan voordat ik 100 ben, ik vind het prima. Ik heb genoeg lol gehad voor één leven :)

Verwijderd

Op donderdag 24 mei 2001 05:16 schreef oVRoM het volgende:
Vreemd dat iedereen het hier over het lichaam heeft...
Al krijgt de wetenschap het voor elkaar dat je 500 kunt worden, ik denk niet dat je dit wilt. Ik niet iig :).
Ik denk dat de meeste mensen toch wel zo rond de 120 jaar 100% dement zijn bijvoorbeeld.

Ook zal het behoorlijk crowded worden op de wereld (hoewel het westen daar wel iets op vindt ("per ongeluk" een atoombom richting Afrika sturen ofzo)).

Dus laat mij maar lekker dood gaan voordat ik 100 ben, ik vind het prima. Ik heb genoeg lol gehad voor één leven :)
Wat dacht je van alle mensen die tot hun 55''ste willen werken en tot hun 150''ste een AOW willen ontvangen :(
Dat kan nooit goed gaan :z

• Alkaline
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-04-2022

Alkaline

100% acid free

Op donderdag 24 mei 2001 01:27 schreef ocf81 het volgende:
ik heb een paar programma''s op discovery (een grote bron voor W&L''lers? iig voor mij) gezien over een proffessor die met een speciaal dieet en veel beweging heel oud kunt worden. die vent ziet er uit als 50 maar is alweer achterin de 70 heeft geen hormenentroep gebruikt ofzo. hij schat dat als de deze levenswijze vanaf je jeugd aanhoudt je wel 120 a 150 jaar kunt worden.
Dr. Roy Walford misschien? http://www.walford.com

The whole is always greater than the sum of it's parts.

Verwijderd

Omdat er daar nog niet genoeg van zijn!!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

ik dacht can wel alkaline.het is een zwaet wit foto. maar hij zag er wel zo uit dacht ik (is ook al weer bijna een jaar dat iik dat programma voor het laatst heb gezien denk ik)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Verwijderd

Op woensdag 23 mei 2001 22:29 schreef DEM het volgende:
Ze hebben redelijk wat onderzoek gedaan met ratten enzo (lijken ook zooo veel op de mens), en het bleek dat ze met minder eten langer leefden.
Daarna gingen ze beweren dat dit kwam door een hele agressieve EN belangrijke stof: zuurstof.
Het kwam er dus gewoon op neer dat je zonder ademen ouder werd :?
Zonder ademen wordt je niet zo oud hoor....

Maar het is wel zo dat zuurstof een zwaard is dat aan twee zijden snijdt.

Aan de ene kant: Zuurstof heb je nodig en het houd je in leven.

Aan de andere kant: zuurstof zorgt ervoor dat er vrije radicalen door je celbanen heen gaan. Deze vrije radicalen ''schieten'' wel eens van de lopende band af, en knallen tegen het celmembraan op. Dit wordt hierdoor beschadigt.

Op deze manier gaat slijtage van je lichaam sneller, en sterf je dus eerder

Je kan vrije radicalen bevechten door veel groene groenten te eten. In groene groene groenten zitten anti-oxidanten, die op de een of andere manier (geen idee hoe de details in elkaar steken) de schade van de vrije radicalen tegengaan.

En als je niet van broccoli houdt, dan kan je ze altijd nog innemen in de vorm van vitamine-supplementen.

Dat is nogal in trek op het moment namelijk :7

Verwijderd

Op donderdag 24 mei 2001 05:16 schreef oVRoM het volgende:
Als de wetenschap ons 500 jaar kan laten worden. Dan kan de wetenschap ons waarschijnlijk ook wel genezen van dementie.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Op vrijdag 25 mei 2001 10:17 schreef wieikke het volgende:

[..]

