De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Ik kan me namelijk vrij weinig uit mijn geschiedenisboekjes herinneren. Is dit bij iedereen zo dat in onze geschiedenis de rol die wij speelden in de slavernij collectief hebben ontkend?
Wij deden vooral aan slavenhandel. Nietzo zeer aan slavernij. Er waren klanten dus handelde we, niet echt humaan maar ja de plantages waar ze op werden tewerk gesteld waren ook niet echt humaan..
Tevens is ons tewerkstellingsprogramma zoals toegepast in de voormalige koloniën eigenlijk ook slavernij (=verplichte tewerkstelling)
ik heb het wel gehad op school (3jaar geleden ofzo) maar niet echt diepgaand.. hew was in de context van de WIC (west indische comagnie?) en de VOC en dat saba (een van de 3 bovenwindse eilanden iig) een eiland was waar veel slaven werden verhandeld.
uiteindelijk hebben alle landen die in die tijd koloniën hadden ook slavenhandel. het was namelijk een goedkope bron voor arbeid en er kon veel winst mee gemaakt worden. en waar winst gemaakt kan worden vind je nederlanders
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
PS in mauretanië schijnt slavernij nog gewoon te bestaan en toegestaan te zijn.
Verwijderd
oa in Sudan etc etc ook , gebeurt nog erg veel in AfrikaOp zondag 20 mei 2001 16:03 schreef nadd het volgende:
Nederland heeft er enkele jaren over gedaan om een passende vergoeding voor slaven eigenaren te kunnen realiseren.
PS in mauretanië schijnt slavernij nog gewoon te bestaan en toegestaan te zijn.
Lekker zijn is een gave :)
In 1863 in Suriname.Op zondag 20 mei 2001 15:59 schreef namlessom het volgende:
was het niet zo dat Nederlands als laatste de slavernij heeft afgeschaft?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Ja d''r worden wel vaker dingen vergeten in geschiedenissen van landen. Iedereen hoort volgens mij nog steeds dat het Nederlandse verzet in WO2 geweldig was, terwijl iedereen collaboreerde als de ziekte. (Terwijl ik pas bij speech-class het tegenovergestelde te horen kreeg. Ik hield wijselijk m''n mond.
Ferenghinar, maar wat heeft dat er mee te maken ?Op zondag 20 mei 2001 18:55 schreef lordspacie het volgende:
op de planeet waar de ferenghi leven(weet zo gauw de naam niet meer) Worden volgens mij ook veel slavengehouden. Maar ik vind dat de rol die de vrouwen in de tijd hadden veel mens onvriendlijker
Tis natuurlijk de vraag of dit nou direkt met de nederlanders te maken heeft, of omdat ze toevallig net als eerste waren en niet de Engelsen, Spanjaarden, of Portugezen ofzo.....
| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |
heel simpel. Wij zijn hierdoor niet de laatste die niet meer aan slavernij doen. Want hun doen het nog steeds.Op maandag 21 mei 2001 10:52 schreef marcusk het volgende:
[..]
Ferenghinar, maar wat heeft dat er mee te maken ?
De Nederlanders waren (slaven)handelaren. Echt veel slaven hebben we niet gehad. Op een paar plantages in Suriname, maar dat was alles. Dat valt in het niet bij de VS.Op maandag 21 mei 2001 11:04 schreef DataCopy het volgende:
De eerste mensen, die na verloop van tijd als slaaf werden bestempeld, waren afrikanen die door een Nederlands schip in Georgetown waren gedropt....
Tis natuurlijk de vraag of dit nou direkt met de nederlanders te maken heeft, of omdat ze toevallig net als eerste waren en niet de Engelsen, Spanjaarden, of Portugezen ofzo.....
Maar wat belangrijker is, is dat de slaven niet als zodanig werden geroofd in Afrika. De bulk ervan werd door lokale stammen aangeleverd. In Afrika werden toendertijd gewoon slaven gehouden. Je kon ze kopen op de markten. Er was dus aanbod en er was vraag. Dus: Handel...
