[BC3] WAO mbt RSI (visies pol. partijen)?

Pagina: 1
Acties:

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:10
Ik ben benieuwd naar de visies van de politieke parijen over de WAO met betrekking tot RSi. Ik heb de volgende dingen gevonden:

http://www.sp.nl/db/nieuws/kamernieuwspage.html/699
http://www.sp.nl/partij/theorie/standpunten/rsi.stm
http://www.pvda.nl//diversen/standpunten/standpunten99/ziekte.tpl
http://www.cda.nl/articles/print.html?article_id=616
http://politiek.pagina.nl
http://www.brabantsdagblad.nl/CDA/regioportal/1,2078,1367__478588_1,00.html
http://www.volkskrant.nl/werk/dossiers/355027018.html?history=/i345028200

Nou ben ik er dus achter dat eigenlijk alle politieke partijen er een beetje hetzelfde over denken, de een misschien wat gematigder dan de ander. Maar heeft iemand hier misschien nog aanvullende informatie over? Of iemand die heel deep into een politieke partij zit en die hier een uitgesproken mening over heeft?

(thnx in advance :))

Audentia

Verwijderd

Geen, want die stond niet bij de opdracht in ''t tekstboek van maatschappijleer :)

Verwijderd

Lijkt me niet waarschijnlijk dat iemand al die links gaat zitten uitpluizen om jou een gunst te doen.

Jouw opdracht: Vat bovenstaande meningen van partijen samen tot 5 regels per partij.

Geef vervolgens aan welke partij er volgens jou de beste kijk heeft, en WAAROM!.

Dan zal ik reageren, en een leuke bijdrage leveren.

• Exterazzo
SP:
De SP wil werkgevers verplichten om het aantal uren dat de werknemers achter de computer zitten te registreren. De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil dit plan nog niet zo ver doorvoeren, maar wil de werkgevers en werknemers hiermee bekend maken. De SP wil het gebruik van de beeldschermtachograaf verplichten, zodat werkgevers op tijd kunnen ingrijpen als de werknemers (volgens de beeldschermtachograaf) te lang achter de computer zit.
Een ander punt van de SP is, is dat de huidige normen voor het werken achter de computer worden aangepast aan standaarden die de gezondheid niet bedreigt en die wetenschappelijk ergonomisch verantwoord is. Ook wil de SP onderzoek naar de medische oorzaak en het herstel van RSi.
Voor andere beroepen en of andere dingen die RSi kunnen veroorzaken moeten ook snel voorzorgsmaatregelen worden genomen en arbeidsduurnormen worden afgesproken.

De SP erkent RSi als een erg groot probleem en dat is ook geheel terecht.

PvdA:
Volgens de Partij van de Arbeid moet er meer energie worden gestoken in de reïntegratie (het terugkomen in de maatschappij). Omdat er in de eerste paar maanden dat de persoon ziek is nog veel valt goed te maken, moet er in die periode extra veel gebeuren om de desbetreffende persoon weer gezond te maken. De RSi moet dus meteen worden vastgesteld. Na 6 weken moet er overleg komen tussen de werkgever en de werknemer. Als dit gesprek is afgerond en de werknemer zet zijn handtekening onder het reïntegratiecontract dan is er vrij weinig kans dat de werknemer in de WAO belandt.
Ook wil de PvdA een sterkere positie van de zieke werknemer. De partij heeft al een wetsvoorstel aangekondigd waarin het volgende wordt voorgesteld: discriminatie van gehandicapten moet worden verboden in het werk. Dit houdt in dat mensen die gehandicapt zijn (of in dit geval RSi hebben) niet mogen worden gediscrimineerd op basis van hun ziekte.

De PvdA ziet RSi als een probleem, maar dit is volgens hun nog niet zo heel erg.
Ook ziet het PvdA niet de moraal van de uitspraak: voorkomen is beter dan genezen.

CDA:
De CDA erkent het probleem ook als zodanig groot dat er met onmiddellijke ingang iets aan gedaan moet worden. Volgens het CDA wordt het probleem niet voorkomen maar nog steeds genezen. Op dit punt wil het CDA verandering zien, immers voorkomen is beter dan genezen. Reïntegratie is volgens het CDA geen goede zaak, het kost veel te veel geld voor een te klein resultaat. Dit is helemaal tegenovergesteld aan het standpunt van de PvdA. De volgende zin samenvat de stelling van het CDA goed samen.