Als de wetenschap ons 500 jaar kan laten worden. Dan kan de wetenschap ons waarschijnlijk ook wel genezen van dementie.
ja waarschinlijk wel. maar op een eenofandere maniet vindt ik nano tech in mijn hersen wat enger als in de rest van mijn lichaam. missschien omdat j in de rest van je lichaam wat meer fouten kunt veroorloven. (ok niet al te veel, maar ik denk toch wel een pietsje meer)

© ocf81 1981-infinity

Verwijderd

wat voor dieet was dat :?
zou er nog redelijk vroeg kunnen beginnen, ben nu 13 :)

dus als iemand het nog weet, of een link ofso

• BC3 Victim
Je moet natuurlijk ook niet vergeten dat nog geen 200 jaar geleden de mens niet veel ouder
werd dan 40 a 50 jaar..max...Dus dan klopt die bewering wel ongeveer. :9

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

lees eens het hele topic door. dan staat er in een van de reply''s een antwoord op je vraag. echtt irri. maensen die niet kunnen lezen

© ocf81 1981-infinity

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

zo als wieikke al zegt, :)

ooit eens een docu gezien (dacht op discovery) waarin ze onderzocht hebben of het aan je hart lag

ze onderzochten toen het verband tussen het aantal hartslagen van de verschillende dieren en de gemiddelde leeftijd

de theorie was dat een hart maar een bepaalde hoeveelheid slagen kan maken in een leven, dat vond ik wel interessant, heb toen een deel gemist helaas.

theorie was dus dat dieren met een lagere hartslag, langer leven dan dieren met een snelle hartslag

hmm dacht dat ik alles had gelezen, toch de post van wieikke over het hoofd gezien :)

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• BC3 Victim
Wilde ff melden dat ik er weer ben!!

WHoahaooahaoa >:)

• Alkaline
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-04-2022

Alkaline

100% acid free

Codin, je legt het wel heel simplistisch uit. Vrije radicalen zijn instabiele atomen of moleculen met een ongepaard electron in de buitenste schil. Hierdoor is het zeer reactief en kan kettingreacties veroorzaken. Zo is het ranzig worden van boter en broos worden van rubber gevolg van de activiteit van vrije radicalen. In ons lichaam zijn vetten en eiwitten ook onder invloed hiervan.

Om ons lichaam tegen deze overmatige activiteit te wapenen maakt het ten eerste plaats antioxidant enzymen, zoals catalase, glutathion peroxidase, en super oxide dismutase (SOD). Daarnaast kunnen we ook exogene antioxidanten tot ons nemen. Deze werken middels door het doneren van een electron, hierdoor wordt het vrije radicaal stabiel. Hierdoor wordt de antioxidant een vrij radicaal, maar is minder reactief dan het oorspronkelijke radicaal. Bovendien kan deze door andere antioxidant gereduceerd worden en dus weer actief worden.

Om eens in te spelen op dat dieet. De bedoeling is dat je minder calorieën tot je neemt, zodoende neemt de vrije radicaal druk af en dus ook de schade. Want ze worden gevormd door de stofwisseling. Tevens zijn er andere positieve effecten.

The whole is always greater than the sum of it's parts.

Verwijderd

Op vrijdag 25 mei 2001 17:37 schreef Alkaline het volgende:
Codin, je legt het wel heel simplistisch uit.

..... lang verhaal met veel moeilijke termen....
Niet om het een of ander Alkaline, maar ik weet er geen details over zoals jij kennelijk wel doet, dus kan je het me eigenlijk niet kwalijk nemen of wel soms? Het is m''n vakgebied ook niet. Mijn verhaal komt rechtsstreeks van Discovery af.

Het interesseert veel mensen overigens geen ene biet hoe die details in elkaar steken. Ze geven dan ook geen donder om verhalen over electronen en alles (ikzelf ben dan toevallig iemand die van alles het fijne wil weten, dus ik stel je verhaal wel op prijs, begrijp me niet verkeerd). En al die namen van allerlei stoffen maken het verhaal er niet erg helder op natuurlijk.

Mijn uitleg is dan toch wat duidelijker voor Jan met de pet, al zeg ik het zelf.
Pagina: 1