De Europeanen trokken echt niet honderden kilometers Afrika in om slaven te halen. Dat was het niet waard. Maar door de grote afname kwam er natuurlijk wel een soort jacht in Afrika zelf op gang. De lokale stamhoofden en koningen leverden maar al te graag. Er zijn vele handen vuil geworden door deze handel.
Verwijderd
Daarom snap ik ook niet waarom we lopen te zeuren over de mensenrechten (vroeger)in andere landen (zoals argentinie) terwijl wij net zo fout bezig waren.
Deze redenering leidt er toe dat er nooit iemand ergens iets van mag zeggen. Want in de afgelopen 3000 jaar was er vast wel een vooruder van je die iets slechts heeft gedaanOp maandag 21 mei 2001 11:21 schreef a_casema_user_at_work het volgende:
nederland was zelf vroeger ook niet zo braaf.
je zegt het zelf al:Wij waren vroeger ook niet zo braaf. Maar tegen woordig willen wij de wereld betere met als grondslag onze eigen verleden.Op maandag 21 mei 2001 11:21 schreef a_casema_user_at_work het volgende:
Daarom snap ik ook niet waarom we lopen te zeuren over de mensenrechten (vroeger)in andere landen (zoals argentinie) terwijl wij net zo fout bezig waren.
Vergeet je Zuid-Afrika niet?Op maandag 21 mei 2001 11:18 schreef Ortep het volgende:
[..]
De Nederlanders waren (slaven)handelaren. Echt veel slaven hebben we niet gehad. Op een paar plantages in Suriname, maar dat was alles. Dat valt in het niet bij de VS.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Over argentinië zou Nederland eigenlijk helemaal niet mogen zeuren want we bleven wel handel met ze drijven en nu achteraf moeten zij hun excuses aanbieden maar ons toenmalige kabinet verdiende wel geld aan het junta-regimeOp maandag 21 mei 2001 11:21 schreef a_casema_user_at_work het volgende:
Wij hebben op school zelfs zeer kritisch nog gesproken over de politionele acties en de colloberatie in Nederland
Dus...
Verwijderd
Ik schrijf bewust Holland i.p.v. Nederland omdat het vooral de "Hollandse" steden waren vanwaar uit handel werd bedreven, alsmede de overige steden aan de kust en die was lang want de Zuiderzee bestond nog.
Alles werd verscheept waaraan geld viel te verdienen dus ook slaven en niemand hoeft de illusie te hebben dat "Hollanders" op dat terrein "Christelijker waren dan de Roomse Paus....".
Overigens wijst de hedendaagse geschiedenis uit dat we nu hetzelfde doen; wat te denken van het smokkelen van asielzoekers in transportwagens naar Engeland bijvoorbeeld zoals recent geschiedde en onze "wereld-beruchte" drugstransporten?
Natuurlijk is onze eerste impuls er een van schaamte bij het zichtbaar worden van praktijken die volgens onze moraal het daglicht niet kunnen verdragen maar het ontkennen van onze negatieve (overigens zeer menselijke) eigenschappen maakt ons er nog niet vrij van...!!
Verwijderd
Zonder apartheid had ZA nooit kunnen groeien naar wat het nu is en was er in ZA veel meer honger etc geweest wat je ook wel oa in Angola etc zietOp maandag 21 mei 2001 12:21 schreef janniet het volgende:
[..]
Vergeet je Zuid-Afrika niet?
Verwijderd
Onderbouwing graag, want ik weet geen enkele reden waarom apartheid positief is voor een land. Zuid-Afrika is succesvoller dan de meeste andere afrikaanse landen door de gunsige ligging en de grote hoeveelheid grondstoffen in de bodem.Op maandag 21 mei 2001 16:10 schreef BAZZA het volgende:
[..]
Zonder apartheid had ZA nooit kunnen groeien naar wat het nu is en was er in ZA veel meer honger etc geweest wat je ook wel oa in Angola etc ziet