Preventie is het enige, wat echt zal blijken te helpen in het terugdringen van de WAO

Audentia

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:53

Lordy79

Vastberaden

No offence, maar ik ben het met Olav eens. Je vraagt iets wat op ''t internet, in de krant of bij de pol. partijen wel te vinden is. Waarom zouden wij dat werk doen voor jou?

Of mogen we ook onze eigen visie geven op de WAO mbt RSI? :P

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Op zondag 20 mei 2001 16:19 schreef olav het volgende:

Jouw opdracht: Vat bovenstaande meningen van partijen samen tot 5 regels per partij.

Geef vervolgens aan welke partij er volgens jou de beste kijk heeft, en WAAROM!.
Jouw samenvatting van de standpunten is duidelijk en helder.

Echter is mis je eigen inbreng.

Dan pas kan ik reageren.

• Exterazzo
Op zondag 20 mei 2001 20:32 schreef Lordy79 het volgende:
No offence, maar ik ben het met Olav eens. Je vraagt iets wat op ''t internet, in de krant of bij de pol. partijen wel te vinden is. Waarom zouden wij dat werk doen voor jou?

Of mogen we ook onze eigen visie geven op de WAO mbt RSI? :P
Daar vraag ik toch om, en als je gelezen had, dan had je ook gezien dat ik allang informatie gevonden heb! En ook al voor jullie daarvan een samenvatting hierboven heb geplaatst |:(

Audentia

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op zondag 20 mei 2001 23:35 schreef Exterazzo het volgende:

[..]

Daar vraag ik toch om, en als je gelezen had, dan had je ook gezien dat ik allang informatie gevonden heb! En ook al voor jullie daarvan een samenvatting hierboven heb geplaatst |:(
Ho ho, makker... je vraagt of ik aanvullende informatie heb. Zoek die maar op ''t internet. Daarnaast vraag je of iemand diep in een pol. partij zit. Je vraagt niet naar iemands mening...

maar ik begrijp dat dat nu dus wel mag.

Maar wat is ZELF je standpunt omtrent WAO mbt RSI?

• Exterazzo
Op zondag 20 mei 2001 23:45 schreef LoWLaNDeR het volgende:
Geen, want die stond niet bij de opdracht in ''t tekstboek van maatschappijleer :)
Ow jawel, ik heb zeker wel een standpunt over de WAO mbt RSi. Ik vind namelijk dat er te weinig gedaan wordt voor RSi en dat de ernst van de ziekte nog niet wordt goed wordt erkent. Ik sta bij deze kwestie volledig achter het standpunt van de SP. Zij zijn de enigen die de ernst van de zaak in zien en komen met werkende maatregelen.

Audentia

Verwijderd

Op zondag 20 mei 2001 23:57 schreef Exterazzo het volgende:

Ow jawel, ik heb zeker wel een standpunt over de WAO mbt RSi. Ik vind namelijk dat er te weinig gedaan wordt voor RSi en dat de ernst van de ziekte nog niet wordt goed wordt erkent. Ik sta bij deze kwestie volledig achter het standpunt van de SP. Zij zijn de enigen die de ernst van de zaak in zien en komen met werkende maatregelen.
Great! Nu kan ik*D.

1. Ik denk dat er vanuit de politiek niet direct een tachograaf moet worden verplicht.

Als hulpmiddel vind ik het waardeloos,
en als controlemiddel is het te makkelijk omzeilbaar.

Ik zit ook wel eens op het randje van RSI, maar wat doe je dan? Juist, niet door typen.
Ik wil geen tachograaf. Ik kan zelf prima bijhouden wanneer ik moet stoppen.

Dus: voor een individu zijn de tachograaf gegevens niet echt nuttig.

Dan moet het blijkbaar zijn nut hebben op bedrijfsniveau.

Als je voor alle mensen uit een bedrijf lange lijsten met tachograafgegevens hebt, wie gaat dat controleren, en op welke tijdsbasis? Als achteraf! blijkt dat jij in een jaar te veel getypt hebt, dan wat? Dan is het leed al geschied.

Mijn baas zal me niet dwingen te typen. Als je langer moet werken van je baas dan volgens de tachograaf mag, dan zet je hem toch gewoon uit?

Dus: voor mijzelf is een tachograaf nutteloos, en voor als controle middel is het te makkelijk te omzeilen.

Volgende punt schrijf ik vanaf mijn werk:)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Als je internationaal zoekt op RSI dan kom je aanwijzingen tegen dat het een ''mode-ziekte'' is, althans in veel gevallen.
Het begrip RSI komt uit Australie, in het begin was daar een ware RSI epidemie. Intussen zijn ze daar er achter gekomen dat de meeste mensen met RSI meestal geen RSI hebben, maar onenigheid op het werk of problemen thuis, van dat soort dingen. De term RSI is daar min of meer afgeschaft en de epidemie is voorbij. Het Australische GAK vind de rest vd wereld maar een stel sukkels dat we er nog intrappen..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op maandag 21 mei 2001 09:21 schreef BadRespawn het volgende:
Als je internationaal zoekt op RSI dan kom je aanwijzingen tegen dat het een ''mode-ziekte'' is, althans in veel gevallen.
Het begrip RSI komt uit Australie, in het begin was daar een ware RSI epidemie. Intussen zijn ze daar er achter gekomen dat de meeste mensen met RSI meestal geen RSI hebben, maar onenigheid op het werk of problemen thuis, van dat soort dingen. De term RSI is daar min of meer afgeschaft en de epidemie is voorbij. Het Australische GAK vind de rest vd wereld maar een stel sukkels dat we er nog intrappen..
mmm, het lijkt me dat jij nog nooit RSI hebt gehad. Weet je dat er mensen thuis ziteen die geeneens een pen meer kunnen oppakken van de pijn? Dat is niet omdat ze zich aanstellen.

Denk er aub een beetje genuanceerder over.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op maandag 21 mei 2001 10:15 schreef olav het volgende:

mmm, het lijkt me dat jij nog nooit RSI hebt gehad. Weet je dat er mensen thuis ziteen die geeneens een pen meer kunnen oppakken van de pijn? Dat is niet omdat ze zich aanstellen.

Hier wil ik me bij aansluiten. Ik vond het ook allemaal onzin, totdat ik in de winkel (ik werk in computerwinkel) iemand zag in ''t gips met mitella om... Dat kwam dus door teveel muizen.

Ik heb meteen 20 minuten met ''m gebabbeld om te vragen hoe ''t nou kan en wat de eerste symptomen zijn. En als ik die nu ook voel, dan is het meteen kappen en iets anders doen (typen bijvoorbeeld ;))

Verder vind een speciaal standpunt voor RSI een beetje overdreven. Er zijn zoveel ziektes. Ik weet zeker dat er hier veel tweakers zijn die uren en uren achter een PC zitten met muis en toetsenbord werken en totaal nergens last van hebben, dus het is gewoon heel persoonlijk.

Ik denk dat er gewoon zo goed mogelijk ergonomische hardware moet komen en een maximum van 2 uur beeldschermwerk en dan minimaal een half uur pauze.

Verwijderd

Op maandag 21 mei 2001 10:15 schreef olav het volgende:

Nee Olav; dat wist ik ook allemaal niet, misschien is het een goed idee eens iets vanuit jezelf te vertellen in plaats van betweterig af te wachten tot je weer iemand een "draai om de oren" kan geven met je ongenuanceerde betuttelende wijsneuzigheid.

:r :r :r :r :r

Verwijderd

Ligt een beetje aan de opstelling van de poster, he?

Mensen die zich ongenuanceerd uiten, die hebben geen gevoel voor nuance: dus als ik genuanceerd antwoord, dan wordt de boodschap niet opgevangen.

Dus:

Als die zich genuanceerd uit, dan breng ik dat genuanceerd terug.

Als iemand zich ongenuanceerd uit, dan breng ik dat ook ongenuanceerd terug.

Zoals je ziet reageer jij ook zo, want je vind mij niet subtiel genoeg antwoorden, en dan wijs je mij terecht. No prob*D, wellicht terecht.

Verder:

Als iemand dezelfde mening heeft als ik maar beargumenteert het niet, of slecht, dan zal hij dat horen. (Zoals jij in "Ik durf niet meer zonder deken te slapen")

Als iemand dezelfde mening heeft en ik vind de argumentatie ook mooi, dan zal ik dat zeker laten weten in de vorm van een complimentje. (Zo quotte ik jou in ''Herinvoering van de doodstraf)

Zie dit als een soort feedback over je inbreng. Persoonlijk vind ik dat wel aardig, anders is zo''n forum helemaal zo anoniem: je post je post, en that''s it.

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op dinsdag 22 mei 2001 11:46 schreef olav het volgende:
Ligt een beetje aan de opstelling van de poster, he?

Zie dit als een soort feedback over je inbreng. Persoonlijk vind ik dat wel aardig, anders is zo''n forum helemaal zo anoniem: je post je post, en that''s it.
Right! ben ik het helemaal mee eens, je verwoordt precies mijn mening >:) Compliment!

(ik meen trouwens ook wat ik zeg..)

Pagina: 1